handdator

Visa fullständig version : Seg Gasrespons R53!?



Asen
2011-11-10, 13:12
Helt ny här på forumet. Välkommen säger jag till mig!

Jag har skaffat mig en Blå/Vit Cooper -S -03 till frugan. ;-)

Jag tycker den är dålig i responsen. När man gasar till, så tar det en stund innan den reagerar o varvar upp. Likadant när man släpper gasen, varvar den ner sakta. Bilen går ju bra när man kör, men vid aktiv körning irriteras jag av att den inte varvar upp o ner lika snappt som jag vill vid växlingar osv..

Skall det vara så eller är det nåt fel? Går det att göra nåt åt? (Chip, eller likn)
Hur är din bil?

mvh
Fredrik

Hobbe
2011-11-10, 15:00
Jag har inget problem med min, och tror inte att jag har hört något om detta tidigare heller.

Vill du ha snabbare respons så är det ett lättat svänghjul som gäller.
Om det nu inte är något fel på din frugas vrålåk.

Asen
2011-11-11, 07:19
Gasrespons kanske var fel ordval egentligen, för när den varvar upp, så är den pigg. Det är tiden från att man trycker ner pedalen tills motorn börjar varva som jag ser som "problemet".
Samma sak när man släpper gasen, så tar det en stund innan den reagerar o varvar ner. Lättat svänghjul kan ju hjälpa med det problemet, så länge den inte tänder efter man släpper gasen. Måste ut o prova lite mer så jag kan förklara.
I övrigt går den ju hur bra som helst, o jag tar gärna ett extra varv i rondellen :-)

Astraltrance
2011-12-29, 17:17
En annan lösning skull vara att man installerar en "sprintbooster".

http://www.sprintboostersales.com/detail.cfm?year=2001&make=MINI&model=Cooper-S&engine=Gas

"Usually, you get a full second of delay before you start moving. Sprint Booster eliminates this... you get a quicker acceleration from a stop."

Som du beskrev det skulle detta kunna vara en lösning :)