handdator

Visa fullständig version : Bästa försäkringen på Mini?



Ambaza
2011-09-03, 20:36
Hallå alla cooper-fans!

Har hittat en cooper jcw -06a som jag trånar efter på blocket
och har börjat kolla försäkring (hel).

Bor i kista strax utanför Sthlm i bostadsrätt och kommer att ha bilen i flerbilsgarage,
kör under 1000mil och är 26år gammal... nu till priserna!

IF kunde ge mig en månadskostnad på 1233:- förutsatt att säljaren hade täcknat en begagnatförsäkring på blocket
då dom ger 15%, annars skulle den ligga på 1450:-
Via Insplanet fick jag priset 1236:-, oklart försäkringsbolag..

Vet att det är dyrare i sthlm m omnejd men låter inte det här LIITE i överkant?

Vad betalar ni för helförsäkring? Och var bor ni?
Finns det något försäkringsbolag som ger bra priser på Minis?

Tack på förhand!
/Niclas

Johan W
2011-09-03, 22:12
Svårt o säga, men går du med i BMW Club Schweden så har du 10% rabatt där också hos IF /Originalförsäkringar.
Annars är det väldigt olika, är 31år och bor i Bromma. Har vagnskadeförsäkring kvar så jag kör bara halvförsäkring som kostar drygt 600: / månad. Tror det kommer kostar runt 10.000:- / år helförsäkring sen.
Ska du köra på bana med BMW-klubben så är originalförsäkringar att rekomendera, då täcker den bankörningen också.

Annars är det bara o ringa runt till alla bolag och kolla (bra timpenning brukar det vara)

MrPlow
2011-09-04, 01:21
Jag kör akstam på min Cooper S cab och jag tror det ligger kring 500 per månad.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

sternvike
2011-09-04, 09:41
6300:- helförsäkrad / helår. 24 år gammal hos länsförsäkringar. har 20% rabatt på alla deras försäkringar då jag har alla mina bank och försäkringar hos dom.

p3tT4n
2011-09-04, 13:14
Jobbar själv med bl.a. bilförsäkringar, så detta är ju lite av min vardag.
Finns ingen "bästa" försäkring för Mini på något sätt, ej heller för någon annan bilmodell egentligen, trots att många bolag vill påstå detta. Men, eftersom dem olika bolagen har olika riskbedömningar, dvs. olika sätt att bedöma risken för bilmodell, försäkringsställe, körkortsår, ålder, kön, o.s.v., så bör man kolla runt. Faktiskt varje år, eftersom dessa riskbedömningar ändras från år till år, med varierande effekt på premien.
Oftast är ju en helhetslösning det bästa, varför det inte bara räcker att kolla upp vad bilen kostar, utan att man även får räkna med boende, olycksfall, pension och ibland även bank i kalkylen.

Björn P
2011-09-04, 13:19
TryggHansa hade 3.000 billigare försäkring än BMW Originalförsäkring, trots att jag hade hemförs i If och är medlem i BMWCS.

Verkar som sagt inte finnas någon egentlig logik i prissättningen - så mitt råd är att shoppa runt ordentligt.

Hobbe
2011-09-04, 13:40
Ca 500 Kr/månad halvförsäkring och ca 1000 Kr/månad i helförsäkring med BMW Originalförsäkring/If (inkl. 10% BMWCS-rabatt och hemförsäkring i If).
Norra Stockholm (Kista), inomhusparkering (ger ingen rabatt...), 1500 mil/år, en förare, samt full bonus.
Bilen avställd ca sex månader varje år.
Fast allt är relativt.
Helförsäkring för 3000 Kr/månad ville försäkringsbolagen ha när jag tittade på en BMW E46M3 för några år sedan.

Att försäkra bilar i Stockholm är ingen hit :D

Ambaza
2011-09-04, 14:01
Hobbe, du bor möjligen inte i Ärvinge?

