handdator

Visa fullständig version : Smetiga rutor



Ducatista
2011-09-09, 19:26
Hej!

Har ett märkligt problem med sidorutorna på min R56a. När man hissat ned och upp dom så blir dom smutsiga på insidan.
Någonting inne i dörren eller själv listen smutsar ned rutorna nästan hela rutan förutom ca 20 cm längst fram. Detta sker på båda rutorna. Jag har försökt med försterputs och även hissat ned/upp med försterputs på rutan för att om möjligt lösa upp skit och få med det upp och torka av det.

Verkar inte funka.....det är bara på insidan också märkligt nog. Normalt är det ju lite smutsigare på utsidan...

Någon som har detta problem? eller som haft och hittat en enkel lösning. Det krångliga är väl att plocka isär dörren och se vad det är skitar ned men jag hade ingen direkt lust mer det.

Någon?

Il Biscione
2011-09-09, 20:06
Min är likadan! Den är rostskyddsbehandlad och det är den smeten som hänger med rutan upp enligt säljaren som jag köpte min bilen av! Har inte undersökt det ännu......

Ducatista
2011-09-09, 22:03
Jaha vad trevligt isf!

Alltså ytterligare en sådan där "charmig egenhet" som Mini verkar ha rätt många av... :(

Någon mer som har samma problem eller ännu bättre, löst det?

Saso
2011-09-10, 00:07
Har haft det problemet på alla mina cooprar (3 st). Med den andra coopern så byte de gummilisterna på insidan under garantitiden. Då blev det bra tills att garantin gick ut sen var det samma sak igen. De hade "aldrig" hört talas om detta tidigare. He he standard fras hos BMW. Orkar inte riktigt bry mig längre, har en liten putsduk i dörrfacket som jag tar upp ibland:)

Hobbe
2011-09-10, 02:19
Problemet har funnits sedan introduktionen av MINI år 2001.
Välkommen till klubben :D

Smeten är som sagt från rostskyddet som fabriken sprutat in.
Att byta gummilisterna hjälper kortsiktigt då smeten samlas där.

Den enda säkra lösningen är att sluta med att hissa rutorna upp och ned.

Dragon
2011-09-10, 17:49
Har samma "problem" men har en microfiberduk liggandes i Clabbe som löser det hela för min del ;)

Ducatista
2011-09-10, 22:14
Hehe ja, det kanske är bäst att sluta hissa ner rutorna. Den funktionen verkar ju många ha problem med också...
Undrar om inte en bra lösning är att sluta använda hela bilen...

Hagatorpet
2011-09-10, 22:31
Nu skall du inte vara negativ! det finns väl inget roligare än att ge sig ut och åka i Minin

Nina
2011-09-11, 06:20
Finns väl *ingen* bil som är helt fel- och problemfri egentligen…? Jag har inte haft det här smetproblemet med sidorutorna på nån av mina Coopers, å andra sidan brukar jag inte hissa dem ner och upp så ofta heller. Däremot lekte den första med att rätt som det var hissa ner båda rutorna halvvägs. Och hemskt gärna när jag inte var i närheten. Och absolut på en stor parkering till allmän inbjudan att kika in i bilen och kanske rent av sno den (Cooper S -05).

Eller så blir man utelåst från bilen helt och hållet (Cooper D 2008 ). Man kör bilen till affär'n, kommer ut och så får man stå där i -18°C och försöka ta sig in, inte ens bakluckan ville öppna (hade tänkt krypa in via bakluckan).

Det är en viss charm med MINI ändå, tror ingen bil & märke gett mig så mycket glädje som det här märket ger mig trots allt. :)

Ducatista
2011-09-13, 19:46
Jag köper det! Själv har jag åkt Ducati i flera år och det gör man ju normalt sett inte för att dom problemfriast och användarvänligast...
Mini är väl lite samma grej...

MrCooper
2011-09-14, 09:09
Har haft samma problem med båda mina bilar.
Brukar funka bra när det är torrt ute, så fort det regnar eller är fuktigt är det bäst att undvika att dra ner rutan.

Nina
2011-09-14, 09:17
Jag köper det! Själv har jag åkt Ducati i flera år och det gör man ju normalt sett inte för att dom problemfriast och användarvänligast...
Mini är väl lite samma grej...Jo, MINI är nog lite på samma spår, eller så har vi MINIster en stor skopa tålamod för körglädje är det oavsett. :)

Ducatista
2011-09-15, 17:58
Nån som provat att ta isär dörren och göra rent eller nå´t det borde ju ta slut på kladdet till slut....fast då kanske rutorna börjar rosta :)

Hagatorpet
2011-09-15, 20:34
Nån som provat att ta isär dörren och göra rent eller nå´t det borde ju ta slut på kladdet till slut....fast då kanske rutorna börjar rosta :)
Det är säkert ingen rost i så fall utan yttre påverkan :)

Arnel
2011-09-29, 02:20
Janne den har varit inne för de, hade samma problem dom gjorde rent men de hjälpte typ 1 månad så kom de igen!

Ducatista
2011-10-01, 08:45
Bra att veta!
Jag har faktiskt kört rutorna upp o ned med fönsterputs, torkat o gjort om proceduren. Det hjälpte även om det inte blev helt bra kan det ju vara ett tips till andra. Dock vet jag inte om fönsterputs kan torka ut gummi inut etc men tar man den risken så gjorde det en del nytta. Sedan var det ju någon som tipsade om att ha den torkduk i dörrfacket o det är nog den enklaste lösningen!

Sedan kan man ju då tycka att det är lite konstigt problem....man blir ju sugen på att plocka av dörrsidan o se hur dom har gjort egentligen....