handdator

Visa fullständig version : Dumpventil på r56



Ducatista
2011-08-21, 09:01
Hej på Er!

Första inlägget i detta forum så jag får väl passa på att heja på alla som läser.
Jag är nybliven Cooper S ägare efter en längre tid på motorcykel har jag nu bestämt mig för att åka rolig andrabil istället och nog är bilen kul alltid!

Jag har lite frågor som jag grunnar på...

1 har min mini, en S från 08, öppen dumpventil som standard? Eller en semiöppen eller nåt?
Trodde att standard alltid var en som återför trycket till insuget och att dom alltid är ljudlösa. Min är iaf inte ljudlös utan visslar friskt vid avslag efter påslag (typ växlingar). Eller har jag möjligtvis en eftermarknads ventil.

2 Är det normalt att motorn går lite ojämnt eller ryckigt på delgas och mellanvarv när den är kall?
Det gör min men efter att man kört ett par minuter så försvinner det.

3 Är volymratten lite svår att komma överens med som standard eller är det fel på min tro?
Man måste vrida ganska långsamt för att den skall hinna med att få kontakt.
Om någon vet, hur lossar man den för att om möjligt spraya med lite kontaktspray vilket känns som det skulle behövas..

Tja, thats all för nu!

Hej!

Panerai
2011-08-21, 09:50
Jag tror att din motor går ojämnt pga att någon har varit klåfingrig och installerat en öppen dump på ett slutet system.

Ducatista
2011-08-21, 18:16
Japp, det var nämligen min teori också. Tänkte jag skulle ta reda på det.
Men, vad innebär det lite mer i detalj....som standard sitter det en "normal" dump där allt återförs till insuget?
och...normal så hör man inte dumpventilen alls i en standard mini?

Och om man borrar lite till i det hela...finns det några fördelar med atmosförisk dump eller blir det bara sämre?

Panerai
2011-08-21, 20:37
På en bil som har ett system som är framtaget för en sluten lösning så kommer det regna in felaktiga värden som gör att allt blir Sämre med en Öppen dump.

Det enda som blir "bättre" är "pys-ljudet", är det vad man är ute efter så är ett öppet filter en "bättre" väg att gå. Kommer ihåg när jag och en barndomsvän monterade ett öppet luftfilter i hans morfars Saab 9-5 2.0t. Vi tyckte det var störtkul att köra runt och "pysccha" i stan.

Idag hade jag nog skämts ögonen ur mig :D

Dragon
2011-08-23, 06:51
Hej på Er!

Första inlägget i detta forum så jag får väl passa på att heja på alla som läser.
Jag är nybliven Cooper S ägare efter en längre tid på motorcykel har jag nu bestämt mig för att åka rolig andrabil istället och nog är bilen kul alltid!

Jag har lite frågor som jag grunnar på...

1 har min mini, en S från 08, öppen dumpventil som standard? Eller en semiöppen eller nåt?
Trodde att standard alltid var en som återför trycket till insuget och att dom alltid är ljudlösa. Min är iaf inte ljudlös utan visslar friskt vid avslag efter påslag (typ växlingar). Eller har jag möjligtvis en eftermarknads ventil.

2 Är det normalt att motorn går lite ojämnt eller ryckigt på delgas och mellanvarv när den är kall?
Det gör min men efter att man kört ett par minuter så försvinner det.

3 Är volymratten lite svår att komma överens med som standard eller är det fel på min tro?
Man måste vrida ganska långsamt för att den skall hinna med att få kontakt.
Om någon vet, hur lossar man den för att om möjligt spraya med lite kontaktspray vilket känns som det skulle behövas..

Tja, thats all för nu!

Hej!

Tjena,

1. Finns ingen öppen dumpventil som standard, min rekommendation är att ta bort eftermarknadspryttlarna och fixa en standard ist ;)
2. Se svar 1, det är förmodligen det.
3. Mjo, den kan vara lite svår att komma överens med om man skruvar/vrider för snabbt, jag använder knapparna i ratten (om du har dessa), ingen aning hur man lossar den.

Välkommen och grattis till en mycket rolig bil!

Ducatista
2011-08-23, 19:52
Tack för svar!

Onekligen är det en väldigt rolig bil!
Man kunde kanske önska lite mer av inredningskvaliten (tycker nog att det knakar lite här o där...) men körglädje per krona måste vara oöverträffad. Porsche Boxter är väl nästa steg uppåt men då kostar det ju en slant till.

Dragon
2011-08-24, 12:57
...(tycker nog att det knakar lite här o där...)

that's just english engineering :p (eller tysk beroende på vem man pratar med :D)

Ducatista
2011-08-28, 18:13
Bumpar min egen fråga...

Jag tror nog faktiskt inte att det sitter någon eftermarknadsdump i min bil. Isf, vad kan det vara som pys/visslar vid avslag men inte hörs annars?

Och....hur jämnt går en R56 som går fint i mellanregistret egentligen. Är dom lite "på/av" när dom är kalla?
Det mesta försvinner när den är varm, men en viss tendens finns där.
En annan sak som slagit mig är att avgasrören är ganska "kletiga" inuti. Kan det vara tecken på att den går lite för fett tro?
Nu förtiden brukar ju allt vara så snålt ställt så det är väl inte riktigt så det brukar se ut...

Det jag funderar på är ju om det kan vara något som inte är riktigt bra och isf ha en idé om vad.
Bilen har tre månaders MRF men jag har 20 mil till BMW där jag köpte den så jag vill nog helst inte åka i onödan..

Vad sägs?