handdator

Visa fullständig version : Hjälp med vinterdäck!



Ambaza
2011-09-14, 10:27
Hej,
ska kolla på en MCS i helgen men eftersom bilen inte har vinterdäck
och jag planerar köra på vintern så undrar jag hur mkt(mellan tummen och pekfingret)
går ett set däck + fälg i bra skick på?

ungefärliga priser altså,
så man vet hur mkt man ska pruta ;)

sternvike
2011-09-15, 08:59
http://www.bythjul.com/wheel-set-dack?car-id=1798&product-group=DV&tyre-surface=1

där har du ett par alternativ... finns flera sidor på nätet som säljer kompletta paket.

MrPlow
2011-09-15, 13:47
Jag kör med de där däcken på mina gamla sommarfälgar. Funkar toppen.

JockeO
2014-11-03, 21:56
Hej.
Det är dags att köpa nya vinterdäck till min R53.
Jag har kört på odubbade friktionsdäck hittils och trivs bra med det.
Det är originalfälgarna, S-spoke 17 tum jag använder som vinterhjul.

Nu har jag sökt på både däckonline och bythjul med följande kriterier:
Odubbade nordiska vinterhjul, dimensioner 205x45x17 utan att få träff.

Vilka fabrikat har det jag söker?
Ännu hellre, tips om var jag kan beställa såna?

Är det någon annan här inne som kör vinterhjul på 17 tumsfälgar och i så fall vilken däckstyp och dimension?

Tack på förhand!

/M v h, JockeO

Mange249
2014-11-09, 20:25
Körde på 215/45/17 på min vita och det är lättare att hitta än 205...

MrCooper
2014-11-09, 20:34
Körde på 215/45/17 på min vita och det är lättare att hitta än 205...

Samma här. Bredare vinter- än sommarsulor.

Pät
2014-11-09, 21:07
Hej.
Det är dags att köpa nya vinterdäck till min R53.
Jag har kört på odubbade friktionsdäck hittils och trivs bra med det.
Det är originalfälgarna, S-spoke 17 tum jag använder som vinterhjul.

Nu har jag sökt på både däckonline och bythjul med följande kriterier:
Odubbade nordiska vinterhjul, dimensioner 205x45x17 utan att få träff.

Vilka fabrikat har det jag söker?
Ännu hellre, tips om var jag kan beställa såna?

Är det någon annan här inne som kör vinterhjul på 17 tumsfälgar och i så fall vilken däckstyp och dimension?

Tack på förhand!

/M v h, JockeO

Annars har jag mycket billiga vinterhjul till salu. Dock dubbat men. . :-)
Kika säljesannons om du är intresserad!

Peter A
2014-11-10, 05:28
Har sökt som fan jag med efter dubbdäck i dim 205x45x17 och det enda som finns i detta alternativ är
Nokian Hakkapelliita 8. 2071 :- st el runflat 2553 :- st

Söker du på odubbad finns det en uppsjö med däck.

Själv hittade jag 4 st dubbade 15 tum alu med dubbdäck på blocket så får köra med dom så länge vill ju ha vinterdäck när man skall iväg på vintern och fiska.

Annars har jag har 4 st odubbade till salu priset står ju inte hugget sten...

195x55x16 på plåtfälg finns i säljes 1000 :-

Mange249
2014-11-10, 08:49
Mitt problem är att jag inte kan köra mindre än 17" och bara vissa fälgar pga bromsar, så 17" är det som gäller tyvärr...

215 funkade helt ok, även om man såklart vill ha smala däck på vintern.

Nina
2014-11-10, 09:12
På min första MINI, en Cooper S hade jag Opel-fälgar på 15", passade perfekt.
På JCW måste man tyvärr upp i fälgstorlek då oken inte passar in i fälgen. Inte ens 16" går på.

DBerggren
2014-11-10, 10:01
Hej.
Det är dags att köpa nya vinterdäck till min R53.
Jag har kört på odubbade friktionsdäck hittils och trivs bra med det.
Det är originalfälgarna, S-spoke 17 tum jag använder som vinterhjul.

Nu har jag sökt på både däckonline och bythjul med följande kriterier:
Odubbade nordiska vinterhjul, dimensioner 205x45x17 utan att få träff.

Vilka fabrikat har det jag söker?
Ännu hellre, tips om var jag kan beställa såna?

Är det någon annan här inne som kör vinterhjul på 17 tumsfälgar och i så fall vilken däckstyp och dimension?

Tack på förhand!

/M v h, JockeO

Hej!

Köpte Nokian WR A3 205/45 R17 från dackonline. Letade som dig efter nordiska odubbade men tillslut bestämde jag mig för dessa. De är inte nordiska men inte heller för central europeiska vägar som de står på vissa däck när jag letade.