Ambaza
2011-09-04, 14:18
Lite kul...
Lät farsan kolla samma bil med samma förutsättningar men på hans pers.nr,
blev ca halva priset!!

Helt sjukt att man måste va gubbe ;) för att kunna äga en Rolig bil utan att betala överpris!
Är alla unga buskörares fel.

Har kollat runt på alla de största bolagen nu (har enstska kvar) och de verkar inte
bli så mkt bättre. Funderar på att flytta hemförsäkring,pension till nått av bolagen och se om
de blir ngn skillnad. Är väl lite som med bank att man kan förhandla ned försäkring om man går
över helt till ett och samma bolag?

Velar lite ännu om det verkligen är värt pengarna då jag tänkt köra hela året,
har dock inte fått tag på någon Cooper och provkört än..!

Flameboy
2011-09-04, 15:00
Jag kollade insplanet.se och valde det billigaste. Men jag har R50 så jag kommer undan rätt billigt iaf...

Ambaza
2011-09-05, 09:35
Jobbar själv med bl.a. bilförsäkringar, så detta är ju lite av min vardag.
Finns ingen "bästa" försäkring för Mini på något sätt, ej heller för någon annan bilmodell egentligen, trots att många bolag vill påstå detta. Men, eftersom dem olika bolagen har olika riskbedömningar, dvs. olika sätt att bedöma risken för bilmodell, försäkringsställe, körkortsår, ålder, kön, o.s.v., så bör man kolla runt. Faktiskt varje år, eftersom dessa riskbedömningar ändras från år till år, med varierande effekt på premien.
Oftast är ju en helhetslösning det bästa, varför det inte bara räcker att kolla upp vad bilen kostar, utan att man även får räkna med boende, olycksfall, pension och ibland även bank i kalkylen.

Hur ofta ändras priset? Är de bara en gång per år eller kan de ändras från månad till månad tom?

/Niclas

Panerai
2011-09-05, 09:50
Hur ofta ändras priset? Är de bara en gång per år eller kan de ändras från månad till månad tom?

/Niclas

Säg att du har Bil typ A och Person A har samma bil. Krockar han sin på tisdagen så påverkas premien på alla som vill teckna försäkring av Bil typ A.

Det är säkert olika från bolag till bolag, men det skedde uppdateringar Dagligen som uppdaterades i det systemet jag arbetade i för några år sen.

Hagatorpet
2011-09-05, 10:04
Avtalstiden är ett år och under den tiden har dom inte ändra något i försäkringen varken pris eller något annat

Bang
2011-09-05, 11:48
Själv har jag BMW originalförsäkringar betalar ca 5300:-/år, fick en sänkning på hela 120:-/år när vi flyttade till villa :cool: Hehe
Valde BMW för när jag ringde Länsförsäkringar (som då var min bank, och hade gett mig en rejäl rabatt på priset) så hade de inte en aning om vad en MINI vad för något. När jag då frågade vart jag skulle bli skickad om en eventuell olycka va framme, så fick jag till svar att det blir en "billig" verkstad i närheten. *suck*
Kände inte direkt för att skicka min ögonsten till en "billig" verkstad.
Men vad vet jag, kanske hade det fungerat minst lika bra hos LF som hos BMW...

Lycka till i försäkringsdjungeln!

Hagatorpet
2011-09-05, 13:31
jag täcknade min nya försäkring idag i BMW Orginalförsäkringar 3239:-
har vagnskade garanti kvar så det är en halvförsäkring
med tilläggsförsäkringen stor bilextra utan kostnad i ett år
tråkigt att behöva byta varje år men det skulle kostat nästan 860:- mer i Dina försäkringar denna gången

MiniJohan
2011-09-05, 14:07
Hos Gjensidige betalar jag 647:- /mån helförsäkrat på min bil, parkerad på gatan och max 1000 mil / år (i år har jag kört 350 so far...). 29 år och har hemförsäkringen i samma bolag, vilket ger 10 % rabatt tror jag. Ganska överkomligt ändå jämfört med andra bilar!

