handdator

Visa fullständig version : Trimma Mini Cooper R56 Works



Fräsen
2011-07-04, 19:47
Hej!

jag är lite nyfiken på hur mycket effekt det går att få ut i en R56 Works med rimliga medel? Då det mesta verkar gjort med en Works om man jämför med en vanliga S.

Då man i S brukar byta Chip, Avgassystem, luftfiler på dessa och enligt dom lärda så brukar man få ut runt 220 vilda;)

http://www.itsfun.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=2283&itemid=


Vad blir nästa steg på en Works ?

Om man vill kliva över dom 211 HK? Då vad jag förstår så är grundmotorn rätt likt den som sitter i S? (rätta mig gärna vad som skiljer ) och vad slutar effekten på då ?

Tack på förhand
-D

Johan W
2011-07-05, 07:11
Svårt o säga, har inte kört den på dyno än ;) men siffror jag sett för downpipe + mjukvara är runt 250- 260hk i motorn och kanske 220-230 nånting på drivhjulen.
Detta kombineras gärna med en större IC också

Fräsen
2011-07-05, 11:34
Hej!
Tack för ditt snabba svar;) Det låter ju trevligt ... Har du några exempel på firmor som är bra på just att få fart på Works? " gärna någon länk" till prylarna.

Ha en fin dag

-D

Hobbe
2011-07-05, 19:20
Britalian-Ola här på forumet säljer allt du behöver.
Ett annat likvärdigt alternativ är Lohen i UK.

Johan W
2011-07-05, 20:50
Lite erfarenheter då ;)
Svenska firmor verkar ha lite blandade framgångar, iaf dom som försökt med mjukvara.
Allt från att dom skyller på att bilen i fråga är trasig, till motorbyten strax efter modifiering (kanske tillfälligheter).

När det gäller mjukvara så finns det mycket kul att läsa på www.mini2.com och www.northamericanmotoring.com
Dom stora i USA är Alta (accessport) samt RMW (som nu också använder Altas accessport)
http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/194923-the-official-alta-accessport-thread.html

Jag har testat Altas accessport sen i slutet av förra året, fungerar riktigt bra. Troligvis är jag en av få som har en sån här i Europa eftersom dom officiellt inte säljer hit, hoppas dock på att kunna få fram en fungerande lösning.
Problemet är att mjukvaran är för amerikanska bilar som inte har samma hårdvara som europeiska bilar, därav en CEL för tillfället som dom säger sig jobba på för att få bort, påverkar inte funktionen i bilen över huvud taget för det den larmar om är ett kolfilter kopplat till tanken som inte finns.
Smidigt att själv välja mjukvara beroende på vad man stoppat på bilen. Samt att man kan ta bort den helt osv.
Accessporten kan också släcka felkoder, logga drygt 30 värden från motorn eller läsa av dom i realtid. Laddtryck, oljetemp, knacksensor, last m.m. m.m. rätt kul


Finns en Engelsk firma också jag hade ögonen på, problem är att man måste skicka sin databox till dom för att få mjukvaran och den skrivs över om t.ex. MINI uppgraderar boxen. P-torque heter dom, dom verkar också fått bra fart på JCW.

Problemet i Sverige är väl att kunskapen är rätt begränsad eftersom det inte sålts så många JCW i Sverige.

Fräsen
2011-07-14, 09:44
Hej!

Tack för intressant läsning!

Ja det verkar vara så sant att det saknas erfarenhet i sverige kring detta? Men jag kunde hitta att Erik " med den gula " har i ett tidigt skede verkar ha lämnat iväg bilen till dessa

www.autolife.se/page/24126

Som jag kan tolka av informationen så verkar endast intercooler vara bytt när han gjorde detta? Nu verkar den vara betydligt mer modifierad?


Är det någon fler som har erfarenheter av någon firma i sverige?

-D

JWO
2011-07-24, 20:30
Är också intresserad av att få lite mer fart på min Works, gärna programvara och kanske en DP vore på sin plats, själva ljudet från motorn är perfekt!

Någon som har något konkret förslag på firma som man kan vända sig till för att få en komplett lösning?

Scitz0
2011-07-24, 22:03
Är också intresserad av att få lite mer fart på min Works, gärna programvara och kanske en DP vore på sin plats, själva ljudet från motorn är perfekt!

Någon som har något konkret förslag på firma som man kan vända sig till för att få en komplett lösning?

Prata med Magnus på JMB Optimering i Halmstad... har bara bra erfarenhet av honom. Är på semester i 2v tror jag men ring honom efter det. Om du bara vill lämna iväg och få allt gjort, har tidigare erfarenhet av att trimma både R53 och R56(JCW + vanlig Cooper S).

Finns även många andra firmor som chippar MINI men om du vill ha mer gjort än detta, tex intercooler osv och inte själv känner för att plocka ner fronten så kan det vara ett bra alternativ.

JWO
2011-07-24, 22:06
Prata med Magnus på JMB Optimering i Halmstad... har bara bra erfarenhet av honom. Är på semester i 2v tror jag men ring honom efter det. Om du bara vill lämna iväg och få allt gjort, har tidigare erfarenhet av att trimma både R53 och R56(JCW + vanlig Cooper S).

Finns även många andra firmor som chippar MINI men om du vill ha mer gjort än detta, tex intercooler osv och inte själv känner för att plocka ner fronten så kan det vara ett bra alternativ.

Stort tack för detta, alltid bra med rekommendationer från andra - så man vet att arbetet blir bra och riktigt utfört!
Får ta kontakt med honom efter semester och se vad han har att erbjuda,