Mvh Daniel



Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

anfa
2014-11-10, 17:08
Hej,
Conti (och kanske fler?) har 205/50x17 som Nordiskt odubbat. Lite större än 205/45x17 men funkar utmärkt, kan möjligtvis ta i vid tung last eller när det blir lite is i hjulhusen. Men upplever inte att det är något problem, har det på min Clubman JCW
/Anders

Mange249
2014-11-10, 21:14
Jag tror det sitter 205/50/17 på min nuvarande och tycker att det ser lite märkligt ut. Ballongdäck deluxe:) Bra komfort, men de blir lite stor omkrets... De har visserligen funkat klanderfritt, men hade gärna haft 45 profil. Dock verkar det ju vara klart bättre pris på 205/50

JockeO
2014-11-10, 21:16
Körde på 215/45/17 på min vita och det är lättare att hitta än 205...

Okej, så 215-däck passar på fälgar som annars skall ha 205-däck?
Hur påverkar ett bredare val greppegenskaperna när det gäller odubbade vinterdäck på vinterväglag (Sthlmskörning, så det gäller ju snarare grepp än spårning i djupsnö.)?


Annars har jag mycket billiga vinterhjul till salu. Dock dubbat men. . :-)
Kika säljesannons om du är intresserad!

Tack, men fälgar har jag som sagt och dubbat försöker jag undvika.
(Det är ju olagligt att köra svarttaxi med dubbdäck på Hornsgatan) ;)



Hej!

Köpte Nokian WR A3 205/45 R17 från dackonline. Letade som dig efter nordiska odubbade men tillslut bestämde jag mig för dessa. De är inte nordiska men inte heller för central europeiska vägar som de står på vissa däck när jag letade.

Mvh Daniel



Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Ja, jag hittade de nu på nokiantyres.se
Det är ju testvinnare i Tyskland och Ryssland tydligen, men oklart om det är sibiriska delarna, eller nedåt Svarta Havet. :-)


Hej,
Conti (och kanske fler?) har 205/50x17 som Nordiskt odubbat. Lite större än 205/45x17 men funkar utmärkt, kan möjligtvis ta i vid tung last eller när det blir lite is i hjulhusen. Men upplever inte att det är något problem, har det på min Clubman JCW
/Anders

Ja, jag såg nu att den modell jag sneglar på har 205/50x17 (Nokian Hakkapeliitta R2 - odubbade nordiska)
Jag är fundersam på om det funkar att gå upp i rullomkrets på min bil just för att det skall ta i hjulhusen.
Det är Minis Sportshassie Plus på min R53, d v s 35 mm lägre än Sportshassiet.
Men helt klart hade 5 mm högre markfrigång uppskattats, så man slipper agrera snöplog på nästan alla vägar då de som får betalt för det jobbet snålar in med att sänka plogbladen mot asfalten. :mad:

Summerat så finns det inga tips på märke/modell som uppfyller följande:
Dimension: 205/45 x 17 tum och klassade som nordiska dubbfria vinterdäck.
Eller har vi något nytt tips?

/M v h, JockeO

vuuken
2014-11-14, 11:02
Jag hade också problem att hitta! Slutade med ett par 225/45 som jag fick till bra pris från Kumho! De tar dock i vid full ratt, annars är de klockrena!


/Vuuken

JockeO
2014-11-14, 14:48
Jag hade också problem att hitta! Slutade med ett par 225/45 som jag fick till bra pris från Kumho! De tar dock i vid full ratt, annars är de klockrena!


/Vuuken


Hej.
Har du de monterade på fäljgar som annars är dimensionerade för 205-däck?
Det vill säga, hur mycket i bredd kan man gå upp på mina fälgar som nu bär 205/45x17?

Den andra obesvarade frågan är vad blir det för skillnad i grepp och säkerhet när man går upp i bredd på odubbat vinterdäck, alla andra parametrar lika? Bättre/Sämre?

/M v h, JockeO

rajapruk
2014-11-14, 15:07
Jag har läst någonstans att dubbdäck ska vara så smala som möjligt, och friktionsdäck så breda som möjligt för bästa grepp på vintern.

JockeO
2015-01-06, 14:56
Jag valde till slut Michelin X-Ice Xi3 nordiska vinterdäck, dubbfria.
Dimensioner blev 215/45 R17, d v s 10 mm bredare och därmed även lite högre profil, jämfört med tidigare 205/45 R17.

När jag körde hem från däckfirman med bilen full med sommarhjul, så skrapade det i lite när bilen neg ner i kurvor och gupp.
Om det beror på bredd eller rullradie vet jag ej.
Priset var 1294 kr/st på Däckonline. En firma som numer har urusel kundservice när man ringer för att fråga något som ej finns skrivet på hemsidan.

Jag har hunnit testköra de i barmark, snömodd och småisigt väglag och jag är helt nöjd med greppet.

/M v h, JockeO