handdator

Visa fullständig version : Aux till min orginal stereo



minione
2011-06-14, 16:03
Hej

Jag har en mini one från 2006 med orginal stereo utan aux utgång från fabrik är detta något som man kan installera i efterhand i orginal stereon? jag vill inte byta ut orginal stereon!!:(

i så fall vad behöver man för material? vad kostar det? är det svårt att göra själv?

MVH Mini one :cool:

loop
2011-06-14, 19:49
Jag har satt in en liten kabel som är orginal som man kopplar in på baksidan av sterion funka kanon. De går att beställa hos Mini

MrCooper
2011-06-14, 20:40
Jag gjorde det på min 03:a. Gjorde det utan att demontera något. Lyckades klämma in handen bakom och trycka fast AUX kabeln.

minione
2011-06-14, 21:05
låter ju klockrent va kostade denna kabeln?

blir en sväng till mini imorgon :D

MrCooper
2011-06-15, 07:12
Jag tror inte MINI själva hade en sådan kabel när jag köpte min, men jag hade en sådan här:
http://www.outmotoring.com/mini-cooper/mini_cooper_auxiliary_input_Ipod_mp3_hookup

Hämtat från länken ovan:
1) Pull Knee Panel (under the steering wheel) down (or remove the euro parcel tray if you have that installed). It pops right out and hinges at bottom.
2) Reach up behind head unit and feel for hole in back of the stereo. Plug the AUX connector in.
3) Fish the wire back behind unit over top of unit towards the glovebox or any other location where it can fit. A good location to mount it is in the lower cubby tray area right under the toggle switch...there is a removable panel that you can mount the input plug in with minimal hassle.
4) Drill holes for AUX input 'dongle' connector as shown in the instructions. The faceplate will cover the holes.
5) Fish under glovebox or other location and tighten.
6) Screw in small screws.

Men som sagt, jag lyckades få in handen bakom och trycka fast den utan att riva ner något.

loop
2011-06-20, 18:56
Hur har det gått för dig?

MrCooper
2011-06-20, 20:13
Ja, hur går det.
Det är bra om man även presenterar lösningar och inte bara ställer frågor. Så att andra slipper ställa om samma fråga igen... :rolleyes:

minione
2011-06-22, 13:07
Jag har beställt ett aux kit från Outmotoring som Noel länkade men jag har inte fått det än men jag återkommer när jag har fått det och testat :D // fredrik

minione
2011-06-28, 21:28
sitter här och väntar med spänning men har inte fått kabeln ännu :( någon som har handlat av outmotoring innan?

MrCooper
2011-06-29, 07:30
Jag har handlat, men det var några år sedan nu. Inga problem på den tiden.

Björn P
2011-06-29, 09:16
Jag har också handlat från outmotoring utan problem.

minione
2011-07-03, 19:54
Var inne på bmw här i stan och de hade en kabel liggande som passade så jag köpte den för 599:- så nu funkar det utmärkt, får se om den andra kabeln kommer eller inte :D

Mbla
2013-07-23, 13:31
Hej hopp! Hakar på en gammal tråd här :)
Är detta ngt som gäller för min 05a?
Sitter med sladd i handskfacket som endast är kompatibel med iPhone 3 och bakåt, lr iPod och jag har en 4a.
Sen saknar jag såklart AUXen också :/

Känns som mkt meck för en som typ aldrig meckat :)
Nån som bor i Sthlm som kanske har tid/ork att hjälpa mig dona med detta om jag skaffar fram rätt material?

Deeman
2013-07-23, 21:24
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=RE31&mospid=48020&btnr=65_1436&hg=65&fg=95

Är nog en sån här du behöver och den passar nog bara på ett sätt på radions baksida! Så du fixar det nog själv!
OBS är inte helt hundra då jag inte gjort det själv men någon annan här kanske kan bekräfta att denna passar.
Samt så ska dom på Mini reservdelar se om den passar din bil!

Jazzman
2013-08-13, 13:08
Jag gjorde en själv. kostade ca 200kr i delar. Tryckte in den i stereon utan att behöva plocka ut den.
Köpte en kabel här
http://www.tme.eu/se/details/c1504-spj/aux-signalingangar/perpic/#

sedan köpte jag två st kondensatorer och ett motstånd. Lödade ihop på kabeln och voila, klart.

Här är en komplett beskrivning
http://www.cosninix.com/blog49/index.php?entry=entry060409-013701

Good luck!