handdator

Visa fullständig version : Uppgradering till Bluetooth



Goldman
2011-09-10, 14:33
Hej funderar på att uppgradera vår Mini Cooper D -11 med Bluetooth anslutning är det någon som vet hur svårt det är att själv fixa det eller måste bilen lämnas till verkstad :(

Kostnad ?? etc.

Tacksam för input

Anders

anfa
2011-09-13, 20:40
Hej
Jag har oxå varit sugen på uppgradering till Bluetooth/usb. Verkar finnas ett officiellt kit:
http://www.motoringfile.com/wp-content/uploads/2009/10/V-13-0909-M6502-6ND_USB-Bluetooth_Retrofit_Kit_R55_R56_R578087307c.pdf

Ser ut att kunna bli dyrt med kit + installation. Men det vore kul att fråga ngn BMW verkstad. Enligt detta installationen 2,75 timmar + kit ā $650 (inkl kontrollmodul).

Någon som har testat?
Anders

krage
2011-09-15, 19:53
Är också intresserad att komplettera med Blåtandstelefoni i Clubmannen !

Följer med stort intresse tråden-:)

Dragon
2012-08-28, 07:49
hmm, hitta ingen annan bra tråd så jag använder denna ;)

Det sitter stora hifi-paketet med navi och blåtands handsfree i Clabbe men navin har slutat fungera och säger att jag befinner mig i danmark hela tiden...vet inte om det är någon önskan från Clabbe att åka till danmark eller vad som egentligen är fel men har inte hittat någon bra lösning på problemet ännu utan att blanda in BMW vilket inte kommer hända.

Men då man behöver en navi lite då och då och inte vill betala när man egentligen har en inbyggd så laddade jag ner gratis appen Waze till min iPhone och upptäckte häromdagen en ny funktion (ni kanske redan har hittat detta men den var ny för mig) som jag borde hittat tidigare men hade inte kollat igenom allt. Waze appen (i huvudsak en pendlings navigator) kör jag på min iPhone till och från jobbet för att få lite info om köer m.m. men har även använt den när jag vart uppe i Stockholm och snurrat och hade önskat att telefonen pratade med bilen så jag kunde få vägbeskrivning i högtalarna.

Jag har nu hittat en inställning i appen som gör att den sänder ut vägbeskrivningar via högtalarna om man har blåtandskoppling till telefonen (borde funka på alla appar med liknande funktion och på alla bilar med blåtands handsfree) som man hittar i appen under Meny -> Inställningar -> Ljud där man väljer "Föredra Bluetooth" vilket då gör att den sänder ut vägbeskrivningarna via högtalarna, bilen tror att det är telefonen som ringer så det ser lite knas ut men det fungerar fint ;)

PS! Om någon hittar något angående felet med min navi så dra gärna iväg ett PM, jag har inte hittat något bra på nätet angående det. Får upp ett meddelande om att koppling saknas (kommer naturligtvis inte på vad det står exakt just nu) och jag gissar att det är något med antennen då den gick av i vintras men inte haft tid att plocka ner innertaket bak och felsöka ännu.

Luc!fear
2012-08-28, 09:46
Dragon
Det låter som om det är just antennen som det är fel på.
Fixa det så försvinner nog problemet.
Tror att den inte får in rätt GPS signaler som det är just nu...
Ha det bra Marcus.

Dragon
2012-08-29, 06:06
Dragon
Det låter som om det är just antennen som det är fel på.
Fixa det så försvinner nog problemet.
Tror att den inte får in rätt GPS signaler som det är just nu...
Ha det bra Marcus.

jo det var jag inne på också men antennbytet gjorde ingen skillnad så förmodligen sitter det djupare ner och då måste jag ge mig på att plocka ner innertaket och det har inte blivit av än...

LGH
2012-08-29, 08:47
Jag passar på när ämnet blåtandsuppgradering är på tapeten: Är det någon som har provat på t.ex. Parrot's olika lösningar? Jag skulle gärna vilja kunna använda rattknapparna för telefoni (som just nu gör ingenting). newministuff har ju paket med färdig sele (heter det så på svenska?) för installation i just Mini.