handdator

Visa fullständig version : Skillnad på JCW 200 och JCW 210?



gerdigvingar
2011-09-05, 12:56
Som topic, hur åstadkoms effekthöjningen? Antar att det är samma kompressor etc...

Hur trimmar man en JCW 200 på bästa sätt?

Tips ang. uppgradering av fjädrar/bromsar etc emottages också det tacksamt!

Hobbe
2011-09-06, 10:52
Tja, jag har gjort det mesta på mina R53.

Från 200 hk till 210 hk runt samma tillfälle som face-liften, och enligt MINI trycktes 10 nya hk ut genom att introducera ett nytt luftfilter (JCW-boxen), större spridare, och ny mappning av ECU:n.

Trimma? Vad är du ute efter - maximalt antal hk eller hållbarhet?

Du kan läsa på engelska forum, speciellt ett, där allt handlar om att skryta över flest antal hk.
Hälften är lögn och andra hälften en överdrift.

Hur mycket pengar vill du betala?

Det mest populära är "smålandstrimmet", dvs ett mindre remhjul till kompressorn (15% max med bibehållen problemfri hållbarhet, allt annat ställer till problem förr eller senare) med tillhörande mappning av ECU:n. Allmänt kallat "chippning". Vissa s.k. "chiptrimmare" rekommenderas mindre än andra pga deras bristande kunskaper (spikningar och annat besvär uppstår).
Antal hk? Tja, beroende på motorkondition mellan 195-215 hk skulle jag uppskatta om alla s.k. dynomätningar togs med två nypor salt.

Sedan rullar det på vad det gäller kostnader.
Komplett avgassystem med racekattar, vässad kamaxel, och fixad topp.
Beroende på motorkondition upp mot 225-235 hk med bibehållen problemfri hållbarhet.

Turbokonvertering?
Jo då, det finns och försäljare av dessa konverteringssystem lovar 300-400 hk.
Försäljare och deras löften ska man ta det lugnt med.
Rekommenderas om man har tid och pengar att byta/renovera motorn minst en gång per år.

Hobbe
2011-09-06, 10:58
Chassi och bromsar?
Även här beror det på vad du är ute efter (utseende eller prestanda), och hur mycket du vill betala.
För utseendemässiga aspekter kryllar det av experter på detta forum så detta får andra kommentera :)

Själv har jag pga av specifikt intresse gått efter erkänd prestanda, och kör därför med både chassi och bromsar från MINI Challenge.

Ace
2011-09-06, 12:02
Vilka spridare har jag på min R53 -04 original? Vilka har en facelift R53 -05 original?
Var det inte någon skillnad på avgassystemet också iom facelift?

Hobbe
2011-09-06, 12:07
Vilka spridare har jag på min R53 -04 original? Vilka har en facelift R53 -05 original?
Var det inte någon skillnad på avgassystemet också iom facelift?

Du får la kolla och jämföra i RealOEM. Det är bara till att bläddra ;)

Vad det gäller avgassystemet så vill jag minnas att det var en liten tillplattad rördel i bakre delen (vid bakaxeln) av systemet som åter igen blev runt.

gerdigvingar
2011-09-06, 13:30
Chassi och bromsar?
Även här beror det på vad du är ute efter (utseende eller prestanda), och hur mycket du vill betala.
För utseendemässiga aspekter kryllar det av experter på detta forum så detta får andra kommentera :)

Själv har jag pga av specifikt intresse gått efter erkänd prestanda, och kör därför med både chassi och bromsar från MINI Challenge.

Mini challenge låter dyrt?! Vad kosta sig??

Flameboy
2011-09-06, 14:15
Oj, frågestund! Här vill jag vara med!

Jag tog bort luftboxen i våras och satte dit ett K&N öppet luftfilter istället. Upplevde en placebobetonad effektökning på höga varv. När det sedan var dags att byta avgassystem köpte jag ett "JCW sound kit" där det ingick nytt lock till luftburken, nytt luftfilter och nya rör till insuget, förutom avgas. Allt märkt JCW. Tror du det ger mer effekt med dessa prylar än ett öppet luftfilter, Hobbe? Eller är det mer ljudestetik? För det lär ju inte låta mer än k&n-filtret. Frågar eftersom du sa att det satt nytt insug på nya JCW:n...

