handdator

Visa fullständig version : Fönsterhisskrångel



Nina
2011-06-09, 08:26
Trodde man åtgärdat problemet men tydligen är barnfelen kvar än. Fönsterhissen på förardörren går inte upp per automatik, man måste hålla in knappen annars stannar den direkt. Fler som har samma problem på sina MINIs? Jag får väl ringa och boka en tid för åtgärd. :(

ipp
2011-06-09, 08:42
Jag hade samma fel när min var ny. Det löste sig genom att man resetade fönsterhissen. Man gör det genom att hålla brytaren upp under 5-10 s när fönstret redan är uppe. Testa, kan inte skada...

MrCooper
2011-06-09, 10:14
Jag har samma problem (ibland).

Måste testa detta:

Jag hade samma fel när min var ny. Det löste sig genom att man resetade fönsterhissen. Man gör det genom att hålla brytaren upp under 5-10 s när fönstret redan är uppe. Testa, kan inte skada...

Nina
2011-06-09, 10:28
Okej! Då ska jag testa det, kan inte minnas det var så från scratch. Har försökt ringa Bavaria i Solna men det var jättekö i telefon så jag mailade. Lär väl få svar om ett par dar men tills dess har jag hunnit prova. Tack för tipset, återkommer hur det går.

Nina
2011-06-09, 13:36
Nope, det fungerade inte. Provade två gånger men icke så nu ska den in och kollas upp för det. Får hoppas det är det enda på bilen...

ipp
2011-06-09, 14:10
Synd! Jag har fyra punkter på min garantilista redan... Hoppas den inte ska behöva bli mkt längre...

Nina
2011-06-09, 15:34
Synd! Jag har fyra punkter på min garantilista redan... Hoppas den inte ska behöva bli mkt längre...

Huu, säg inte mer!

tjclubman08
2011-06-14, 05:16
Hej
Hade problem med en 08'a, man gör reset genom köra ner fönstret i botten, släpp knappen, håll ner knappen igen i 15 sec.

Det fixade min ruta som stannade 5 cm innan den var helt stängd...

Nina
2011-06-14, 05:22
Mm, fast jag har problem att få *upp* rutan per automatik, ner går den utan problem men inte upp. Jag provade att resetta den enligt beskrivning högre upp men det funkade inte. Tror inte det funkar om jag gör samma test fast neråt. Jag gissar att det är antingen databoxen eller ett mjukvarufel vilket jag nämnde i mailet till verksta'n.

tjclubman08
2011-06-14, 05:26
Reset med fönstret nere är vad som står i manualen för 2008 ... nog värt att testa, fast jag vet ju inte om man ändrat något till 2010.

Nina
2011-06-14, 05:29
Okej, då ska jag testa ändå med rutan neråt. Ska även ta en titt i manualen, det kanske står kvar än till 2010. :)

tjclubman08
2011-06-14, 05:48
Kan ha svamlat om manualen, tittade snabbt själv men hittade inget, måste ha hittat det tipset på på ett forum, hur som helst så funkade det för mig ... har för mig att reset med fönstret uppe ställer in finjusteringen var rutan skall stanna i upp läge och reset med rutan nere nollställer hela rutans inställningar.

Beroende på årsmodell så kan båda lägena behöva användas, länk.
"NAM has lots of info on this. My car did similar two weeks old. Flow said hold the button down for full 10 seconds at bottom then hold it for full 10 seconds at up, that reprograms the computer. I did so. It worked. No problem since."

http://www.tarheelminis.org/showthread.php?1979-2008-Mini-Cooper-Power-Window-problem

Nina
2011-06-14, 08:46
Okej, tack för både tips och länk, ska testa det när jag kommer hem. :)

Nina
2011-06-14, 19:32
YES! Det fungerade, tänka sig. Gjorde som tipset ovan sa:
Drog ner rutan, släppte knappen. Tryckte in den ca 10 sek. Släppte.
Drog upp rutan, släppte knappen. Höll in knappen ca 10 sek och voilá: nu åker rutan upp för egen maskin utan att jag måste hålla in knappen. =)

