handdator

Visa fullständig version : Irriterande "klonk" vid gaspådrag/släpp



DanneH
2011-09-01, 17:00
Hejsan minivänner!

Har ett underligt burkigt klonk när jag trycker på och släpper av gaspedalen med växel i och kopplingen uppe. Ibland hörs det även när man startar bilen.
Misstänker att det är motorfästet på passagerarsidan då detta har läckt fett (eller var det nu är de fyller i burken).

Har bokat tid på Bavaria i Solna, men det är först den 22:a Sept. Tänkte om ni har några tips på vad det kan vara. Är det inte är hjärnkirurgi kanske man kan försöka åtgärda det själv eller hos någon annan osm har tid.

Om någon känner för att lyssna på felet så tänkte jag nog dyka upp på Drive-in på lördag. Är I mån av tid även med i karavanen.

Bilen är förresten en Copper S JCW -05 med 4400mil i ryggsäcken.

Mvh Daniel

jronnblom
2011-09-01, 18:50
Hejsan,

Motorfästet är ett känt problem och det läcker tyvärr inte fett utan olja som sen bränns fast av värmen från motorn! Motorkudden på 04 - 06 är med andra ord oljefylld.

Om man har egna verktyg och en domkraft är det ett enkelt jobb att byta ut kudden. Jag har samma missljud som dig och jag tänker byta övre och undre motorkuddar då jag tror att den undre kudden slits väldigt mycket när den övre blir dålig. Observera att man enligt MINIs rekommendationer också måste byta bulten som håller motorfästet då den expanderar då man drar fast den. Bulten är dock av E12 torx men den hylsan bör finnas att köpa lite här och där.

Jag fick rekommendationen av 1320Mini att byta ut kudden då den var slut men tyvärr hade de inte någon inne. Många MINIs har detta fel utan att ägaren är medveten om det. Borde egentligen ingå i inspektion 2 men icke!

Kostnaden för övre kudden är 728:- samt 20:- för bulten, den nedre kostar 353 kronor. Att byta ut dom tar för en van verkstad mellan 1 till 2 timmar. Har fått ett pris på 1500 för jobbet.

Mera om du googlar på "engine mount" / "upper engine mount" och "mini cooper". En tråd som dyker upp är denna:

http://www.minitorque.com/forum/f26/engine-mount-9710/

Jag valde original övre motorkudde även om det sägs att den bara håller något år! Alternativet är en typ av silikonkudde men det sägs att den orsakar en del vibrationer och oljud som jag inte vill ha i min bil.

Jag byter mina på söndag och om minnet inte sviker tar jag med mig kameran och dokumenterar bytet!

-J

DanneH
2011-09-01, 19:06
Strålande googlat! :)

Får nedgradera mitt googlingsbälte lite. Brukar lyckas ganska bra, men i det här fallet har jag uppenbarligen misslyckats. Kom bara så långt att jag konstaterade att felet antagligen berodde på motorkudden.

Köpte du delarna från 1320 eller från någon handlare i Sverige?
Blev nästan lite sugen på att ge mig på bytet på egen hand. Såg ju nästan lättare ut än att sätta tillbaks vajern till det inre dörrhandtaget. :)

Väntar med spänning på lite fina bilder!

/Daniel

jronnblom
2011-09-01, 19:15
Hej,

Jag köpte min prylar från BMW här i Skellefteå. Mina artikelnummer är:

22116778610 (övre)
22116766753 (bult till övre)
22116756406 (nedre)

Dock har jag en GP men det bör vara samma för alla R53:or från 04- men det kan din handlare svara på.

Här finns en sprängskiss med artikelnummer om du inte redan har hittat åt den:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=RE33&mospid=48021&btnr=22_0098&hg=22&fg=05&hl=7'

Jag byter nummer 3,5 och 7 och på

http://tis.spaghetticoder.org/

kan man hitta lite mera information (dock torftigt). 22 11 står för engine mount tror jag det var.

-J

Hobbe
2011-09-02, 16:22
Detta utfördes på mitt vrålåk när ena motorkudden misstänktes ha sprungit läck i slutet av förra säsongen:
Motorfästet på passagerarsida byttes ut mot årsmodell 2001-2003.
Varför? Detta fäste ansågs vara av bättre design, och fortsatte att användas av samtliga MINI Challenge-bilar även efter 2003.
Gamla avsedda hål som fortfarande var utpressade i plåten på årsmodellerna efter 2003 borrades upp.
Sedan lite skruvar och muttrar.
Båda motorkuddar passades också på att bytas mot MINI Challenge-motorkuddar, vilka anses vara både hårdare och tåligare.

Inköpsställe MINI Motorsport Centre UK (gamla John Cooper Garage/John Cooper Works).

jronnblom
2011-09-03, 12:00
Den äldre motorkudden från 01-03 var inte heller oljefyllt så det var också en fördel jämfört med det som sitter på våra bilar. Antar att man bytte för att den nya var billigare att tillverka :)

Hobbe, hur upplever du Challenge kuddarna? Ger de mera vibrationer? Oljud i bilen? Eller kan man inte ens upptäcka skillnaden?

-J

Hobbe
2011-09-03, 19:41
Inga vibrationer eller oljud.
Bättre än original? Inget jag kan bevisa.
Hållbarheten tror jag dock är bättre, vilket känns skönt att slippa oroa sig för då vrålåket spenderar mycket tid på bana.

Ace
2011-09-10, 18:51
http://tis.spaghetticoder.org/



Tack Janåke!
Har aldrig under mina år som MINI-forumaktivist läst om den siten!!! Mycket bra!

jronnblom
2011-09-14, 16:36
Lovad att ta lite bilder när jag bytte ut min motorkudde men minnet är kort. Hittade lite bilder på nätet så tillsammans med lite text så hoppas jag att jag lyckas förklara hur vi gjorde.

1. Ställer upp den på två bockar i subframen. Strax innanför domkraftsstället ;)
2. Tar bort däcket på passagerarsidan
3. Vi tog bort ett par clips från innerskärmen så att vi kommer åt undersidan på motorkudden. Sitter en E12 torx där. Med en extension till spärrskaftet så fixar man det utan problem så slipper man ta bort hela innerskärmen. Lossade den bara här och tog bort den när vi hissat upp motorn.
4. Jag öppnade fästet till kabeln på bilden nedan. Jag skruvade alltså inte loss den!

8708

5. Öppnade bultarna på ovansidan

8709

6. Hissade upp motorn med en domkraft! Försiktigt och kolla så det inte tar!
7. Bytte motorfästet. Observera de två taggarna på ovansidan av motorkudden som ska passas in.
8. Sätta tillbaka alltihopa igen

Snabbt och enkelt. Tog knappt över en timme och då bytte vi även den undre motorkudden. Den undre sitter med två bultar och är lika enkla att byta som det låter.

Kan vara en fördel om man är två när man ska passa in den nya motorkudden.

-J

DanneH
2011-09-15, 13:24
Hjärtligt tack för bilderna och guide Rönnblom!

DanneH
2011-09-26, 10:13
Då var även min bil lagad. Glömde såklart kamera jag med, men det räcker ypperligt med texten ovan.