Hobbe
2011-09-06, 14:21
Mini challenge låter dyrt?! Vad kosta sig??

Kompletta bromsar MINI Challenge (tillverkade av AP Racing) ca 20000 Kr.
Chassi MINI Challenge (tillverkat av KW) ca 20000 Kr.

Hobbe
2011-09-06, 14:28
Flameboy,

Det var mest insugsljudet som förbättrades.
Att pilla med luftfilter ger oftast ingenting vad det gäller effektökning.
Tyvärr är detta troligen i 99 fall av 100 vad varje "nybörjare" först ger sig på.
Visst, det låter rejsigare, vilket kan vara kul, men det är också allt.
K&N med flera tillverkare lovar löjeväckande effektökningar (typ "minst 20 hk extra om du väljer vårt system").
Det är inte ovanligt när tester utförs att originalfiltret i papper (BMW och MINI) oftast ger bäst resultat.

Flameboy
2011-09-06, 15:42
Flameboy,

Det var mest insugsljudet som förbättrades.
Att pilla med luftfilter ger oftast ingenting vad det gäller effektökning.
Tyvärr är detta troligen i 99 fall av 100 vad varje "nybörjare" först ger sig på.
Visst, det låter rejsigare, vilket kan vara kul, men det är också allt.
K&N med flera tillverkare lovar löjeväckande effektökningar (typ "minst 20 hk extra om du väljer vårt system").
Det är inte ovanligt när tester utförs att originalfiltret i papper (BMW och MINI) oftast ger bäst resultat.

Ja, det var det jag menade med placeboeffekt. Jag förväntade mig ingen effektökning, utan ville enbart få ett goare ljud. Vilket förresten inte ska underskattas, det är ju körglädje vi är ute efter och det är roligare att köra om det låter bättre. ;)

Det var mest att du sa att ett större luftfilter gav en effektökning, iofs i kombination med andra mer potenta "trim", som jag frågade. Med en R50 har jag inte så mycket spelrum för trim som ni med överladdade motorer har, ffa inte i förhållande krona/hk...

jronnblom
2011-09-06, 23:43
Vilka spridare har jag på min R53 -04 original? Vilka har en facelift R53 -05 original?


Som Hobbe säger så är RealOEM en guldgruva så kolla där.

JCW har 380 dvs samma som GPn. Ska man trimma ovanför JCW/GP nivåerna lutar det åt att man behöver större spridare för att orka skicka in soppan vilket i sin tur innebär att man måste tuna ECUn. Finns en Amerikan som är känd för att borra upp spridare och sälja men detta rekommenderas inte :=)

-J

jronnblom
2011-09-06, 23:53
Det var mest insugsljudet som förbättrades.
Att pilla med luftfilter ger oftast ingenting vad det gäller effektökning.
Tyvärr är detta troligen i 99 fall av 100 vad varje "nybörjare" först ger sig på.
Visst, det låter rejsigare, vilket kan vara kul, men det är också allt.
K&N med flera tillverkare lovar löjeväckande effektökningar (typ "minst 20 hk extra om du väljer vårt system").
Det är inte ovanligt när tester utförs att originalfiltret i papper (BMW och MINI) oftast ger bäst resultat.

I samband med min Inspection 2 bytte jag från MINI originalfiltret till ett ITG Profilter av följande skäl:

1. "Sägs" ge en liten effektökning.
2. Det var nästan halva priset jmf med original
3. Tillsammans med en de-flap av luftboxen låter det mycket mera :)

Eftersom jag just haft GPn i ett år ville jag kolla upp den på djupet och tog den till en MINI verkstad i England. Därför körde vi den först på en dyno (rullande landsväg) när jag kom dit och fick 195whp. Därefter bytte de luftfilter och tändstift för att köra den igen. Denna gång fick jag 194whp.

