handdator

Visa fullständig version : Bakdörrsöppning Clubman via fjärr - hjälp!



NikHall
2011-09-09, 08:21
Hej!

Har precis köpt en Clubman Cooper D -08 och är mycket nöjd. Vår 5:e MINI :p

Dock har jag en fråga som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med: när jag låser upp bilen med fjärrkontrollen så förblir de två bakdörrarna låsta. Går ej att öppna via handtagen... Enda sättet att öppna dem är genom att trycka 2 sekunder på fjärrkontrollens "bakdörrsöppningsknapp".

Detta är ju väldigt irriterande och jag har lusläst intruktionsboken och försökt se om det är någon inställning i färddatorn, men utan framgång. BMW själva säger att bakdörrarna skall öppnas när man låser upp bilen.

Alla andra dörrar (vänster + höger) öppnas men som sagt inte bakdörrarna.

Kan det vara en programmeringssak? :o

Panerai
2011-09-09, 09:07
Jag kan på min vanliga R56 ställa in så att bara förardörren öppnas när jag låser upp med min nyckel. Kanske finns det en liknande inställning i färddatorn som då även gäller bakdörrarna på clubman?

NikHall
2011-09-09, 12:23
Hej Panerai,

jag har samma möjlighet till inställning som den du beskriver. Men det finns ingen som endast gäller bakdörrarna... Lurar på om det kan vara en (felaktig) fabriksinställning som kan tas bort via någon programmering?

Johan W
2011-09-09, 16:16
Råkade ut för samma sak, då byttes ena handtaget på garantin Mao fel i hantagskontakten

NikHall
2011-09-12, 08:58
Hej Johan W!

Tack för ditt svar. Då är jag kanske lite närmare en lösning. Har beställt ett nytt handtag som jag hoppas skall vara enkelt att montera själv.

Ingen som möjligen har en ide hur man demonterar och monterar handtaget på höger bakdörr?? Har fått bort dörrklädseln och tror att det är två skruvar som håller handtaget. Någon som gjort denna övning tidigare och som har lite tips på vad man skall tänka på?

Mvh