handdator

Visa fullständig version : Köpråd - Mini Cooper S



JWO
2011-07-10, 20:24
Lika grön som man är här på forumet är jag också i mini världen, är nu ute efter en mini cooper s i bra skick med max 5000 mil på mätaren.

Framför allt är det något som man bör tänka på när man åker och kollar på dessa modeller? Någon speciell utrustning som bör vara med, farthållare är ju en självklarhet men tänkte på andra grejer som ni gärna får upplysa mig om.

Om man nu skulle hitta en modell som man tycker passar kraven, men saknar farthållare - går det att eftermontera och vad kostar det cirka?
Om någon vet - armstöd om det fattas, går det att eftermontera cirka kostnad?

Tack för alla svar!

Gard
2011-07-11, 06:46
Välkommen in i Minivärlden!
Miniägare har en tendens att vårda sina älsklingar väl.
Mini köps allt som oftast med hjärtat.
De saker du nämner och miljoner andra tips&trix finns här på "Forat". Surfa runt lite eller använd rutan "Sök i forumet".

Lycka till med sökandet och vi ser fram emot bilder på din snart inköpta pärla.
Tips! Maggy´s ligger uppe för 136k.........

Johan W
2011-07-11, 22:34
På första modellen gick det att eftermontera farthållare, man behövde dock byta till multifunktionsratten bland annat, kostade 6000-8000 har jag för mig

JWO
2011-07-12, 09:11
På första modellen gick det att eftermontera farthållare, man behövde dock byta till multifunktionsratten bland annat, kostade 6000-8000 har jag för mig

Misstänkte nästan detta, har försökt surfa runt lite men ej har hittat något. Får försöka hitta en bil med de grejerna jag vill ha istället!

Ace
2011-07-12, 20:51
Är du ute efter en 02-06 eller 07-12?
Men med denna blir du kung! :)
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_John_Cooper_Works_GP_34671825.htm?ca=1 5&w=3

JWO
2011-07-12, 22:33
Är du ute efter en 02-06 eller 07-12?
Men med denna blir du kung! :)
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_John_Cooper_Works_GP_34671825.htm?ca=1 5&w=3

Har jag förstått det rätt så hade dom kompressor fram till -06 och sen började dom med turbo?
Kollat och provkört en röd Works i kungsbacka -09 med 5000 mil på mätaren, helt ok skick. Är det något att ha?

dvorak
2011-07-13, 08:10
Jag hade satsat på en GP! Lätt!

Kompressormotorn har en trevligare karaktär än turbomotorn (personlig preferens), dessutom har jag haft mycket problem med min turbomotor.

jonatan
2011-07-13, 11:19
hej. kollade upp hur mkt ett armstöd skulle kosta på min r53 -03. BMW ville ha ca 3000 med montering.

jonatan
2011-07-13, 11:19
hej. kollade upp hur mkt ett armstöd skulle kosta på min r53 -03. BMW ville ha ca 3000 med montering.

Hagatorpet
2011-07-13, 19:17
Jag tror du monterar enkelt själv, vad kostar den utan montering?
på min clubman var det bara att lossa två skruvar ,sätta dit armstödet, skruva fast

JWO
2011-07-13, 19:52
Jag tror du monterar enkelt själv, vad kostar den utan montering?
på min clubman var det bara att lossa två skruvar ,sätta dit armstödet, skruva fast

Var köpte du ditt armstöd eller tog du bara bort det tillfälligt?

Flameboy
2011-07-13, 20:10
Sett att de säljer eftermarknadsarmstöd på tyska ebay för några hundralappar.

Hagatorpet
2011-07-13, 21:40
Jag köpte orginal, av en trevlig säljare i Stockholm :)
men kommer tyvärr inte ihåg priset :(

jonatan
2011-07-15, 10:38
Priset för armstödet var 1500 tror jag. montering skulle kosta lika mkt. Det var armstödet utan snap in för iphone.

Hagatorpet
2011-07-15, 15:39
ingen som har en -03 med armstöd som kan säga om det är kompliserat att montera:confused:
det var gjort på 10-15 min i min clubman -10
Bra timlön om det är lika enkelt på din ;)

Dr Krall
2011-07-17, 19:45
Cruise control och armstöd, huh?
Är du verkligen säker på att du skall köpa en mini? ;)

JWO
2011-07-18, 20:34
Cruise control och armstöd, huh?
Är du verkligen säker på att du skall köpa en mini? ;)

Jag har hittat min Mini med alla de saker som man är i behov av :)
Det var min bror som köpte sig en Cooper S som undrade ifall man kunde montera dessa saker därav frågeställningen men det är sant som du säger, armstöd och farthållare vem behöver det?? =)

Hagatorpet
2011-07-18, 23:18
Jag har hittat min Mini med alla de saker som man är i behov av :)
Det var min bror som köpte sig en Cooper S som undrade ifall man kunde montera dessa saker därav frågeställningen men det är sant som du säger, armstöd och farthållare vem behöver det?? =)

Jag tycker det är för jäkla bekvämt i alla fall vid långkörning:confused:
och det väger ju inte så mycket att det skulle ha någon betydelse för prestandan :D

Dragon
2011-07-19, 13:04
Jag tycker det är för jäkla bekvämt i alla fall vid långkörning:confused:
och det väger ju inte så mycket att det skulle ha någon betydelse för prestandan :D

