handdator

Visa fullständig version : Hjälp oljeläckage



tubbe
2011-11-06, 00:10
tjenare

köpte en mini cooper s från 2005 (R53?) för ungefär 5 månader sedan. den har fungerat felfritt tills jag idag skulle ut och åka och såg att det hade droppat olja under bilen det ser ut att komma från oljetråget på baksidan mot torpedväggen inte säker kollade bara lite fort är det någon annan som har haft problem med oljeläckage ? är det något vanligt som brukar bli på mini eller är det bara jag med min vanliga tur :(

Hans.M
2011-11-06, 08:18
Är du säker på att det är olja, den har nämligen en sjuka att läcka kylvatten. Känn med fingrarna om det är olja. Om det är kylvatten så brukar läckan va vid termostaten...billigt att få fixat.

tubbe
2011-11-06, 14:14
ja jag är säker på att det är motorolja. kollade lite på det i dag och det ser ut att komma från filterhuset. eller den där grejen som är under oljefiltret vet inte riktigt vad det är men gissar på att det är någon typ av oljekylare?

vuuken
2013-04-15, 18:49
Drar upp gammal tråd!
Har precis samma problem på en Mini -05 ja är inne på att köpa!
Vad kan det vara?

Mats W
2013-04-15, 21:28
Okej, eftersom ingen annan svarat här ännu länkar jag till en tråd jag hittat på nätet: MINI R50/R53 Buyers Guide (http://www.motoringfile.com/mini-r50r53-buyers-guide/) (USA).

Där står bl.a. följande:
"As these cars get older several oil leak issues have also cropped up. The single largest issue we’ve seen are leaks around the crank seal/gasket. The seal dries up and allow oil to be pumped out as it’s near the crank damper. It’s a relatively easy fix (once you get the entire front of the engine apart) but if it’s not dealt with it can cause oil starvation and serious engine issues. Another place to look for oil leaks is at the crank sensor. The o-ring around it shrinks and allows oil to pass often as early as 30,000 miles. However the reason this is such an issue is that it will leak down the front of the block and simply blow off when driving never show up on a drive-way while parked. Again the fix entails pulling the front off the car and replacing a relatively cheap part."

Om jag fattat det hela rätt så riskerar de flesta motorer från 01-06 med tiden att drabbas av oljeläckage; dels vid tätningen på vevaxelns anslutning till svänghjulet (i bakkant med andra ord), dels vid o-ringen till något man kallar the crank sensor (http://en.wikipedia.org/wiki/Crankshaft_position_sensor) (vet ej vad detta är dock...)

Hoppas du blir något klokare av svaret, annars finns det säkerligen någon annan som förstår bättre och kan förklara tydligare :cool:

Luc!fear
2013-04-16, 07:11
VUUKEN: Är det bilen i denna tråd som du funderar på?
http://www.miniclub.se/showthread.php?12186-Br%E5dskande!-K%F6pr%E5d!

vuuken
2013-04-16, 17:06
Har faktiskt kollat på den också! Men nej! Det är en 05a i Malmö!
Gått 8400 mil, droppar olja bredvid höger framhjul!
Vad tror ni?

jronnblom
2013-04-16, 21:50
Kolla så att det inte bara är motorfästet. Sitter på passagerarsidan när du öppnar huven. Är oljefyllt och får problem efter några år och börjar läcka. Mycket enkelt att byta och om jag inte kommer ihåg fel kostar det 500:- för prylen om ens det.

Annars låter det inte så kul om det droppar olja...

-J

vuuken
2013-04-17, 19:05
Killen har fixat problemet, han säger att det var en packning på oljekylaren!
Trovärdigt? Framtida problem?
Åsikter?
Behöver rätt ASAP :)