handdator

Visa fullständig version : Värdera JCW jämfört med S



Johan W
2011-05-27, 19:26
Hur skulle ni värdera JCW jämfört med en S om man skulle ta två bilar med samma utrustning, samma miltal osv?
Nypriset skiljer väl drygt 70.000:- Men begagnat hur ser ni på det?
20.000:-? 30.000? 40.000?

Ace
2011-05-27, 19:53
På R53:an så minns jag att skillnaden för något år sedan var 30000:- när man tittade i listor typ "Hur mycket är din bil värd?"
Vad det gäller din R56 JCW så hade jag tippat på 40-45000:-. Kanske till och med mer.

p3tT4n
2011-05-30, 10:02
Jag funderade själv på denna fråga en hel del innan jag klippte till på en ny JCW, och jag kom fram till att värdeförlusten i kronor låg på ungefär detsamma; så om man köper en ny JCW, kontro S, så förlorar man ungefär lika mycket pengar när det väl är dags att sälja.
Tror dock det är svårare att hitta köpare på en JCW, samt att dessa spekulanter är aningen kräsnare. Ofta är dem ju även bankörda, vilket ju i mitt tycke drar ner begagnatvärdet en hel del.

Nina
2011-05-30, 12:11
Tror dock det är svårare att hitta köpare på en JCW, samt att dessa spekulanter är aningen kräsnare. Ofta är dem ju även bankörda, vilket ju i mitt tycke drar ner begagnatvärdet en hel del.Då ska jag skriva i annonsen "ej bankörd" den dag jag får för mig att sälja min JCW. ;)

Hagatorpet
2011-05-30, 14:39
Då ska jag skriva i annonsen "ej bankörd" den dag jag får för mig att sälja min JCW. ;)

tjejkörd är ju annars ganska vanligt :)

p3tT4n
2011-05-30, 15:31
tjejkörd är ju annars ganska vanligt :)

Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont! ;)

powernap
2011-05-31, 12:54
Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont! ;)

:potd: :soffa:

Nina
2011-05-31, 13:43
tjejkörd är ju annars ganska vanligt :)


Begreppet "tjejkörd" är farligt - kan ju betyda att bilen varit utsatt av allt mellan himmel och jord, på både gott och ont! ;)

Hellre tjejkörd än kärringkörd hi hi!

Hagatorpet
2011-05-31, 15:00
Hellre en bil som frugan kört än den som jag kört :(
fast i ärlighetens namn.
Så fort det är något problem med min bil rättar jag till det omgående.
Frugan bara kör och kör
Det har låtit så länge kan hon säga
eller det har inte jag märkt
eller bilen hackar lite, tror att du får ta och tanka den :D

pmansson
2011-05-31, 15:03
Hur funkar "hankörd"....risken är väl dock att det tolkas p s s som "bankörd" !

Nina
2011-05-31, 19:54
Jag är inte långsam att fixa saker som gått sönder på min bilar, är snarare pedantisk i den frågan. Dock min Cooper D jag hade innan min JCW hade fel på framvagnen, märktes inte och kändes inget heller på den. Och så hade jag kört omkring i drygt 2 års tid, inte förrän vid inbytet i höstas fick jag veta detta med frågan ”Vet du om att framvagnen är helt fel inställd?”. Jag var helt förvånad och det var jag flera månader efter också. Brukar normalt märka och notera saker ganska direkt men den här gången kändes inget konstigt, den gick rakt och fint ändå. Hade den dragit åt nåt håll hade jag misstänkt framvagnen men inte nu. Och så har den förmodligen varit sen fabriken. Detta har lett mig till att bli lite manisk på styrningen på min JCW nu…

Men jag undrar lite över fjädringen på min JCW, om man kryssade i Sport + på Cooper S eller vad den extrautrustningen heter på Cooper S, är det samma fjädring man får på JCW? Tycker min är ”svampig”.

p3tT4n
2011-05-31, 21:18
Men jag undrar lite över fjädringen på min JCW, om man kryssade i Sport + på Cooper S eller vad den extrautrustningen heter på Cooper S, är det samma fjädring man får på JCW? Tycker min är ”svampig”.

Det är nog tillvalet "Sportchassi" du tänker på? Kostnadsfritt fabrikstillval för JCW, medan kostnadstillägg för MCS. Hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Ska vara identiska prylar för MCS som för JCW. Vet dock ej varför den kan upplevas som "svampig", tror inte skillnaden kan upplevas så stort. Kanske är framvagnen som spökar som på din Clubman? :)

Nina
2011-06-01, 04:16
Det är nog tillvalet "Sportchassi" du tänker på? Kostnadsfritt fabrikstillval för JCW, medan kostnadstillägg för MCS. Hårdare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Ska vara identiska prylar för MCS som för JCW. Vet dock ej varför den kan upplevas som "svampig", tror inte skillnaden kan upplevas så stort. Kanske är framvagnen som spökar som på din Clubman? :)

Nja, sportchassi kostar 1950 kr extra, det var inte ikryssat på min JCW vid beställningen och inget man fick på köpet som förut. Det är numera ett extra tillval som kostar extra. Eftermontering av sportchassi kostar i runda tal 25000 kr hos BMW...

Jag har aldrig haft Clubman, det var en Cooper D men framvagnen upplevdes inte ha något fel som jag skrev tidigare, annars hade jag märkt det.

