handdator

Visa fullständig version : köpråd - cooper works?



tarko
2011-05-18, 14:15
hej

jag sålde min första s för 2 år sen och är nu sugen på att skaffa mig works. är det någon som har kikat på den här bilen:

http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S_Works_211HK_Panoramatak_Skinnkl_2991 9501.htm?ca=15&w=3

bilen har ju gått 4300 mil, är det några kända barnsjukdomar som kan dyka upp? är det något speciellt jag ska tänka på? fördelar, skillnader nya modellen kontra gamla modellen(förutom turbon i de senare modellerna)?

Gustav2000
2011-05-18, 14:32
Kolla hur koksade ventilerna är. R56 har problem med vevhusventillationen. Men om det är en r53 så har jag ingen aning.

Hobbe
2011-05-18, 15:01
Inga problem med sådana moderna fel i en hederlig R53.

I stället gäller följande för R53 (som är på fotot):
-Lyssna efter gnäll från styrsensorgivaren (det gnäller när du svänger på ratten)
-Kolla efter rost under gummilisten på dörrtröskellådorna
-Kolla att all elektronik fungerar (gäller för övrigt alla bilar oavsett ålder)
OK? Tuta och kör!

Fördelar med R53 jämfört R56?
Den fungerar...
Den är snyggare :cool:
Annars hugget som stucket.
Sa jag att den fungerar och inte behöver verkstadsbesök stup i kvarten? :D

Cullin
2011-05-18, 15:13
Haha ... humor , det är synd om oss som stött på lite problem med r56:orna - ni rävar tar gärna chansen och framhäver r53:an samt strör lite salt i såren (även om det inte behövs)... Alltid lika kul:)

Hagatorpet
2011-05-18, 16:17
Haha ... humor , det är synd om oss som stött på lite problem med r56:orna - ni rävar tar gärna chansen och framhäver r53:an samt strör lite salt i såren (även om det inte behövs)... Alltid lika kul:)

det handlar nog mer om att rävarna inte har råd att köpa nytt :D

Björn P
2011-05-18, 17:02
Hej Magnus och välkommen hit!

Spontant verkar priset vara högt på kärran - men det finns väl alltid prutmån. Köper du av bilhandlare så har du ju alltid någon form av garanti vilket i viss mån kan väga upp priset. Det tekniska får andra bidra med.

Haugthon
2011-05-18, 17:14
Välkommen!
Jag kan ju villigt erkänna att denna annonsen har frekvent dykt upp på min dator. Å vad det gäller pris och tekniska aspekter så har jag ingenting att tillägga. Go for it! Jag menar utrustningsmässigt så har den näst intill allt. :)

Ace
2011-05-18, 17:37
Riktigt bra utrustning. Ser inte om den har H/K-stereo vilket är ett måste :) men i övrigt verkar den grym. Grymt (högt) pris dock!
Dock tycker bilpriser.se att den bör kosta 190800:- på bilfirma!!! 168800 - 180100 kr privat.

Nina
2011-05-18, 17:46
Men… ”Elhissar fram och bak”…? :down

rajapruk
2011-05-18, 19:30
Recaro-stolarna som sitter i den bilen är värda sin vikt i guld.

Cullin
2011-05-18, 20:09
Mycket trevlig kombination av färg och utrustning. Helt klart en attraktiv bil. Det såldes en Röd JCW -06 för ett tag sedan (annons från blocket borta) av en privatperson i Malmö. Den låg på 165.000:-, hade samma stolar men inget glastak. Hade gått 6000 mil har jag för mig.

Testa och se vad dom kan göra på priset. Den ligger ju väldigt nära en R56 i prisklass så det borde kanske också vara ett alternativ för dig:)

GustavO
2011-05-18, 20:33
Hej Tarko och välkommen hit. Gör så här: spring ner och hyr Italian Job och sätt dig ner och njut av den. Sedan ringer du bilfirman och kommer överens om ett "kompispris" på R53:an. Och sedan har du en vän för livet. :)

Och som någon så klokt påpekat: Recarostolarna = worth killing for (fast gör inte det ;) )

Fredrik
2011-05-18, 20:50
Tarko, om jag skulle gå för en R53 skulle nog den där ligga bra till, men kolla upp bilen noga - den har varit till salu sedan i höstas!

tarko
2011-05-18, 20:59
tack för alla råd, är det något mer jag skall tänka på förutom:
-Lyssna efter gnäll från styrsensorgivaren (det gnäller när du svänger på ratten)
-Kolla efter rost under gummilisten på dörrtröskellådorna
-Kolla att all elektronik fungerar (gäller för övrigt alla bilar oavsett ålder)

ola
2011-05-18, 22:38
tycker du ska köpa en R55 JCW som är fullsmetad med utrustning , finns en för 240 har jag hört.. :-)

tarko
2011-05-18, 22:50
mmm, jag har sett den, fin bil - fast inte det jag söker:) clubman är inte min grej.

jag körde en s i ett par år som har figurerat här på forumen en del, 04 - chili red/vita speglar/fälgar, vita stripes, union jack på taket - fullmatad med alles utom backsensor, panoramatak och helläder.

sålde den då jag åkte fast för fortkörning och höll på att mista lappen. efter att ha kört både aygo och iq så börjar det suga svårt i minitarmen igen - men jag kanske håller mig till nästa sommar och slår till då istället då det just nu står mellan en ny bil och semester i höst...

