handdator

Visa fullständig version : byte av fjädrar, nästan panik



lantz
2011-06-09, 11:17
Hej, har precis bytt klossar på bilen (r52) till lite vassare och skulle passa på samtidigt att sätta dit min sänktningssats, men f.....n, jag får inte loss fjäderbenet, något stag ytterligare måste säkert bort? Alla tips mottages varm innan jag kastat bort halva verktygslådan........PLEASE:mad:

dvorak
2011-06-09, 12:05
Nu vet jag inte riktigt hur R52:an ser ut, men den borde vara väldigt lik R55/56

Det enda som behöver lossas är:
-tre bultar till topplagret i motorutrymmet.
-staget till krängningshämmare
-bulten som klämmer fast stötdämparen i "hubben"

Du kan få slå försiktigt för att få loss dämparen uppåt, men slå gärna på en träbit så du inte skadar någonting.

lantz
2011-06-10, 18:59
Tack dvorak, r52 är r53 fast cab...............det löste sig efter att tag. Visade sig att dämparen skall tas av neråt som vanligt men de 3 topp bultarna skall sitta kvar!!! och bulten som klämmer fast dämparen ska lossas, först då går det att vrida ner hela framvagnen och dämparen kommer fri! Tog mig säker 3 timmar innan jag kom på det. Sänknings satsen på plats samt redstuff belägg. Barnen fick 50 spänn var om de kunde hitta alla verktyg jag kastat ut i allmänningen utanför huset men det var det värt:p

powernap
2011-06-10, 19:09
mechanico lego är underskattat (eller var det heter!!!)

dvorak
2011-06-10, 19:29
Men håller inte de tre burtana fast hela paketet där uppe. Det gör de på min bil iaf, det går inte att plocka loss dämparen ifall jag inte lossar hela topplagret.

Kul att det gick bra iaf! Barn är inte dumt att ha ibland, jag behöver städa mitt garage.... kanske ska skaffa ett par :)

Hagatorpet
2011-06-10, 20:26
Men håller inte de tre burtana fast hela paketet där uppe. Det gör de på min bil iaf, det går inte att plocka loss dämparen ifall jag inte lossar hela topplagret.

Kul att det gick bra iaf! Barn är inte dumt att ha ibland, jag behöver städa mitt garage.... kanske ska skaffa ett par :)
Roliga att göra :)
sen kostar dom bara pengar och tjatar hål i huvudet på en

lantz
2011-06-11, 15:55
på fråga a svarar jag: topp bultarna måste bort, men de ska bort sist, annars går det inte få ur fjäderbenet. på fråga b svarar jag
barn som sagt roligt att göra men det räcker gott och väl med 2 st. Ska jag fortsätta meka får väl grannbarnen rycka in om det behövs;)