handdator

Visa fullständig version : Krackelerade Bländare C-stolpe - problem löst!



Fredrik
2011-06-13, 19:49
Som några av er sett har jag fått krackeleringar i plasten på de båda bakre bländarna på C-stolpen.
Se denna bild - det är artikeln markerad med en 4 på bilden:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=MF71&mospid=49645&btnr=51_6237&hg=51&fg=20

Jag beställde nya på Bavaria och kontaktade Roffe på Samglas i Kungsängen, och han ställde upp och hjälpte mig byta dem.
Han hade aldrig bytt dessa tidigare men det var inga problem, bara att böja ut listerna försiktigt och ta loss de gamla som sitter med tre snäppfästen per bländare ytterst närmast luckan, skjuta in den nya och snäppa dit.



En fördel jag såg med de nya som monterades kontra de gamla trasiga var att de nya hade en liten skumgummilist på insidan både på höger och vänster sida, och de gamla trasiga saknade denna list närmast bakluckan (där båda krackelerat) men hade listen närmast sidorutorna (och där har det inte varit några problem).

Summa summarum är nu problemet löst och jag tänkte jag skulle dela med mig av detta ifall någon annan MINIst också drabbats.

När jag besökte Roffe i fredags passade jag på att fråga om vi skulle kunna upprepa vår vindrutefixardag hos Samglas Kungsängen till våren 2012, och det var inga problem!
Jag tror det passar bra att ha det efter vinterns turer då förmodligen några MINIster drabbats av Glasus Sprickus Stenskottus (lat.), men återkommer om det eventet längre fram.