Hagatorpet
2011-05-19, 00:17
men jag kanske håller mig till nästa sommar och slår till då istället då det just nu står mellan en ny bil och semester i höst...

inte roligt när man måste välja :(

Haugthon
2011-05-19, 06:48
sålde den då jag åkte fast för fortkörning och höll på att mista lappen. efter att ha kört både aygo och iq så börjar det suga svårt i minitarmen igen.

:potd:
Så sant!

Ace
2011-05-19, 18:12
Får hoppas att någon annan som läst tråden (guest) kanske slår till då och blir en aktiv medlem.
Du får leta vidare till hösten. :)

Cullin
2011-05-23, 12:36
Det var denna jag syftade på, tydligen i Sthlm nu:

http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S_John_Works_211HK_1_ars_garanti_34034 763.htm?ca=23_16&w=3




Mycket trevlig kombination av färg och utrustning. Helt klart en attraktiv bil. Det såldes en Röd JCW -06 för ett tag sedan (annons från blocket borta) av en privatperson i Malmö. Den låg på 165.000:-, hade samma stolar men inget glastak. Hade gått 6000 mil har jag för mig.

Testa och se vad dom kan göra på priset. Den ligger ju väldigt nära en R56 i prisklass så det borde kanske också vara ett alternativ för dig:)

MiniJohan
2011-05-26, 09:17
Det var denna jag syftade på, tydligen i Sthlm nu:

http://www.blocket.se/stockholm/Mini_Cooper_S_John_Works_211HK_1_ars_garanti_34034 763.htm?ca=23_16&w=3

Blev jäkligt sugen att byta upp från S till JCW när jag såg den där annonsen på blocket. Rätt färg, rätt inredning (dvs inte bitvis lackad i samma färg som bilen, personligen ogillar jag den detaljen som många bilar verkar ha), rätt stolar, inget panoramatak (föredrar utan), få mil och sista årsmodellen. Dessutom bra pris för en handlare med 1 års garanti. Min kollega talade ned mig på jorden igen med argumenten att skillnaden mellan att trimma min S och att byta till den där knappast är så stor att det motsvarar skillnaden i pris, så jag fann mig till sans igen. Men den ser grymt fin ut, förmodligen ett bra köp! Det som jag tycker är lite märkligt är att den inte verkar vara besiktigad sedan 2009 någon gång, då den gått runt 3200 mil, låter länge sedan tycker jag då den inte varit avställd under perioden vad jag kan se... Men det är säkert inga konstigheter med det.

Cullin
2011-05-26, 15:31
De verkar vara fin, har också sneglat lite på den tidgare när stod till salu här nere i Malmö.

Precis, säker bättre att köpa en JCW direkt och inte börja trimma en massa - även om det finns prisvärt trim. Det här ju riktiga grejor direkt.

Mvh Christian

ola
2011-05-27, 21:46
tack för alla råd, är det något mer jag skall tänka på förutom:
-Lyssna efter gnäll från styrsensorgivaren (det gnäller när du svänger på ratten)
-Kolla efter rost under gummilisten på dörrtröskellådorna
-Kolla att all elektronik fungerar (gäller för övrigt alla bilar oavsett ålder)

kolla särskilt att elhissarna bak fungerar ! ;-)

tarko
2011-05-29, 13:42
efter att ha läst på en hel del och ältat för och nackdelar med r53 kontra r56 så har jag bestämt mig för att vänta tills den nya generationen som släpps senare i år kommer.
är man som jag är - totalt oteknisk så är en äldre bil (r53) inte att tänka på.

r56 är enligt vad jag har läst (rätta mig gärna om jag har fel) en motor som inte är helt problemfri. jag har mina bilar i snitt 3 år och kör dom max 3000 mil under den perioden, jag funderar på hur lätt det är att sälja en bil som är känd för att ha motorproblem (koksade toppar) med tanke på att en standard motorgaranti löper till 10000 mil eller 8 år? worksen är ju trots allt lite av en extrem bil och jag skulle tro att merpartern av ägarna är inbitna mini fans som gör sin hemläxa innan dom köper?

hur ser ni andra på det? är jag ute och cyklar?

sen måste jag ju säga att sd´n verkar ruskigt intressant som alternativ, men det återstår att se...