handdator

Visa fullständig version : Inredningskvalitet eller bristen på...



Ducatista
2011-09-09, 19:34
Jag är rätt nybliven Miniägare och jag måste säga att jag är överraskad över den otroligt risiga inredningen. Min bil är en välskött 08 som gått strax över 4000 mil och den skramlar ÖVERALLT i inredningen.

Jag har haft massor av bilar, men ingen med skramligare inredning. Vår förra andrabil var en Ford Fiesta och det är ju inte precis premium segmentet och den framstod som ett under av välgjordhet i jämförelse.

Plasten i varvräknaren och Moraklockan påminner mest om något från Toys ´r us eller kanske lite skramligare :(
Man brukar ju kunna lokalisera var det skramlar och åtgärda det men i Minins fall så har jag bara lyckats hitta en grej som INTE skramlar. Backspegeln....den verkar faktiskt ganska välgjord :)

Men allvarligt....bilen är ju ett skämt inuti:mad:

Hej hopp!

Steampacket
2011-09-09, 20:25
Synd att din Mini låtar så mycket. Köpte min första Mini, en Cooper S '04, i lördags och har kört 38 mil hitills. Inredningen är hel tyst än så länge. Det ända jag hör är motorn och vrålet från avgasen där bak när man gasar och motorbromsar. Kanske finns det skillnad i kvalitet mellan den första och andra generations Mini-karossen? Sitter grejor lös i din bil eller skramlar/vibrerar det bakom panelerna? Byggdes andra gen. Minis i samma fabrik som första gen.?

Jag har bara haft äldre BMW 3-serie bilar från 79-93 de senaste 10-12 åren och tycker att min "ny" mini är helt fantastiskt och jag uppskattar alla moderniteterna, till och med backningsvarnare. Jag tycker om att inredningen är quirky och allt funkar än så länge. Hoppas det löser sig och du kan åka tyst

Ducatista
2011-09-09, 22:01
Tack för omtanken! Visst kan det vara min bil som är särskilt skramlig eller jag som är särskilt petig...
Såvitt jag hör skall ju annars byggkvaliten vara bättre från 07 o framåt...??

Det som låter är ju alla delar av hårdplast (o det är många det..) som vibrerar vid olika varvtal. Framförallt glaset till mätarna men även själv mätarhusen, liksom de pianosvarta listerna, och plasten runt handbromsen, och innertaket och...tja...
Som det är konstruerat har jag väldigt svårt att tro att det skall vara bara min bil.

Kul att du inte upplever detsamma iaf! Hoppas det håller i sig!

JOBBARGUBBEN
2011-09-10, 06:00
min är ganska tyst, jag har något skrammel någon gång ibland men det kan vara från extramätarna jag satt in.
Det kanske är så att din bil blivit mekad med i inredningen av någon orsak och om de inte är otroligt noga och seriösa då så kan det bli så att allt skramlar som varit borttaget.
Hoppas du kan få till det eller att du vänjer dig så att du inte störs.
I övrigt hoppas jag att du trivs med din mini för jag verkligen gillar
min.

ipp
2011-09-10, 14:05
Min ska få hastighetsmätaren bytt. Den har ett skrapande ljud mellan 0-20 km/h. Störigt när man accelererar oc bromsar. Har varianten med skärm i mitten.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Johan W
2011-09-11, 07:33
Clubman 2009:a 4800mil. Knarrar ibland från solskydded vid takluckan men det brukar lösa sig genom att öppna/stänga den.
Annars helt knarrfri (peppar peppar)

Hagatorpet
2011-09-11, 07:56
Lite gnäll från passagerar sätet, annars helt tyst
(bara när frugan åker med)

MrCooper
2011-09-12, 12:56
Lite gnäll från passagerar sätet, annars helt tyst
(bara när frugan åker med)

Verkar vara ett Clubman D problem då jag upplever samma sak som Owe :jumping:

Fredrik
2011-09-12, 19:30
Lite gnäll från passagerar sätet, annars helt tyst
(bara när frugan åker med)


Verkar vara ett Clubman D problem då jag upplever samma sak som Owe :jumping:

Garantiåtgärd kanske :woot: ;)

Ducatista
2011-09-13, 19:44
Ja det är ju trevligt att Er bilar verkar tysta. Det förvånar mig lite för jag tror inte att det går att få mätarna tysta när både infästning, hus, glas och ringen runt är gjord i hård plast...
Dock är det ju väldigt olika hur mycket man stör sig på sådant här. Mina referenser när det gäller byggkvalitet är Audi och BMW o Minin är ju egentligen prissatt så att det borde kunna vara jämförbart. Audi A1 är ju oerhört mycket mer gediget byggd. Jag tycker det är synd att man inte matchar resten av bilen med en seriös inredning.