Så jag kan med 100% säkerhet säga att iaf ITG profilter vs originalfilter inte ger någon effektskillnad på min bil :)

-J

Hobbe
2011-09-07, 12:44
En tumregel min BMW-mekaniker gav vad det gäller spridare är 100cc per motorliter.
380cc spridarna lär räcka ett bra tag med andra ord ;)
Vad jag däremot fick höra av R53 MINI Challenge-gänget i England är att original bränslepump tenderar att verka sämre med tiden, sämre än vad som är normalt för andra bränslepumpar. Nix, Walbro-bränslepumpar rekommenderas inte ("ren skit i jämförelse med original").
En koll av bränslepumpen kan vara värt arbetet.
Själv bytte jag ut min gamla mot en ny original bara för att minimera den felkällan förra året.

jronnblom
2011-09-07, 22:33
En tumregel min BMW-mekaniker gav vad det gäller spridare är 100cc per motorliter.
380cc spridarna lär räcka ett bra tag med andra ord ;)


Inte så säker på att den gamla tumregeln gäller för alla typer av motorer. Varför har i så fall MINI valt att stoppa in 380cc spridare i JCW istället för att nöja sig med de mindre som sitter i vanliga Cooper S?

Om man ska tro på de värden som ECUn skickar ut när motorn är under full belastning (och trimmad med ex. kamaxel och topp) så orkar inte 380cc spridarna med utan man behöver betydligt större spridare för att inte riskera att motorn får för lite soppa. Jag gör antagandet att en spridare inte orkar med 100%+ belastning under mer än ett par sekunder.

Om man tittar på följande logg så frågar iaf jag mig vad som händer när spridarna går mellan 90% till 108% från 6000 varv och uppåt.

http://www.motoringalliance.com/forums/engine-drivetrain/6954-sprintex-super-charger-r53-test-results-stage-ii-kit-2.html#post74784

Nu kanske det inte är någon fara för i detta exempel så ser man inte Air/Fuel ration.

Men jag undrar fortfarande hur länge de klarar mer än 100% och om det inte vore ett problem tror jag inte MINI valt att stoppa in större spridare i JCWn.

Det är kul med teorier :) Jag måste skaffa mig en egen logger så jag ser vad bilen egentligen gör. Är nog en yrkeskada är jag rädd ;)

-J

Hobbe
2011-09-08, 00:55
Tja, jag kör fortfarande med original 380 cc spridare, och mappningen som utfördes av MINI Motor Centre (gamla JCW/JCG) anpassat för tävlingsbruk, vilket även passade mitt trimmande, Senare kontrollerades även mappningen av annan person med stor kunskap (TS Motor) som menade att mappningen var närmast perfekt.
Jag har också frågat eftersom 380 cc spridarna behölls om det skulle var bättre med 400-450 cc spridare eftersom detta verkar vara populärt bland trimmade bilar, men åter igen blev svaret nej.
Att MINI (R53) redan går fett otrimmad kan vara en förklaring.
Skulle jag få minsta indikation att mina nuvarande spridare inte räckte till så hade jag bums bytt till större.

Varför ursprungliga spridarna byttes av MINI till 380 cc kan vara av många andra skäl.
Max verkningsgrad i närheten av MINI:s planerade max effekt med sedvanlig säkerhetsmarginal?
Möjligen är det också så att dessa nya 380 cc med samma säkerhetsmarginal räcker betydligt längre än standard max 218 hk (GP).

Du kan ju montera större spridare och testa ;)

Jag har inga problem med att själv montera tex 450 cc om någon kan bevisa vad det skulle ge för "added value", och att bränslepumpen faktiskt kan nyttja detta.
Att bara låta oförbränt bränsle rinna rakt igenom ger inte mer än möjligen lite mer motorkylning, vilket inte nödvändigtvis ger något större "added value".



EDIT:
Kamaxel, topp, och pulley (15%) med tillhörande mappning har min GP fått fixat.
Fortfarande med original 380 ccc spridare.

Hobbe
2011-09-08, 01:27
Hur stora spridare behöver jag?
Nedan ett exempel för 200 Bhp.
In most cases a naturally aspirated engine will have a B.S.F.C of .50. This means that the engine will use .50 lbs. of fuel per hour for each horsepower it produces. Turbocharged engines will want to be at .60 lbs. per hour or higher.