Johan W
2011-06-01, 06:16
Njae, det sportchassi som finns som tillval är bara andra hårdare fjädrar. Finns ett JCW paket för R56 för eftermontering också dom innefattar andra kränghämmare, stötdämpare, fjädrar och som sänker bilen ytterliggare 10mm. Men som sagt endast för eftermontering och har inget med sportchassi+ att göra

Nina
2011-06-01, 07:30
Njae, det sportchassi som finns som tillval är bara andra hårdare fjädrar. Finns ett JCW paket för R56 för eftermontering också dom innefattar andra kränghämmare, stötdämpare, fjädrar och som sänker bilen ytterliggare 10mm. Men som sagt endast för eftermontering och har inget med sportchassi+ att göra
Precis och då blir det dyrt, om man inte monterar själv för då rör sig om ca 12000-13000 kr ungefär. Men jag tycker ändå mitt chassi känns som min fd Cooper D, inte styv. Det kränger i svängarna och känns inte som vore gokart precis. Sportchassi hade jag på min Cooper S -05 och den låg som ett strykjärn på vägarna, stötigare och mer stum. Den var inte sänkt heller.

Har faktiskt haft funderingen om jag ska låta montera sportchassi på min JCW men priset avskräcker när jag vet vad det hade kostat att bocka i den rutan vid beställningen. Man kryssade i allt möjligt som kostade en hel del utom just sportchassi för knappt 2000 kr… Man kanske antog det ingick som standard när det varit det förut?

Johan W
2011-06-01, 07:34
Precis och då blir det dyrt, om man inte monterar själv för då rör sig om ca 12000-13000 kr ungefär. Men jag tycker ändå mitt chassi känns som min fd Cooper D, inte styv. Det kränger i svängarna och känns inte som vore gokart precis. Sportchassi hade jag på min Cooper S -05 och den låg som ett strykjärn på vägarna, stötigare och mer stum. Den var inte sänkt heller.

Har faktiskt haft funderingen om jag ska låta montera sportchassi på min JCW men priset avskräcker när jag vet vad det hade kostat att bocka i den rutan vid beställningen. Man kryssade i allt möjligt som kostade en hel del utom just sportchassi för knappt 2000 kr… Man kanske antog det ingick som standard när det varit det förut?

Är nöjd med mina KW sänkfjädrar, kostar väl runt 2000:- + montering. Gör helt klart skillnad för känslan.
Kombinera detta med ny kränghämmare bak så lär du känna skillnad

Nina
2011-06-01, 07:45
2 lappar?? Vad billigt, det ska jag ha i åtanke, nu blev det intressant. Tack för tipset, det är guld värt. Jag kikade visserligen på JCW original, därav priset…

Nina
2011-06-01, 08:00
Funderade att man kanske inom loppet av ett år efter inköp av en sprillans ny JCW och detta sportchassi av nån anledning inte sitter på bilen vid leverans, att man kunde få rabatterat pris på eftermontering och erforderliga delar på sportchassit, säg 50% rabatt inkl montering – eftersom man tagit bort det ur standardutrustningen så lär nog flera missa denna ruta. För det är väl ingen strykande åtgång på original JCW sportfjädring antar jag.

Scitz0
2011-06-01, 10:52
Som Dvorak säkert kan intyga så har jag hört mycket gott om Konis dämpare, kombinera detta med lite styvare sänkfjädrar kanske så ska du nog se att du får en helt annan bil. Material borde hamna på ca 10kkr allt som allt med NMCS rabatt från Ola. Sen kostar det lite att få det monterat kanske men borde inte vara så mycket. Inte "särskillt" svårt så du kanske tom kan få hjälp av någon på forumet med det :), men en lokal mindre verkstad borde kunna ordna det åt dig för en human summa.

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi/stotdampare-fsd-koni.html

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi/eibach-sankfjadrar-5.html (eller andra som kw).

Nina
2011-06-01, 19:32
Tack för länkarna, Scitz0! =)

ola
2011-06-01, 19:37
eller KWs Coilovers som finns i flera prisklasser och nu prissänkta 2000 spänn per set.. http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi.html

(har själv beställt hem såna häromdan :-) )

Stephand
2011-06-01, 20:30
Tror inte köparen till en JCW är mer kräsen en någon annan Cooper köpare, alla som köper Mini vill ha en livsstils bil, de med andra ord köper bil med hjärta istället för hjärna och är intresserade av bilar.

Prismässigt så står väl Worksen avsevärt bättre i värde en tex S om man jämför bilar med några år på nacken, generelt har ju Mini väldigt bra andrahandsvärde.

Min har sportchassi som extrautrustning från fabrik men faktum är att jag tycker inte det märks så där jäkla mycket, skulle jag handlat i dag skulle jag nog skippa den punkten och slängt på tex KWs coilisar efter leverans.

Nina
2011-06-02, 05:35
eller KWs Coilovers som finns i flera prisklasser och nu prissänkta 2000 spänn per set.. http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi.html

(har själv beställt hem såna häromdan :-) )

Jag som inte kör bana, vilken av dessa är rätt modell för mig, coilover variant 1 vad jag förstår?

ola
2011-06-02, 06:36
ja variant 1 är nog en bra lösning

Nina
2011-06-02, 06:49
ja variant 1 är nog en bra lösning

Okej, för jag lär ju inte köra på bana och har inget behov av en sportfjädring som bana kräver men däremot vill jag ha bilen mer som ett strykjärn på vägarna. :)