Allt i bilen låter självklart inte samtidigt men det finns alltid något ställe som vibrerar och låter beroende på varvtal och temperatur. Ni som har "tysta" bilar...om Ni knackar på glaset till moraklockan så sitter det väl inte stumt precis...?

Det är ju bra att Ni gillar Era bilar, jag gillar Minin ändå trots den tveksamma inredningen men det kan göras mycket bättre och sannolikt också billigare. (Fiestan som referens igen...)

Johan W
2011-09-13, 19:48
Antagligen sitter väl allt så löst så det inte knarrar ;)
Kommer faktiskt från har faktiskt haft 2st BMW innan denna Mini (E91 och E87) Ja dom är utan tvekan bättre hopskruvade (och hade lite mindre problem)
Och jag håller med att BMW/Mini kan bättre helt klart
Dock har inredningskvaltén tagit rätt stora steg frammåt om man jämför med första Minin jag hade (01:a, 03:an var i sin tur bättre hopskruvad osv) .

Men just för tillfället är min bil skrammelfri ;)

Hagatorpet
2011-09-13, 19:53
Har inget knaster i min bil det enda som som kan störa lite är vindbruset

Nina
2011-09-13, 20:05
Lite gnäll från passagerar sätet, annars helt tyst
(bara när frugan åker med)

:lol: :lol: :lol: :lol:

HAHAHA!

krage
2011-09-13, 20:34
Bildoktorn har ett gångbart recept på diverse störande ljud som kan förekomma i bilar,



skruva upp radion.

Scitz0
2011-09-13, 20:43
Knarrar i alla beståndsdelar i min bil, vissa mer än andra men jag kan nog inte skylla allt på bilen där... den stenhårda dämpningen jag monterat är ju inte direkt standard i mjukhet ;).

Men jobbigt att man måste maxa stereon för att inte störa sig.

Gustav2000
2011-09-14, 22:31
Jag brukar säga att MINI:n är byggd av Engelsmän och de bygger bilar med vänsterhanden. Bygga klart får du göra hemma. Jag blev så irriterad att jag skruvade ihop inredningen själv. Det som nu börjat låta är knoppen till låset på dörren. Ska försöka smörja med silicone eller något.

Ducatista
2011-09-15, 17:56
Intressant att du lyckades få till det. Hur gjorde du med mätarhuset o glaset till Moraklockan. Där känns ju inte direkt som att det är själva hopsättningen itan snarare att konstruktionen gör att det kommer att vibrera vid givet varvtal.
Funderar själv på att knåpa lite men största problemet är väl just att det låter från så många olika ställen :)

pmansson
2011-09-18, 21:59
Lite gnäll från passagerar sätet, annars helt tyst
(bara när frugan åker med)

Fast det kanske beror på att du ställt in mph på "din" digitala hastigsmätare (och kör efter vägskyltarna), men den stora hastighetsmätaren i mitten (som din fru ser) fortfarande visar fortfarande km/h ;-) ...ett vanligt Clubman D "problem"...

Arnel
2011-09-19, 03:56
Måste fråga vart köpte du din mini Janne?

Ducatista
2011-09-21, 20:05
Hej Arnel!

Jag köpte den av BMW i Jönköping, jag tror nog att du känner igen den :)

Det är din förra, jag mailade någon fråga till dig tidigare men nådde nog inte fram!

Vore kul att höra vad du tyckte om den när du ägde den. Saker upplevs ju olika. Eller kan det vara så att det finns någon orsak till att just den här bilen verkar sämre hopskruvad än andra.

Hade du för övrigt några problem som jag borde vara vaksam på tro? Bakbromsar är bytt föv vilket var dax.

Hej!