Hobbe
2011-09-08, 01:37
Uträknat enligt ovan för motorer utan överladdning så skulle mina 380 cc spridare räcka till 232 bhp.
För turbo skulle 380 cc spridare räcka till 193 bhp.
Jag likställer inte turbo och kompressor utan gissar på mitt emellan.

Så även om min mappning anses perfekt så har jag teoretiskt passerat, eller är i närheten att passera vad mina spridare klarar av.
Det kanske kan vara värt att byta ut mina 380 cc spridare ändå?

Vad bränslepumpen klarar av max vet jag inte.

EDIT 1:
För MCS årsmodell 2005-2006 används Bosch 69327 Electric Fuel Pump.
En annan källa anger 69328.

EDIT 2:
Bosch själva anger 69328 för en 2006:a MCS.

69328
Electric Fuel Pump
L4-1600cc 1.6L FI Supercharged EngDesg W11B16A GAS

ola
2011-09-08, 10:23
när du körde dyno menar du väl bytte luftfilter.. inte oljefilter?

I samband med min Inspection 2 bytte jag från MINI originalfiltret till ett ITG Profilter av följande skäl:

1. "Sägs" ge en liten effektökning.
2. Det var nästan halva priset jmf med original
3. Tillsammans med en de-flap av luftboxen låter det mycket mera :)

Eftersom jag just haft GPn i ett år ville jag kolla upp den på djupet och tog den till en MINI verkstad i England. Därför körde vi den först på en dyno (rullande landsväg) när jag kom dit och fick 195whp. Därefter bytte de oljefilter och tändstift för att köra den igen. Denna gång fick jag 194whp.

Så jag kan med 100% säkerhet säga att iaf ITG profilter vs originalfilter inte ger någon effektskillnad på min bil :)

-J

jronnblom
2011-09-08, 14:58
Så även om min mappning anses perfekt så har jag teoretiskt passerat, eller är i närheten att passera vad mina spridare klarar av.
Det kanske kan vara värt att byta ut mina 380 cc spridare ändå?

Vad bränslepumpen klarar av max vet jag inte.



Härligt med lite matte!

Det svåra är dock att få fram BSFC data om man inte har en egen logger så blir att lägga upp en sån på min shoppinglista :)

Inte din bil och inte din ECU men här är en "liknande" uppsättning från en låååång diskussion om spridare på http://www.motoringalliance.com/forums/bytetronik-tuning-discussion/2545-bigger-better-faq-bosch-550cc-injectors-r53-6.html#post62968

JCW Injectors with V1 header, 15% pulley + Schrick cam

8685

Ser ut som om han kör över den rekommenderade max belastningen på 80% på sina spridare och ända upp till 111%

Hittar inga riktiga data om bränslepumpen annat än denna tråd på MT, http://www.minitorque.com/forum/f640/fuel-pumps-10967/

Dock kommer de inte fram till något annat än att det ser ut som den lilla originalpumpen orkar med. Antar att det är omöjligt att få loss specarna från BMW och enda alternativet är isf att koppla in den manuellt och mäta upp den. Finns en på MT som påstår sig ha gjort det och att den klarar 400bhp men inga data presenteras.

-J

jronnblom
2011-09-08, 14:59
när du körde dyno menar du väl bytte luftfilter.. inte oljefilter?

Haha, klassisk felskrivning av mig. Självklart menar jag luftfilter :)

-J

Ace
2011-09-08, 16:38
Borde jag byta till 380cc-spridare då jag har 15% pulley menar ni?
Är ju väldigt sugen på en GRS intercooler motorsport editon också. :)

jronnblom
2011-09-08, 19:04
Borde jag byta till 380cc-spridare då jag har 15% pulley menar ni?
Är ju väldigt sugen på en GRS intercooler motorsport editon också. :)

Inte om du bara har bytt pulley. Om man däremot trimmar mera och byter kamaxel och topp så bör man nog fundera på det. Problemet är att när du väl byter spridare behöver du mappa om den också och det är nog inget man fixar själv :)

-J

Hobbe
2011-09-08, 21:39
TS Motor/Svalle utanför Ring Knutstorp kan mappning så byter jag spridare till 450 cc blir det en tur ned.

Ace
2011-09-09, 20:56
Ok, då satsar jag på en intercooler istället. (framtidsplaner)