p3tT4n
2011-09-05, 19:47
Enligt försäkringsavtalslagen så kan endast försämringar i villkor genomföras vid försäkringens förfallodag, medan förbättringar, ibland, kan införas omgående; att t.ex. sjävlrisken vid stöld höjs med 400 kr påverkar inte din försäkring förrän vid förfallodagen, medan då man förbättrar t.ex. delkaskoskyddet genom att där höja maskinskadeskyddets giltighet till 15.000 mil, skulle kunna gälla för din försäkring omgående.

Prisändringar i ens avtal sker dock alltid vid årsförfallodagen, vilka vid normala omständigheter alltid löper årsvis. Lagen säger dock att man har upplysningsplikt, d.v.s. skydlighet att meddela bolaget om viss risk ökar; om man t.ex. börjar pendla med bilen och därmed inte hamnar under den körsträckeklass man valt, ja då är man skyldig att ringa in och meddela sitt bolag detta. I ett sådant fall har bolaget rätt att höja premien. Om man nu inte hört av sig, kan ersättning i vissa fall helt utebli. Ett vanligt fall är försäkrat intresse, där t.ex. mammans bil plötsligt nyttjas huvudsakligen av dottern, eller att man försäkrar in en MC på strypt effekt, medan den i själva verket har 500 % mer effekt :)

Steampacket
2011-09-05, 21:08
Tecknade en halvförsäkring hos Trygg-Hansa idag - 3206 per helår för att halvförsäkra min nyinköpt R53 '04 - Jag bor i Lund och hamnar i klass 9 ang. skadefri år

Dragon
2011-09-06, 14:36
betalar nu BMW OF ca. 700:- i månaden för helförsäkring med fria mil, ingen förare under 26-27 eller vad det är samt parkering på egen tomt (tror jag, måste kolla vad jag valde) med klass 9...

Ambaza
2011-09-17, 09:38
Verkar som Bmw O.f är “billigast“ (och bäst?) iaf för min del.
Hamnar på ca tusenlappen i månaden för helförsäkring samt ca 600 för halv..
Ska man köra på hel eller halv på en mcs -04, va tycker ni?

Tack för alla bra tips förresten!

Hagatorpet
2011-09-17, 13:13
alltid svårt att säga
men jag tycker att det är så stort värde att det kan vara lönt att betala dom 5000 extra och ha helförsäkrat

MadeleineO
2011-09-21, 10:26
Jag har min nuvarande r56a helförsäkrad med ett extra tillägg för skadegörelse som minskar självrisken till 1000 kr. Går på drygt 12000kr/år. Man kunde välja att ha en självrisk för övrigt på 3000kr eller 5000kr. Bor i stan och haft bil/körkort i ett år. Vad jag förstår räknar försäkringsbolagen sedan på skadefria år och ger bonusrabatt. Ser fram emot det.
Olika försäkringsbolag bedömer ju olika, t ex på maskinskada. Min AC pajade i våras, kompressorn hade ärgat sönder. Verkstaden jag vände mig till menade att de flesta försäkringsbolag inte tar en sån skada, enbart LF och Trygg hansa enligt dem. Såna saker är ju också värda att väga in när man tittar på alternativ tänker jag.
Frågade nu LF om prisuppgift för en motsvarande helförsäkring för en r53 jcw, och då blir helårspremien drygt 17000 för mig. Ingen billig historia mao.

krage
2011-09-21, 19:30
Vi har ungefär samma bil som Owe och har även BMW's orginalförsökring. Första delen "ingick" i köpet så vi spann vidare. De lovar att enbart originaldelar skall användas om oturen är framme. Blev uppringd av LF och de var förvisso lite billigare men man vill ju inte hamna i läget som "BANG" fått som svar !

1300:- i halv/halvår just nu med allt extra.