Exakt, det är ju en liten transportsträcka ner till ringen om inte annat :D

emile
2011-07-26, 03:24
i stort sett är allt väldigt dyrt att eftermontera i minin... håller helt med om att farthållare är ett måste... och jag hade gärna haft armstöd... men sen hade jag en audi a1 med den största direktinsprutade turbon och armstöd som hyrbil förra veckan... och armstöd var bara i vägen.... möjligtvis hade det varit mer okej om man hade haft en automat... men i en liten gti-bil så växlar man rätt friskt... har aldrig kört mini med armstöd.... det kanske sitter smartare placerat... men om det är som i a1'an så skulle jag skrota den idén...

jag har både kört r53 s (kompressor) och r56 s (turbon) och det är bättre drag i turbomodellen.... snabbare 0-100kmh, tystare i kupén, mer välbyggd inuti, lägre bränsleförbrukning, bättre för miljön(för dom som bryr sej om det:D) mycket bättre växellåda och så ska man inte glömma att r56 är snyggare! och det är därför jag köpte en r56 s :D

nu har skaffat mej några extra ovänner här i världen... (den vanligaste modellen på forumet är väl r53 s?) så jag ger mej nu... :D

Hagatorpet
2011-07-26, 05:57
Enda gången armstödet är i vägen är om man skall rycka i handbromsen
och då går ju bilen bara långsammare :)

Ace
2011-07-26, 14:40
så ska man inte glömma att r56 är snyggare! och det är därför jag köpte en r56 s :D

nu har skaffat mej några extra ovänner här i världen... (den vanligaste modellen på forumet är väl r53 s?) så jag ger mej nu... :D

Det märks att ditt inlägg kom 04:24. Du hade väl nattmössan på dig fortfarande! :)

Flameboy
2011-07-26, 14:49
Såg en guide om hur man eftermonterar armstöd. Kan sammanfatta: Skjut fram stolarna. Skruva loss inre stolsskenans bakre bult. Skjut in armstödets fäste under. Skruva tillbaks bulten, genom stolsskenan och armstödsfästet. För tillbaka stolarna. Kör bekvämt.

emile
2011-07-26, 21:26
Det märks att ditt inlägg kom 04:24. Du hade väl nattmössan på dig fortfarande! :)

natt är min dag... :) jobbar natt så jag var pigg och kry i hela skallen! :D

yonasu
2011-07-27, 07:45
nu har skaffat mej några extra ovänner här i världen... (den vanligaste modellen på forumet är väl r53 s?) så jag ger mej nu... :D

instämmer :D
men har fortfarande inte kört en r53 s, skulle vara kul och veta vad folk menar med kompressorns sus. Själv gillar jag min dammsugare till turbo som flämtar mellan varven :)

Johan W
2011-07-29, 19:13
http://www.youtube.com/watch?v=bFg6_OKlqw8&feature=youtube_gdata_player

Brukar dra igång denna för gamla minnens skull. JCWn låter skönt nu men det är nått speciellt med kompressorvinet :)

stroy
2011-08-02, 15:08
Jag, som för tillfället, har en av varje, dvs en kompressor a'la 2003 och en turbo a'la 2011 kan ju bara konstatera att de två bilarna är helt olika. Visserligen är den nya bilen en riktig pärla. Går tyst, dricker lite, är bekväm och knapparna sitter där de ska. Turbon laggar lite när jag trampar på gasen men det är inget jag dör av.
Men då jag sätter mig i min gamla röda älskling så klappar hjärtat extra. Nu är den visserligen digitec tunad och har ett par extra hästar. Men kompressorn är ju där omedelbart och bilen är .. råare. Jag kan inte förklara det bättre. Helt klart roligare att köra, sålänge man inte ska köra länge. Jag pendlade mellan Blekinge och Stockholm ett par år och en och annan gång tog jag bilen. Det var en plåga på slutet. Så är det inte längre med min nya.

Bara för att ge min lilla insyn på det hela.

LAH
2011-08-03, 08:17
Jag, som för tillfället, har en av varje, dvs en kompressor a'la 2003 och en turbo a'la 2011 kan ju bara konstatera att de två bilarna är helt olika. Visserligen är den nya bilen en riktig pärla. Går tyst, dricker lite, är bekväm och knapparna sitter där de ska. Turbon laggar lite när jag trampar på gasen men det är inget jag dör av.
Men då jag sätter mig i min gamla röda älskling så klappar hjärtat extra. Nu är den visserligen digitec tunad och har ett par extra hästar. Men kompressorn är ju där omedelbart och bilen är .. råare. Jag kan inte förklara det bättre. Helt klart roligare att köra, sålänge man inte ska köra länge. Jag pendlade mellan Blekinge och Stockholm ett par år och en och annan gång tog jag bilen. Det var en plåga på slutet. Så är det inte längre med min nya.

Bara för att ge min lilla insyn på det hela.

:potd:

Björn P
2011-08-03, 09:09
Jag kom ju på att jag också har ägt en av varje variant. En MINI JCW och nu en MINI GP. MINI JCWn är ett par sekunder snabbare runt racingbanan, och dricker lite mindre soppa. Men MINI GPn ger ett större leende varje gång jag sätter mig bakom ratten.