handdator

Visa fullständig version : svd.se - Audi mot Mini – vem segrar i busbilsklassen?



jronnblom
2011-06-03, 12:09
Busbilar kallar överentusiastiska biltestare små bilar med starka motorer. Till kategorin räknas minstingarna från Audi- och BMW-koncernerna A1 och Cooper S. Och visst är de fantastiskt roliga att köra såväl i stan som på landsväg.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilduell-audi-a1-tfsi-vs-mini-cooper-s_6213661.svd

Cullin
2011-06-03, 14:49
Ganska märkligt att man inte nämner vad respektive bil kostar...enligt min beräkning så blir Audin mycket dyrare. På Audis hemsida blir en A1:a med liknande utrustning dyrare än en Cooper S, och det är endast med 1.4 TFS 122 hk.

En fullmatad Cooper S landar väl nånstans på 280.000-290.000:- och Audi lär bli bra mycket dyrare , om jag inte är helt ute och cyklar...det händer ibland!

Cullin
2011-06-03, 15:08
Och priser stod ju till höger...Hmmm...

Skatten för Cooper S -2011 är 600 kr enligt BMW:s listor , bara en liten parantes...

p3tT4n
2011-06-03, 19:15
Jag valde mellan en A1 1,4 tfsi s-tronic (185hk) mot Mini, och efter att man kryssat för det nödvändigaste, samt lite smått och gott, så passerade Audin 300.000 kr, vilket faktiskt va UNDER den Mini JCW jag beställde istället. Visst, man fick med deras fina automat, 18", en hel del lockande teknik, men prestanda- och körglädjemässigt vann Minin. Deras tillvalslista är ENORM, och även kostsam. Som exempel kan nämnas att deras tonade rutor kostar en nära 8000 kr som tillval, vilket Mini tar 2000 kr för.

Ace
2011-06-03, 19:32
MINI Cooper S - Köregenskaper "Så nära sex prickar på tärningen man komma med en standardbil."

Det räcker för mig för att MINI skall vara klar vinnare! :)

Hans-G
2011-06-03, 19:46
Jag har surat hela dan efter att jag läste SvD på balkongen vid sextiden imorse. Växlingen må vara bra på Audin, men bilen är ju som helhet så trååååååååååååååkig jämfört med Cooper S:en,

Lusläser man kommentarerna och jämför med tärningsprickarna i betyget så brister det lite i logiken. I MINIns fall är betyget sämre än själva omdömet och för Audin tvärtom...

Sen gladdes jag under eftermiddan i det härliga vädret åt att jag i alla fall valde rätt och dessutom en cab. Den valmöjligheten gäller ju inte Audi A1.

Tionde sommaren med galet roliga MINIsar har just inletts. :D

Hagatorpet
2011-06-03, 20:57
Tionde sommaren med galet roliga MINIsar har just inletts. :D


Snart dags för jubileumsträff då :banana:

Hans-G
2011-06-03, 21:13
Snart dags för jubileumsträff då :banana:
Tänkte kanske helt osjälviskt dedicera vårträffen nästa år här i Öst/Stockholm till oss som då har varit med i MINI-svängen i ett decennium...
Det är bara att dyka upp, Owe! :D

Hagatorpet
2011-06-03, 21:18
Funkar Lördagen den 28/4-12 för dig? :banana:

Hans-G
2011-06-03, 21:46
Funkar Lördagen den 28/4-12 för dig? :banana:
Det ser bra ut på arbetsschemat då, och kanske, kanske jag då har fått roadstern jag funderar på att beställa. Men saker och ting kan ju ändras på 11 månader... Så låt mig återkomma i ärendet. :)

Nina
2011-06-04, 05:34
Men är de på gång nu igen och jaga lite glans från MINI? :mad:
Jag provkörde en Audi A1 när den lanserades, det menades i media att den bilen är MINIs värsta konkurrent. Okej då provkör jag en och ser var den skulle kunna konkurrera nånstans, för det första är bilen inte ens gullig som MINI är. Visst den gick bra och man satt bra men… Som standard får man inte ens ens radio i bilen så glömmer man kryssa i den rutan vid beställningen får man en bil utan radio…!
Alla andra tillverkare skickar med en radio men inte Audi. Jag tyckte Audi var konstiga och det kändes också som om jag satt i en VW för reglage etc var likadana. Hmm, så man betalar extra för en ”glorified VW”. Då kan man lika gärna springa över till VW och kika på Golf GTi eller nåt annat mer prisvärt.

Nu har det gått en tid och jag har inte sett röken av nån förmodad hype av Audi A1, har sett 2 stycken framföras på vägarna sen lanseringen, en vit och häromdagen en röd A1. Det är inte som 2001 när nya MINI kom, man såg dem överallt efter lanseringen. :)

…förresten, de jag sett framföra A1 är äldre gubbs runt 60-årsåldern. :eek:
Gubbstämpel?

Haugthon
2011-06-04, 09:30
Haha helrätt Nina!

Personligen tycker jag den ser ut som Minis frireligiösa lite lätt knubbiga lillebror, som i ett tamt försök att se "frän" ut spökat ur sig. Genom konstiga kläder och felproportionerlig träning på Friskis och Svettis....

Men det är kanske bara jag. :blush:

Hans-G
2011-06-04, 11:38
Men är de på gång nu igen och jaga lite glans från MINI? :mad:

…förresten, de jag sett framföra A1 är äldre gubbs runt 60-årsåldern. :eek:
Gubbstämpel?
Instämmer helt i Ninas klagovisa - och även i Haughtons mittiprick-definition. Märkligt att SvD:s recensent(er?) inte väger in dom här uppenbara bristerna i sin betygssättning. Fast dom kanske också tillhör kategorin "äldre gubbs runt 60-årsåldern"...? Jag gör ju det, men ingen kan ju tvivla på min inställning iaf... :D

MadeleineO
2011-06-06, 19:31
Jag tror faktiskt det är minst ett medvetet eller omedvetet fel i poängsättningen. Kolla på Ekonomi/Miljö-utlåtandet. A1:an får en fyra, trots högre co2-utsläpp, högre bensinförbrukning och högre grundpris än MINIn som får en trea. Audins betyg med hänvisning till att den är "rolig att köra".


Audi A1 TFSI – Ekonomi/miljö
Visst man missar miljöbilsgränsen med den starkare motorn. Visst, den är inte billig, men med tanke på hur rolig den är att köra är koldioxidutsläppen försvarligt och räkna med högt andrahandvärde.

emile
2011-07-26, 03:52
jag hade en audi a1 (185hk-varianten) som hyrbil på jobbet förra veckan och jag hade ärligt talat inte mycket att klaga på... skön, trygg och tyst... OCH DET ÄR JUST DÄRFÖR JAG HAR EN R56 S!!!! visst var audin pigg och smårolig att köra... men den hade fortfarande inte det där galna som minin har... :D jag skulle faktiskt inte gå så långt som att jämföra dom... det är helt olika bilar, helt olika stilar... minin har karaktär och charm och audin... ja... audin ser ut som en audi a3 som nån krympt i tvätten...