Hagatorpet
2011-09-21, 20:13
Garantiåtgärd kanske :woot: ;)
Vet inte hur det är med Noel men på min har just den garantin gått ut för länge sen :(

MrCooper
2011-09-22, 05:57
Jepp. Åtgärdades inte i tid...

Arnel
2011-09-29, 02:06
Tjena janne. maila mej på arnelcrnojevic@gmail.com så når du fram! Alltså jag bytte bort den pga att jag ville ha lite mer plats. Hade precis skaffat mej hund och jag o min sambo tyckte att de va dags för något större! Att det knarrar lite i plasten här o där det bara är så på mini! Tyvärr annars så är den väldigt lugnt körd jag tror inte att du ska ha några problem som är orsakade av mej!! Och jag bytte inte bort den pga massa fel eller något sådant utan det va bara dags för att skaffa nåt nytt! Men det kommer bli en mini någon mer gång i mitt liv :)

Arnel
2011-09-29, 02:13
Nu läste jag igenom allt du skrev igen! Och jag vet inte jag tyckte inte att den knakade så överdrivet mycket som du förklarar! Visst min nya bmw låter inte ett skit någonstans men sen är det en bmw också! Mini är bara så att det är lite mer av allt! Glöm att det låter lite här och där utan fokusera på körglädjen istället! Och jämför inte audi a1 men en mini för det går inte! Mini kommer alltid va mini och audi a1 en dålig kopia av mini :)

Ducatista
2011-09-29, 15:03
Halloj'

Kul att få kontakt! Jo...du har rätt i att det är för körglädjen man har en Mini och det är ju klart en av dom roligaste bilar man kan köra! Det har väl lite med förväntan att göra också kanske, jag har haft några Bumsar o hade kanske en förväntan om att BMW skulle haft någon liten inverkan på kvalitetskänslan...
Lösningen är väl att bortse från att låter, jag tror att dom flesta av dom som menar att deras bilar är tysta kanske inte hör till dom som hänger upp sig lika mycket på sånt som jag gör :)

Men, överlag så angrar jag inte köpet, det är en fin bil och fantastiskt kul vilket gör att man kan överse med mycket!:cool:

Hobbe
2011-09-29, 21:02
MINI byggs i England.
Byggkvalitén kommer aldrig att nå BMW-standard förrän fabriken i Oxford stängs ned, och produktionen flyttas till Tyskland :)

Hobbe
2011-09-29, 21:07
Innan anglofiler får krupp:
BMW-bilar byggda i USA håller också "Oxfordstandard".
Jag har haft en.

Fast amerikaner är väl iof också ättlingar till folket i Oxford.... :D

Hagatorpet
2011-09-29, 21:55
Om man tittar historisk så skulle man väl varken köpa Engelskt eller Tyskt
utan snarare en sådan här
8773
Mycket mer sympatiskt folk där den kommer ifrån :D

dvorak
2011-09-30, 12:24
Jag har inte haft några problem med min inredning. Inget direkt knarrande eller skramlande.

Ducatista
2011-09-30, 22:06
Mmm jag tror egentligen inte man kan skylla så mycket på oxford. Generellt är det nog svårt att bygga en tyst inredning om mycket består av "Toys r us" plast. Så här får man nog skylla på tyskarna. Design före funktion osv (Inredningen alltså, utsidan är ju briljant) I en Audi A6 låter det sällan om någonting men så finns det inte så mycket hårdplast heller. Att få mätarhusen att inte ge ifrån sig ljud vid vissa varvtal skulle jag tippa på är omöjligt. Det handlar nog mer om ifall men hör dom eller inte....alternativt att man plockar isär allt och sedan limmar ihop det :)

Flameboy
2011-09-30, 23:10
Jag löste mitt problem med knarr med öppet luftfilter och JCW original från kat...

Ducatista
2011-10-01, 08:41
Låter som en utmärkt idé!

yonasu
2011-10-02, 12:53
Min knarrade ett tag förra sommaren vid vissa temperaturer utanför och innanför. Sen försvann det och det har väl hänt att det vibrerat nånstans efter det men den skärper till sig efter nån minut.

Att skruva isär och ihop igen är nog ingen dum ide, lägg emellan lite gummi kanske för att stabilisera och skilja hårdplasten åt?

