handdator

Visa fullständig version : Kan ni ge mig alla skäl i världen att inte byta ut min mini...



MadeleineO
2011-09-19, 09:27
...till en R53 JCW som är privatimporterad från Italien?

http://www.blocket.se/uppsala/Mini_Cooper_S_John_Cooper_Works_35293328.htm?ca=11&w=2


...förutom att vara ekonomisk, förståndig osv osv?

det är nämligen så att jag haft förmånen att få köra en fin en med kompressormotor och jag har blivit smått besatt av att ha en jag med. Älskar ju min bil absolut, men gaaaah...

dvorak
2011-09-19, 09:55
Det finns inget skäl till att inte byta upp sig. Do it!

MrCooper
2011-09-19, 09:56
Tja, det är ganska stor skillnad på JCWn och din nuvarande. Då jag själv haft en R53:a så kan jag säga att fortfarande, 4,5 år senare, saknar den...

Om allt verkar i sin ordning med bilen och du känner att ekonomin tillåter det så ser jag inga skäl.

MadeleineO
2011-09-19, 10:17
Ni är inne på min linje, inga större hinder :)

Försöker få en mer komplett utrustningslista och har konstaterat att det är en 2005:a, inte 2006 som det står i annonsen. Siktar på en utflykt för att provköra den i helgen :)

Hobbe
2011-09-19, 11:32
Varför tveka? Det är ju en riktig MINI - en R53 JCW :D

Erik Börnstedt
2011-09-19, 12:07
Glöm inte kolla stolsvärme!

Eftersom det var tillvall.

Kör kör kör!

MVH Erik

MadeleineO
2011-09-19, 12:27
Glöm inte kolla stolsvärme!

Eftersom det var tillvall.

Kör kör kör!

MVH Erik

Jag tror möjligen det är här vi börjar få betänkligeheter, lär inte finnas vinterhjul och jag skulle gissa i förväg på att stolsvärme saknas. Bilen kom till Sverige i juli i år... Och utan vinterhjul känns det genast som om bilen kostar 170tkr istället för 150tkr. Tål att kollas lite närmare på...

Men Erik, du som har koll på mini-läget - kan man få fram en riktig utrustningslista på en mini som inte är svensksåld via nåt av era system?

Ace
2011-09-19, 13:15
3500:- i helförsäkring???? Visa mig det bolaget? :) Vinterhjul kan du hitta för några tusenlappar på Blocket. Inga problem.

MadeleineO
2011-09-19, 13:20
3500:- i helförsäkring???? Visa mig det bolaget? :) Vinterhjul kan du hitta för några tusenlappar på Blocket. Inga problem.

Exakt, skulle också gärna se det försäkringsbolaget :) För mig skulle den kosta 1500 spänn i månaden att försäkra. Men så har jag också bara haft körkort ett år och bor i Stockholm.

Du har så rätt, vinterhjul på blocket funkar ju bra :)

Erik Börnstedt
2011-09-19, 14:26
Ge mig ett regnummer, så skall jag titta på det.

Lovar inget, men kan självklart ta ett kik.

MVH Erik

MadeleineO
2011-09-19, 15:43
Du har PM, tack för att du gör ett försök :)


Ge mig ett regnummer, så skall jag titta på det.

Lovar inget, men kan självklart ta ett kik.

MVH Erik

Nina
2011-09-19, 17:02
Tycker inte ni också att det står MadeleineO över hela bilen? ;)
Vad roligt, då får du lite sovmorgon nu då eftersom den där lär röra på sig lite fortare, hi hi. Åk och provkör, hoppas den motsvarar dina förväntningar. =)

MadeleineO
2011-09-19, 17:56
Wohoo, det står ju skrivet över hela den lilla svarta ;)


Tycker inte ni också att det står MadeleineO över hela bilen? ;)
Vad roligt, då får du lite sovmorgon nu då eftersom den där lär röra på sig lite fortare, hi hi. Åk och provkör, hoppas den motsvarar dina förväntningar. =)

Gustav2000
2011-09-19, 18:06
Snygg! Det är bra att den är från Italien, det är verkligen inget minus. Stolsvärme kan du köpa på Biltema. Men sen är ju frågan om det är värt premien.

pmansson
2011-09-19, 18:51
Kolla bara att den inte var med i filmen "The Italien Job", i så fall är den ganska hårt körd.....fast å andra sidan kanske du kan hitta lite överblivet guld om du har tur! KÖR!

flyer
2011-09-19, 19:36
...till en R53 JCW som är privatimporterad från Italien?

http://www.blocket.se/uppsala/Mini_Cooper_S_John_Cooper_Works_35293328.htm?ca=11&w=2


...förutom att vara ekonomisk, förståndig osv osv?

det är nämligen så att jag haft förmånen att få köra en fin en med kompressormotor och jag har blivit smått besatt av att ha en jag med. Älskar ju min bil absolut, men gaaaah...

