handdator

Visa fullständig version : Cab problem Mini -06



pjannesson
2011-07-20, 16:11
Tjena
Trist när förstaposten handlar om problem men så får det bli.

Håller på med lillbrorsans Mini cab -06 och följande händer.
När man trycker på knappen för att fälla cabben backar den sufletten första steget (elmotor och vajerspel i taket) sedan händer ingenting. (släpper man knappen och trycker igen indikerar det rött )
Vi har demonterat lite paneler och kollat, det vi kan konstatera är att den lilla hydraulikpumpen på vänster sida i bagaget inte går alls, vi får ingen spänning fram till den heller. (Mätt upp pumpmotorn och den verkar vara ok)
Vi gissar på att vi antingen saknar någon signal på att suffletten är i tillbakaläge eller att reläet till pumpmotorn har gett upp.
Är det någon som har någon annan ide är dom glatt välkommna.
Var sitter reläet för pumpen?
Vilken säkring är för pumpen? (locket till säkringsboxen saknas)

Alla ideer är hjärtligt välkommna.
Mvh Per

Hans-G
2011-07-20, 20:36
Låter som ett komplicerat fall. Har klarat mig ifrån dylika problem på mina cabbar, en 05:a och senast en 09:a. Har inte en susning om var det kan sitta ett relä som krånglar

Fast för säkerhets skull kolla den mest banala grejen, som en del missade t.o.m. på verkstäderna i MINI-cabbens begynnelse:
Om spakarna till hatthyllelyften i bagageutrymmet - de stora svarta som gör att man tillfälligt kan göra ilastninghöjden lite större - rubbats det allra minsta slår säkerhetssystemet till och fällningsfunktionen slutar funka. Lirka lite med dessa spakar för att se om det kan vara detta enkla fel.

(Jag har en f.d. arbetskamrat vars frus cab stod på verkstad i ett par veckor och väntade på reservdelar när det uppdagades att det räcke med denna "spak-kontroll". Snopet!)

pjannesson
2011-07-21, 06:06
Det ska vi definitivt kontrollera, saken är den att han blev lätt påkörd bakifrån i vintras och en verkstad har bytt spoilern bak, efter det är vi osäkra på om cabben gått att fälla men vem testar cabben på vintern. Verkstaden tar ju naturligtvis inget ansvar så här länge efter, men det är ju troligt att dom varit o rotat i bagaget när dom bytte.
Hann hitta lite grejer igårkväll som kan vara bra att veta.
Alla fyra relä som styr cabben inkl styrenhet sitter gömt bakom sidopanelen på vänster sida i baksätet. (den där högtalaren sitter)
Vi får ingen spänning fram till reläet vid knapptryckning så det är antingen styrenheten som lämnat in alternativt en lägesindikation som saknas. (typ spakarna)
Fler alternativ uppskattas.
Är det någon som har elschema över cabben eller verkstadshandbok som PDF hade det varit toppen.
Mvh Per

pjannesson
2011-07-21, 07:38
Snacka om att...

Efter en massa felsökning visar det sig att cabben funkar alldelles utmärkt om hatthyllan är i rätt position. ;)

Tack för hjälpen.

Mvh Per

Hans-G
2011-07-21, 13:30
Va' gla' jag blir för att ni slipper mer bekymmer.
Att ha en MINI cab och inte kunna cabba ner när man vill det måste ju va som att äta soppa med gaffel. Eller nåt sånt. :)

powernap
2011-07-21, 14:47
Snacka om att...

Efter en massa felsökning visar det sig att cabben funkar alldelles utmärkt om hatthyllan är i rätt position. ;)

Tack för hjälpen.

Mvh Per

:potd: visst är den känslan underbar ;-)

Dragon
2011-07-21, 15:37
Eller som Homer Simpson hade uttryckt sig...doh! ;)

JockeO
2011-07-21, 17:55
Låter som ett komplicerat fall. Har klarat mig ifrån dylika problem på mina cabbar, en 05:a och senast en 09:a. Har inte en susning om var det kan sitta ett relä som krånglar

Fast för säkerhets skull kolla den mest banala grejen, som en del missade t.o.m. på verkstäderna i MINI-cabbens begynnelse:
Om spakarna till hatthyllelyften i bagageutrymmet - de stora svarta som gör att man tillfälligt kan göra ilastninghöjden lite större - rubbats det allra minsta slår säkerhetssystemet till och fällningsfunktionen slutar funka. Lirka lite med dessa spakar för att se om det kan vara detta enkla fel.

(Jag har en f.d. arbetskamrat vars frus cab stod på verkstad i ett par veckor och väntade på reservdelar när det uppdagades att det räcke med denna "spak-kontroll". Snopet!)

Oj, oj, oj... DUBBEL "kamouflage" till och med. :cool:
Tydligen är det där med spakarna det allra skämmigaste man kan råka ut för som cab-nerd. ;)

/M v h, JockeO - Från stekhett Gotland.

Hans-G
2011-07-21, 23:32
Oj, oj, oj... DUBBEL "kamouflage" till och med. :cool:
Tydligen är det där med spakarna det allra skämmigaste man kan råka ut för som cab-nerd. ;)

/M v h, JockeO - Från stekhett Gotland.
Ha ha!
Jag hade gärna bjudit på skämmigheten om detta hänt mig. :)
Nu gjorde det inte det, istället fick jag en tidig lektion i hur man kunde undvika denna nesa...
Dom som hade anledning att skämmas riktigt var väl annars verksta'n som inte visste vilken enkel lösning detta problem har.