handdator

Visa fullständig version : Åsikter om import?



Ambaza
2011-09-05, 18:59
Har jämnfört lite priser på blocket samt mobile24.se, verkar som man kommer undan billigare i Tyskland..
Men är det värt det med omregistrering och hemtransport dyl.?

Någon som har erfarenhet av detta?

Har även sett en JCW på blocket importerad från Italien,
något man ska se upp med när man tittar på importerade bilar i Sve / bilar i Tys?

Nackdelar? Fördelar?

RetroMINI
2011-09-06, 09:34
Min ärfarenhet är fölgande:

1) Ja, du kommer undan billigere
2) Ingen garanti på köp/ingen ersätning om nånting pajer.
3) Du kommar ligga penga och inte minst tid på att få den hem och reggat
4) Du bliver straffat på forsäkringen
5) Du kommer att sälga den billigere oxå

Så "at the end of the day" er det MINImalt hvad du sparar, om något overhuvedet.. been there - done that..

Gustav2000
2011-09-09, 13:07
Jag köpte min Mini i England. Inga problem, garant funkar i hela världen. Inreggningen tog tio minuter. Det är samma bilar i hela Europa. Utom i UK där ratten kan sitta på fel sida och att det är miles. Och försäkringen var det inga problem med min kostar 8000 kr helförsäkring per år.

Hagatorpet
2011-09-09, 13:19
Kan tänka mig att det kan vara skillnad om man köper en ny som du eller en begagnad,
då historiken kan vara svår att få fram på en begagnat

ipp
2011-09-09, 13:42
Fast om man köper nytt utomlands ryker vagnskadan, blir alltså tvungen att teckna helförsäkrning. Fri service ingår heller inte. Även om man är första ägaren kommer bilen att tolkad som importerad hos de försäkrningsbolagen.

Min mamma köpte en Saab 9-3 Cab i tyskland som var ny. Nu när den ska säljas verkar den ligga lågt i värde, bilhandlarna vill inte ens ha den för det är "import". Men det är en Saab, och vem vill ha en sån? ;)

Men hittar man en fin bil med bra historik till rätt pris tycker jag inte man ska tveka, processen är väldigt enkel. Även utbudet är mycket större.

Hagatorpet
2011-09-09, 13:53
Fast om man köper nytt utomlands ryker vagnskadan, blir alltså tvungen att teckna helförsäkrning. Fri service ingår heller inte. Även om man är första ägaren kommer bilen att tolkad som importerad hos de försäkrningsbolagen.

Min mamma köpte en Saab 9-3 Cab i tyskland som var ny. Nu när den ska säljas verkar den ligga lågt i värde, bilhandlarna vill inte ens ha den för det är "import". Men det är en Saab, och vem vill ha en sån? ;)

Men hittar man en fin bil med bra historik till rätt pris tycker jag inte man ska tveka, processen är väldigt enkel. Även utbudet är mycket större.
Frugan vill ha en :? men jag försöker styra in henne på en Contryman
och tyvärr har vi inte råd att byta hennes bil innan hon väljer något som jag också vill ha :D

Ambaza
2011-09-09, 16:51
Hur är det om man ska köpa en begagnad bil i Sverige som ursprungligen är importerad?
Något särskilt man ska tänka på?

Har hittat några importerade Cooper S som ligger väldigt billigt gentemot sv.sålda,
tom med servicebok!

Nu är suget större än nånsin men känns som att jag behöver hjälp med att hitta en vettig bil då jag inte har en aning om vad man ska titta efter när man provkör en MINI.
Men om importerat är ok så kan jag ju komma undan betydligt billigare!

aningen kluven..

Johan W
2011-09-09, 18:06
BMW Orginialförsäkringar gör ingen skillnad på svensksåld eller import så länge dom har startspärr. Kollat ett gäng M3/M5:or och försäkringen är identisk, skatten brukar kunna vara billigare på importer av nån anledning.

Ace
2011-09-09, 21:40
Det som kan vara mest vanskligt är väl att vissa försäkringsbolag (Ej BMW Originalförsäkring) inte försäkrar för maskinskada på privatimporterade bilar.

ipp
2011-09-10, 13:55
Frugan vill ha en :? men jag försöker styra in henne på en Contryman
och tyvärr har vi inte råd att byta hennes bil innan hon väljer något som jag också vill ha :D

Ni kan nog få en bra deal på SAAB:en. "Nya" modellen. Stålgrå, 6000 mil, Vector, läder mm. Fint skick, en ägare. Tror hon vill ha typ 115'. Så behåller du clubmannen också ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kongo
2011-09-11, 07:35
BMW Orginialförsäkringar gör ingen skillnad på svensksåld eller import så länge dom har startspärr. Kollat ett gäng M3/M5:or och försäkringen är identisk, skatten brukar kunna vara billigare på importer av nån anledning.

Beror på att skatten beräknas enligt euro 2005(?), co2 utsläpp på de svensksålda men den uppgiften ska tydligen ofta saknas när man importerar bl.a. Från Tyskland därför beräknas skatten enligt gamla modellen, vikten :)

Jag betalar därför endast 1800 på min nuvarande bil istället för 3700 som de svensksålda kostar :)