handdator

Visa fullständig version : Bromsar Works R56



JWO
2011-07-24, 20:33
Det börjar inom kort bli dags för att byta belägg fram på min Works och tänkte höra med er här inne ifall ni har något förslag vad man ska satsa på,

Är det orginal från MINI som gäller eller är det t.ex. EBC - Green Stuff man ska satsa på?

Kör inte på bana utan det är bara gatubruk för min vagn,

ola
2011-07-24, 21:41
Antingen orginal eller Carbotech XP10 (de funkar till vardags också - inte bara bana) ..

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/bromsar/bromsbelagg-carbotech-xp10-john-cooper-works-fram.html

JWO
2011-07-24, 21:59
Antingen orginal eller Carbotech XP10 (de funkar till vardags också - inte bara bana) ..

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/bromsar/bromsbelagg-carbotech-xp10-john-cooper-works-fram.html

Carbotech har jag hört gott om tidigare, antar att det är du som driver shopen.
Vi kanske skulle ta några minuter i telefon i början på veckan, har lite andra frågor som du säkert kan svara på!

Tack så länge,

Flameboy
2011-07-24, 22:31
Jag valde EBC Greenstuff istället för carbotech av två anledningar: jag är snål; och bromsdamm. Carbotech är betydligt bättre, ffa i högre temp, men EBC är bättre än original och dammar inte lika mycket som Carbotech. Har fått för mig att EBC gnisslar mindre än Carbotech när de är kalla också...

Så: High performance och fälgtvätt eller medium performance och mindre damm? Det är frågan...

JWO
2011-07-25, 07:00
Jag valde EBC Greenstuff istället för carbotech av två anledningar: jag är snål; och bromsdamm. Carbotech är betydligt bättre, ffa i högre temp, men EBC är bättre än original och dammar inte lika mycket som Carbotech. Har fått för mig att EBC gnisslar mindre än Carbotech när de är kalla också...

Så: High performance och fälgtvätt eller medium performance och mindre damm? Det är frågan...

Bromsdamm är det ingen som vill ha det håller jag med dig, har kört på Greenstuff tidigare och det har fungerat riktigt bra ihop med slitsade skivor ifrån EBC, jag får kolla runt lite.
Slitage-varnaren får man hoppa över oavsett om man väljer greenstuff eller carbotech gissar jag?

OT:
Såg nu på min brors Cooper S, han har nya orginal belägg runt om samt de klassiska S fälgarna, efter man sprutat på fälgtvätt så satt skiten riktigt hårt, det gick alltså inte bara bort med hjälp av högtrycken utan man fick skura en stund - någon som varit med om samma sak?

Haugthon
2011-07-25, 09:30
Varje ggn jag tvättar den lille röde så får jag hissa upp den för att komma åt att skura bort bromsdammet. Var likadant med min förra R56'a. Vad det gäller slitage-varnarna för din R56'a så borde du kunna behålla de som sitter på i dagsläget, om de har löst ut dvs.


Bromsdamm är det ingen som vill ha det håller jag med dig, har kört på Greenstuff tidigare och det har fungerat riktigt bra ihop med slitsade skivor ifrån EBC, jag får kolla runt lite.
Slitage-varnaren får man hoppa över oavsett om man väljer greenstuff eller carbotech gissar jag?

OT:
Såg nu på min brors Cooper S, han har nya orginal belägg runt om samt de klassiska S fälgarna, efter man sprutat på fälgtvätt så satt skiten riktigt hårt, det gick alltså inte bara bort med hjälp av högtrycken utan man fick skura en stund - någon som varit med om samma sak?

Gustav2000
2011-07-25, 09:44
Jag kör med Carbotech XP10 i fram och Xp8 i bak. Köpte dem av Ola. Jag är nöjd med dem. Men då tycker jag att det är kul att de gnisslar och sprutar eld när jag bromsar hårt. Bromsdammet är lätt att få bort på challange fälgarna, film på elden finns i tråden om min bil.

Flameboy
2011-07-25, 11:07
Jag köpte kit med skivor och belägg på minisport2.com. Men märk väl att jag bara har 116 hk som ska stoppas, JCW kan behöva kraftigare doningar. Ola har järnkoll på det där.

Hobbe
2011-07-25, 13:19
Ska man bara hålla sig på allmänna vägar så känns allt annat än original bromsbelägg onödigt.
Dessa både räcker och blir över för det ändamålet.
Något annat är lite som att sitta i kö på Essingeleden med r-däck...:D

Ace
2011-07-25, 13:25
Ska man bara hålla sig på allmänna vägar så känns allt annat än original bromsbelägg onödigt.
Dessa både räcker och blir över för det ändamålet.
Något annat är lite som att sitta i kö på Essingeleden med r-däck...:D

Ja ja ja Hobbe men det är kull att köpa något annat än det över reservdelsdisken på BMW. :)
Tycker att mina Mintex 1144 gör sig bra till vardags. Fick stort beröm av killen på SBP för bra bromsverkan.
Visst gnisslar dom men vad gör det än vacker sommardag.

Hobbe
2011-07-25, 13:31
Motsvarande Mintex slet jag ut efter enbart en dag på Kinnekulle.
Sprillans nya.
Beläggen bak tom sprack.
Känslan jag fick var inte bra.

Man behöver inte köpa över disk hos BMW, men varför lägga pengar på något som inte behövs?
Om man nu ändå vill göra det så hellre Carbotech framför Mintex.
Det enda undantaget är Mintex MINI Challenge fast detta belägg är alldeles för extremt för vardagsbruk.

Givetvis har jag kört med alla bromsbelägg jag nämnt.
Förnärvarande Carbotech XP10 och XP8, vilket jag även använt till belåtenhet innan.
Mintex MINI Challenge höll en knapp säsong, och slet ut två bromsskivor fram, samt förstörde dessutom fälgarna pga bromsdammet (hög järnhalt=rost).
Fast jäklar vilket bett det var i beläggen :D

ola
2011-07-25, 16:27
slå en signal jag finns på 073-20 20 001

ola
2011-07-25, 16:29
Jag valde EBC Greenstuff istället för carbotech av två anledningar: jag är snål; och bromsdamm. Carbotech är betydligt bättre, ffa i högre temp, men EBC är bättre än original och dammar inte lika mycket som Carbotech. Har fått för mig att EBC gnisslar mindre än Carbotech när de är kalla också...

Så: High performance och fälgtvätt eller medium performance och mindre damm? Det är frågan... fast ebc finns inte till R56 worksbromsarna..

JWO
2011-07-25, 18:08
slå en signal jag finns på 073-20 20 001

Strålande, ska se om jag hinner med det imorgon!

Då är det egentligen bara orignal bromsarna samt Carbotech kvar att välja, fler tips på belägg?