Hmm, den viner irriterande mycket?
den är så snabb att man måste växla så ofta?
läsken blir omskakad?
svårt att komma ihåg den sjätte växeln?
det är JÄTTEbängligt att montera dragkrok?
Förutom ovanstående, inga andra anledningar. Köp bort!

Haugthon
2011-09-19, 20:06
Madeleine KÖP! Leendet går inte ta bort! :D

MadeleineO
2011-09-19, 20:43
Nähä, stolsvärme på Biltema? Det visste jag inte...

Premien är hög, jo, men Med tanke på att jag betalar över 1000kr/månad för silverpilen så är det ju ingen enorm skillnad. LF måste se mig som något av en riskgrupp...


Snygg! Det är bra att den är från Italien, det är verkligen inget minus. Stolsvärme kan du köpa på Biltema. Men sen är ju frågan om det är värt premien.

MadeleineO
2011-09-19, 20:44
Haha, dragkroken avgör saken.. :)


Hmm, den viner irriterande mycket?
den är så snabb att man måste växla så ofta?
läsken blir omskakad?
svårt att komma ihåg den sjätte växeln?
det är JÄTTEbängligt att montera dragkrok?
Förutom ovanstående, inga andra anledningar. Köp bort!

MadeleineO
2011-09-19, 20:46
Ja just det, du har ju gjort det här slags bytet alldeles nyss!!! :)


Madeleine KÖP! Leendet går inte ta bort! :D

MadeleineO
2011-09-19, 20:48
Tur för mig att Italian job spelades in ett par år innan då. Sen gissar jag att en och annan LEKER Italian job med dessa. :D


Kolla bara att den inte var med i filmen "The Italien Job", i så fall är den ganska hårt körd.....fast å andra sidan kanske du kan hitta lite överblivet guld om du har tur! KÖR!

Hans-G
2011-09-20, 00:20
Men herregud människa - det är väl bara att slå till! :D Om objektet klarar din tuffa granskning, förstås. Lycka till!

Hade glömt hur mycket det kostar att försäkra en bil när man s.a.s. börjar från början.
Årspremien för min S-cab är knappt 5000, fast det är förstås utan vagnskadedelen.

Hagatorpet
2011-09-20, 07:36
Svårt att rekomendera någon att köpa en bil som man bara sett på bild (men den ser fin ut)
känner du dig osäker så ta med någon som är objektiv :) och resonera er fram till om den är bra eller ej

Det där med pengar är väl inga problem
ta väl hand om kassan och använder dom med omtanke :D

JockeO
2011-09-20, 07:37
Nähä, stolsvärme på Biltema? Det visste jag inte...

Premien är hög, jo, men Med tanke på att jag betalar över 1000kr/månad för silverpilen så är det ju ingen enorm skillnad. LF måste se mig som något av en riskgrupp...

LF hade ingen skillnad i premie på R53 och R53 JCW då det var aktuellt för mig att välja.
Kan vara bra att ha i åtanke om du överväger att uppgradera till kompressormatat, men tvekar på JCW p g a högre premie. R53 och R53 JCW har samma premie alltså.

Stolsvärme inte standard på sydeuropeiskt är förståligt, men hur är det med elslingor i rutorna?

/M v h, JockeO

Hobbe
2011-09-20, 09:49
R53, R53 JCW, och R53 GP har samma premie.
Kul att försäkringsbolagen inte särskiljer dessa.
Tänk om samma gällde för alla BMW:s modeller...

MadeleineO
2011-09-20, 10:18
Jag misstänker väl, om det inte är något alldeles speciellt, att jag trillar dit när jag provkört...
Tar även med mig fint sällis för second opinion :)

Hade inte ens reflekterat över om en R53 S skulle vara billigare att försäkra än en JCW, men tack för infon. Allt jag kan konstatera är att det är dyyyyrt. Men på ett år med min R56 har jag fått hjälp av försäkringsbolaget att byta AC och nu ska en nyckelskadegörelse snart fixas. Så jag tror faktiskt jag fått en del valuta för mina premier. Men mitt stora minus är ju min korta tid som bilägare/körkortsinnehavare. Då blir det ju dyrare än om man haft bil i 20 år, som andra normala vuxna människor ;)

Bra tips att kolla efter elslingor. Behöver faktiskt en bil som är hyffsat funktionell på vintertid, även om en sån här italienskkörd och vintersparad pjäs borde vara värd att ställas.

jronnblom
2011-09-20, 20:26
Men mitt stora minus är ju min korta tid som bilägare/körkortsinnehavare. Då blir det ju dyrare än om man haft bil i 20 år, som andra normala vuxna människor ;)


Jag tror inte försäkringsbolagen tittar på hur länge du haft bil utan snarare på din ålder, var du bor, hur "skadeglad" din bil är samt hur länge du varit skadefri.