Lite knarr är ett billigt problem, man brukar få betala lite mer i form av konstigheter för att åtnjuta minis :D

Forrest
2011-10-03, 14:10
Hej.


Funderar på att byta min nuvarande bil mot en Mini. Hur upplever ni att den nya inredningen, som kom i och med Countryman tror jag, står sig kvalitetsmässigt? Är det samma knarr och knirr där?

Jag tror inte att hårdplast har så mycket med saken att göra. Har nämligen en Subaru idag med hårdplast som inte knarrar någonting vilket däremot min BMW gjorde. Tror att det handlar mer om hur man skruvar ihop prylarna. Trycker man på inredningen i Subarun så rör den sig inte ett dugg = inget skrammel. :D

Ska man köpa D eller SD förresten? Hur stor skillnad är det egentligen..?

Ducatista
2011-10-04, 18:11
Menar du inredningen i coopern så är det samma i min 08 som i dagens. Dock är väl Countryman annorlunda så den vet jag inget om.
Inredningen i min låter ju som sagt och jag menar att det är en konstruktionsfråga. Visst kan man tillverka saker i hård plast som inte vibrera men på det vis saker är konstruerat så går den nog inte att "skruva ihop" så olika. Glaset i mätarna sitter ju med ring av hårdplast runtom och varken ringen eller glasen ser ut att gå att montera bättre utan det är nog lite för stor toleranser. Countryman kanske är bättre, det skiljer garanterat mellan exemplar av Coopern också även om jag tror att alla är mer eller mindre risiga. (iaf med premium mått mätt...)

Forrest
2011-10-04, 21:55
Ja jag vet inte med Coopern. Men i Clubman så är det samma inredning som i Countryman. Man har t.ex bytt ut den där ljusgrå plasten i mittkonsolen mot en lite mer gedigen svart. Provkörde en Countryman idag och provade faktiskt att knacka på glaset till mätarna. På det här exemplaret så satt glaset fast i alla fall. Kanske något som är hyfsat lätt att fixa på din bil? Kändes faktiskt ganska gedigen måste jag säga. Även om den inte når upp till BMW-klass så tyckte jag nog att den var lika bra som en A1. (Den A1 jag provkörde senast så skramlade den där uppfällbara skärmen något fruktansvärt).


//S//

k-son
2011-10-05, 01:30
Har en Clubman -08. Skramlar inte det minsta...:)

JWO
2011-10-09, 16:02
Allt är relativt om en bil skramlar eller ej, klart beroende på hur chassit är satt osv.
Har man då kört Audi och Bmw av nyare modeller så tycker man nog en Mini knarrar oavsett modell/chassi då de tyska bilarna känns lite mer gedigna ihopskruvade, trots detta så tycker jag min Mini är bland de roligaste jag någonsin haft - då har jag kört bilar som kostar 3x så mycket som en Mini bl.a.

Emely&Robert
2011-10-09, 19:07
Vi hade en del knarr och gnissel på vår -09 i början. Vi åkte till Bavaria tre-fyra gånger och det blev bättre för varje gång. Jag tror de tog isär inredningen och lade till "tygpackningar" mellan olika delar och det tystade det absolut mesta. Helt tyst blev det nog inte men i det närmaste.

Vad jag förstått så är det dörrsidor, ventilationsöppningar och hastighetsmätaren som är de stora bovarna.

Ducatista
2011-10-12, 19:24
Japp låter rimligt!

Om bilen var ny skulle jag tveklöst hänga på verkstaden, då hade dom fått skruva :)
Nu är den ju beggad o jag tror knappast att det går som goodwill...

Jag måste också instämma med många inlägg ovan att trots vissa flagranta brister är det en skitkul bil. Jag har också kört en del fräna bilar och Minin är klart bland det roligaste man kan ha.

Jag tror att det jag retar mig på är att det hade gått så lätt att göra en rejäl, enkel (inte som idag överdesignad) inredning som ändå varit fräck. Det hade räckt med släta ytor, en rejäl varvräknare med riktig digital hastighet (tänk motorcykel) och inte så mycket finesser.

Det har jag MYCKET hellre haft än den överdesignade (lätt fjantiga) och underkonstruerade inredning som nu sitter i. DET hade passat bilens i övrigt ganska kompromisslösa karaktär.

Less is..ja Ni vet....