handdator

Visa fullständig version : Värt att tänka på vid köp av R53 (Mini Cooper S generation 1)?



Benis
2011-08-30, 09:54
Hej,

Jag ägde en Mini Cooper S R56 -07:a för ett år sedan men bytte sedan till en Fiat 500 (95hp, diesel) som jag kör i dag för driftekonomins skull. Nu ska jag inte köra lite mycket bil utan skulle vilja ha en rolig bil igen då milkostnaden inte spelar lika stor roll längre. Denna gången tänkte jag slänga ut cirka 100 tkr och satsa på första generationen, R53. Jag vet skillnaderna mellan R53 och R56 så det jag är på jakt efter nu är köptips om man ska köpa en R53. Typ:

- Vad skiljer 2002 - 2006-årsmodellerna? Något man ska tänka på där?

- Typfel (typ som R56:as problem med spännfjädern för kamkedjan) som man ska kolla efter?

Och så vidare.

Vore kul att bli Mini-ägare igen så jag är hemskt tacksam för er hjälp.

/Benjamin

Hobbe
2011-08-30, 11:38
Facelift kom 2004.
Kosmetika i form av bla ratt och baklampor.
MINI Cooper S gick från 163 hk till 170 hk (JCW från 200 hk till 210 hk).

Vanliga fel:
Missljud från ratt (härleds till fel på styrsensorgivaren).
Titta efter i rost vid dörrtrösklarna under den tjocka gummilisten.
Se till att du inte har första årens kylarvattenbehållare (vit färg).
Den tenderade att spricka så en ny ersatte (gul-brun färg).

Motorn är en gammal hederlig beprövad gjutjärnsfyra och håller i stort för evigt utan problem.

I övrigt inget förutom det klassiska för begagnade bilar: Kolla så att all el fungerar.

Benis
2011-08-30, 12:21
Facelift kom 2004.
Kosmetika i form av bla ratt och baklampor.
MINI Cooper S gick från 163 hk till 170 hk (JCW från 200 hk till 210 hk).

Vanliga fel:
Missljud från ratt (härleds till fel på styrsensorgivaren).
Titta efter i rost vid dörrtrösklarna under den tjocka gummilisten.
Se till att du inte har första årens kylarvattenbehållare (vit färg).
Den tenderade att spricka så en ny ersatte (gul-brun färg).

Motorn är en gammal hederlig beprövad gjutjärnsfyra och håller i stort för evigt utan problem.

I övrigt inget förutom det klassiska för begagnade bilar: Kolla så att all el fungerar.

Tack för svaret!

Bra, då vet jag några typ-fel. Vad kostar kylarvattenbehållarebytet tro? - om man har den vita vill säga. Låter som det är typiskt farligt om den går sönder när man brummar på i 160 km/h - både för en själv och för motorn.

Har ni fler tips så hojta gärna till!

Hobbe
2011-08-30, 14:46
Jag vet inte vad den kostar, men eftersom den är gjord av simpel plast kan det inte var mer än några hundralappar.
Du kan titta i RealOEM (googla och du hittar).

Om du brummar i 160 km/h så är garanterat fortkörningsboten högre än prislappen för behållaren ;)

Benis
2011-08-30, 16:28
Jag vet inte vad den kostar, men eftersom den är gjord av simpel plast kan det inte var mer än några hundralappar.
Du kan titta i RealOEM (googla och du hittar).

Om du brummar i 160 km/h så är garanterat fortkörningsboten högre än prislappen för behållaren ;)
Jag menade så klart på Autobahn - skulle _aldrig_ köra så fort i Sverige! ;-)

Jag tänkte i och för sig mer på att försvinner kylvätskan så mår kanske inte motorn så bra mer än några minuter :-/