Jag upplever det som du alltid får maximal bonus och sen efter vad som händer.

Kan också rekommendera att kolla med BMW originalförsäkring. Min GP är klart billigast där och dessutom om man är medlem i BMWCS får man ytterligare 10% rabatt (räcker till att betala medlemskapet och lite till). Du kan knappa in reg. numret på deras sida så får man en uppfattning om var man landar.

-J

Hagatorpet
2011-09-20, 20:33
Har vi 10 % :stare hos BMW orginalförsäkring? :D
får nog ringa dom igen i så fall,
har bokat en försäkring där som skall börja 1/10 det är ju ca 320:- ytterligare i rabatt :nana:

Steampacket
2011-09-20, 20:39
Jag är en ny Cooper S ägare så har inte så mycket erfarenhet när det gäller Mini Coopers. Köpte en '04 för 17 dagar sedan. Tittade på länken till JCW Coopern och tänkte att det är en rätt så stor glapp mellan motorhuven och frontplåten? Kan hända att motorhuven har inte stängs ordentligt? Lycka till och jag hoppas att bilen motsvarar dina förväntningar. Du kan nog tillräkligt för att göra en riktig bedömning. Du har också din R56 att jämföra med

jronnblom
2011-09-20, 20:48
Har vi 10 % :stare hos BMW orginalförsäkring? :D


Nog jag som var lite otydlig ovan, sorry :( Om man är medlem i BMWCS har man 10% på vissa delar i försäkringen hos BMW Originalförsäkringar.

-J

Hagatorpet
2011-09-20, 21:03
det var jag som läste fel :( missade att det gälde BMWCS medlemmar

MadeleineO
2011-09-21, 10:14
Tack för alla tips på grejor att kolla upp.
Har hittat ett par alternativa r53 S att provköra med. Känner att jag har en inslagen linje mot ett bilbyte som blir svårstoppat :)

Nina
2011-09-21, 12:26
Finns en sv såld -05 Cooper S till salu här på forumet (http://www.miniclub.se/showthread.php?10709-S-MINI-Cooper-S-05&p=136168#post136168). Då får du med stolsvärme också (i fall den svarta saknar det). =)

MadeleineO
2011-09-21, 15:30
Sett den :) Liite långt till GBG bara, finns lite alternativ på närmare avstånd.
Stolsvärme har den inte, det har jag redan kollat upp. Det står även i utrustningslistan att det är en "hot climate version" :)

Nina
2011-09-22, 08:58
Sett den :) Liite långt till GBG bara, finns lite alternativ på närmare avstånd.
Stolsvärme har den inte, det har jag redan kollat upp. Det står även i utrustningslistan att det är en "hot climate version" :)
Såldes det MCS utan stolsvärme i Sverige som nya? Trodde de var alla utrustade med stolsvärme, där ser man. Såg inte var den bor. :)

MadeleineO
2011-09-22, 09:19
Har faktiskt dålig koll på om det varit standard i Sverige, men jcw:n är ju nyimporterad från Italien så...
Själs satte jag på min stolsvärme en kortis igår. Premiär för säsongen...

Nina
2011-09-22, 09:31
Hoppas bilen motsvarar dina förväntningar när du provkör den. Jag har alltid trott att stolsvärme ingick i standarden i vårt kalla klimat. Berätta när du provkört den och vad du tyckte! =)

MadeleineO
2011-09-26, 13:21
Utlåtandet då... provkörde som sagt den italienskimporterade lilla svarta R53 JCWn igår. Körmässigt var den ju helt över mina vildaste drömmar, shit vilken bil!!!! Vilket ax, vilket ljud, den spann och puttrade om vartannat. Sen var den ju rätt plain, kändes lite som en grabbig busbil. Skulle förmodligen loosa körkortet rätt snabbt om jag köpte den ;)
Provkörde sedan även en annan R53 S med riktigt bra utrustning, lite nyare. Tillräckligt bra drag i 170hk med för min del :)
Där föll magkänslan på plats, så jag är lite inne på den...

MrPlow
2011-09-26, 16:20
Hörde jag: köööööp!? ;)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

MadeleineO
2011-09-26, 20:08
Du hörde rätt :)
den ska få lite besiktning och jag lite semester först bara, men den känns som min!!!


Hörde jag: köööööp!? ;)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Nina
2011-09-27, 08:59
Du hörde rätt :)
den ska få lite besiktning och jag lite semester först bara, men den känns som min!!!Grattis i förskott! :)

MrCooper
2011-09-27, 09:02
Spännande, då håller vi utkik efter en ny tråd i "Vi och våra bilar" f o m nu! :)

MadeleineO
2011-09-27, 12:20
Ja håll en tumme för det :)

Björn P
2011-09-29, 21:47
Vi håller tummarna!