handdator

Visa fullständig version : Vem tillverkar MINIs takräcken?



MrCooper
2011-07-10, 14:03
Är det någon som vet?
Skruven som skall pressa ner räcket mot taket har inte några gängor kvar och det går inte att beställa enbart skruven. Verkar sådär, köpa original takräcke och sedan inte kunna beställa reservdelar... :(

Stephand
2011-07-10, 14:15
Ta med dig skruven till någon firma som enbart säljer dylikt, vet inte hur det är i GBG men i Trollhättan finns en firma som heter Axel Stark, den skruv som dom inte kan få fram är inte tillverkad.

MrCooper
2011-07-10, 17:13
Ursäkta, jag menar mutter. Den är ganska special, se de bifogade bilderna. I mellanrummet (spåret) skall två plåtbitar glida och pressas ner mot taket.

Hagatorpet
2011-07-10, 21:57
Går det att byta till större dimension på skruv?
i så fall kan du kanske gänga om muttern

MrCooper
2011-07-11, 09:10
Problemet är att det är så smal skåra så jag misstänker att det inte finns så mycket att ta av ifall man skall gänga om den.
Finns det inte man kan fylla skruven och sedan gänga om den igan??

dvorak
2011-07-11, 10:20
En mekanisk verkstad kan annars göra ett par till dig ifall du inte hittar dem.

Ta med de gamla bara så de vet vad de ska kopiera

MrCooper
2011-07-11, 10:33
En mekanisk verkstad kan annars göra ett par till dig ifall du inte hittar dem.

Ta med de gamla bara så de vet vad de ska kopiera

Har du någon som du kan rekommendera?

dvorak
2011-07-11, 15:21
Jodå, men det kan vara svårt att fixa som privatperson ibland.

Låter jäkligt skumt att de inte skulle kunna fika en reservdel på BMW. Hör med någon annan återförsäljare, ofta säger de nej när de inte orkar...

MrCooper
2011-07-11, 20:59
Det löste sig! Inte på första stället, men på Aröds Mekaniska Verkstad AB fick jag hjälp av en trevlig person.
Han löste det med Heli-coil. Har inte testat att dra fast den på taket men hoppas att bilen skall vara redo för takbox igen. Tackar för tipset om mekanisk verkstad.

dvorak
2011-07-12, 08:25
Det löste sig! Inte på första stället, men på Aröds Mekaniska Verkstad AB fick jag hjälp av en trevlig person.
Han löste det med Heli-coil. Har inte testat att dra fast den på taket men hoppas att bilen skall vara redo för takbox igen. Tackar för tipset om mekanisk verkstad.

Härligt att det löste sig smidigt

Mekanisk verkstad är alltid en bra nödlösning :)