Stort tack för tips. :)

MrCooper
2011-06-16, 06:02
Funkade inte för mig :-(

emile
2011-06-16, 14:55
det här måste jag testa på min passagerardörr! för den ska väl oxå gå upp via automatik? ner gör den ju det! :D men upp måste jag hålla in knappen...

och på tal om rutorna, är det inte konstigt att man kan dra ner rutorna med fjärren till bilen men inte upp!? det är lite av ett misstag i planeringen tycker jag... :pucko:

Nina
2011-06-16, 15:34
det här måste jag testa på min passagerardörr! för den ska väl oxå gå upp via automatik? ner gör den ju det! :D men upp måste jag hålla in knappen...

Det var precis så det var på min förardörr, ner gick hur bra som helst men inte upp. Nu funkar upp utan problem. :)

JockeO
2011-06-16, 17:20
det här måste jag testa på min passagerardörr! för den ska väl oxå gå upp via automatik? ner gör den ju det! :D men upp måste jag hålla in knappen...

och på tal om rutorna, är det inte konstigt att man kan dra ner rutorna med fjärren till bilen men inte upp!? det är lite av ett misstag i planeringen tycker jag... :pucko:

Passagerardörren har inte auto-upp som på förarsidan.
Det är någon säkerhetsgrej, så att man inte råkar klämma någon.

Jag håller med det där om att fjärren borde kunna styra "alla rutor och taklucka stängs", likväl som att man kan öppna allt med den. Förmodligen samma säkerhetstänk med klämrisk.
Men nyttan med fjärren är att nu kan man öppna allt redan innan man kommer fram till bilen, så all hetluft vädras ur innan man kliver in på sommaren.

/M v h, JockeO

emile
2011-06-17, 02:23
Passagerardörren har inte auto-upp som på förarsidan.
Det är någon säkerhetsgrej, så att man inte råkar klämma någon.

Jag håller med det där om att fjärren borde kunna styra "alla rutor och taklucka stängs", likväl som att man kan öppna allt med den. Förmodligen samma säkerhetstänk med klämrisk.
Men nyttan med fjärren är att nu kan man öppna allt redan innan man kommer fram till bilen, så all hetluft vädras ur innan man kliver in på sommaren.

/M v h, JockeO


Det är ju inte mitt problem om jag "råkar" klämma nån... :D man vill ju ändå ha möjligheten att kunna göra det om man känner för det :p
jag drar alltid ner rutorna på väg till bilen på sommaren... Så plus i kanten för den möjligheten i alla fall :D

PÄRON
2011-06-17, 09:46
Man kan stänga rutor och tak med nyckeln, bara vrid om och håll tills allt är stängt. Fast det hade ju varit smidigare med fjärren.

Gustav2000
2011-06-17, 11:19
Min har alltid haft ett tryck för att passagerarfönstret ska gå upp. Jag har aldrig gjort någon inställning för det.

ipp
2011-06-17, 12:01
Det är ingen inställning utan en kalibrering utav rutornas ändposition. Min saknade auto upp på båda sidorna när jag fick bilen levererad. Eftersom jag kört BMW innan kände jag till processen och gjorde ett försök som visade sig att fungera.

Det kan även hända om man haft spänningsbortfall.

Nina
2011-06-17, 18:30
Man kan stänga rutor och tak med nyckeln, bara vrid om och håll tills allt är stängt. Fast det hade ju varit smidigare med fjärren.

Det här med nyckeln, funkar det på alla MINI och hur gör man då i så fall?

PÄRON
2011-06-17, 19:31
Du bara sticker nyckeln i dörrlåset och vrider om och håller tills allt är stängt. Min är en R56 08, det funkar så vitt jag vet på alla 2:a gen. Mini.