handdator

Visa fullständig version : EFTERSNACK Sportvagnsklassiker Verkstadsbesök



Erik Börnstedt
2011-05-14, 16:08
Goddag på er!

Stort tack till Johan och alla från NMCS som var med idag.
Har sett mycket godis, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Jaguar, Aston Martin, Lancia och bla bla. Hur kul som helst!


Bilder och ev filmer kommer ut senare idag/imorgon hoppas vi :)

NMCS har även en helt ny "omkörnings-teknik", som HANS-G har lärt ut idag :)
Mer om det kommer på filmen.

Alltid kul att träffa er.


MVH Erik

Mr Clubman
2011-05-14, 16:50
Det var en riktigt bra tur! Trevligt var det!! Bra fart med snabba svängar, dock lite för snabbt i någon tvär böj :)

Flameboy
2011-05-14, 17:45
Toppenbra! Skojigt motorvägsrace till Uppsala, massor med fina bilar och skitroliga vägar i Uppland/Roslagen!

Jävligt tröga svängar mot slutet bara...

Gustav2000
2011-05-14, 19:42
Tack allihopa!! Film och bilder kommer. Just nu är jag hos mor och far, så det få vänta tills jag är hemma. Men det kommer...

Hans-G
2011-05-14, 19:51
Tack för idag, alla entusiastiska MINIster som radade upp sig på diverse ställen denna dag, då upplevelserna också stod pä rad... ;)

Speciellt tack till exhövding Fredrik som tagit intitiativ till denna träff och vars kontakt med sportvagnsentusiasten Johan var den direkta orsaken till att vi fick ta del av så mycket bilskönhet och intressant bilhistoria. (Visst var det väl en förskrämd Fiat Topolino som stod längst in i vänstra hörnet i den stora hallen? Den missade jag att fråga Johan om.) :)

Dessutom fick vi ju oss till livs tusentals sippor (vit-) och rosor (mask-) i dikesrenarna, där de tyvärr också under någon halvtimme fick sällskap av en fyrhjulig krabat. Mer tänker inte jag orda om det - shit happens, som det så vackert heter på det uttrycksfulla anglosaxiska språket.

Nu vill det till att arrangemangsfixarna får till en femetta framöver för att slå detta!

Hagatorpet
2011-05-14, 23:36
hoppas det gick bra, alltid tråkigt när någon hamnar där
NU VÄNTAR VI BARA PÅ BILDER :) fredrik var är dom :D

Wazp
2011-05-15, 00:17
Tack alla för en helt otroligt rolig träff. Bara upplevelsen att få gå runt bland alla Jaggar ,Ferraris och Aston Martins va helt Galen :drool2:såna bilar man bara sett på bild innan. Mycket Mycket Roliga vägar ja alla utom en då kanske ;) Jag som låg bakom och såg det hela måste säga att det var en väldigt fin sladd genom hela kurvan synd bara att dem hade planterat diken på båda sidor om vägen...Men som tur är så såg det värre ut än det blev (hoppas Jag )... Ser väldigt fram emot filmen SPECIELLT när Erik säljer in sin bil på norrköpingmål...

Credd till Hans G för hans nya sätt att byta fil på mycket roligare än det gamla sättet

Karina
2011-05-15, 14:02
Tack, tack och tack :) Underbar träff med underbara människor och underbara bilar samt premiär tur för min nya MINI Boeing 737. Den trivdes bland sina nya kompisar och har hela 283 km mätareställning numera.:steering:

Kommer uppdatera garaget med nya förvärvet snart!


Credd till Hans G för hans nya sätt att byta fil på mycket roligare än det gamla sättet

Alla pratar om det - har jag missat något?:eek:

Flameboy
2011-05-15, 14:18
Alla pratar om det - har jag missat något?:eek:

Menar du att din Antispinn-lampa INTE blinkade när du körde om på motorvägen?!

Bang
2011-05-15, 19:01
Hej å hå, nu är västkustfolket på hemmaplan igen, hemresan gick som en dans.
Tack Stockholm, Johan, Hans-G, Fredrik, en snubbe i en Suzuki och alla andra MINIstrar som va med denna händelserika helg ;)

Bang
2011-05-15, 19:01
Hej å hå, nu är västkustfolket på hemmaplan igen, hemresan gick som en dans.
Tack Stockholm, Johan, Hans-G, Fredrik, en snubbe i en Suzuki och alla andra MINIstrar som va med denna händelserika helg ;)

Mr Clubman
2011-05-15, 19:16
Vad bra att det gick bra hem! Valde ni en lite bredare väg hem!? ;) Hoppas att ni kommer tillbaka :)

Hans-G
2011-05-15, 20:26
Menar du att din Antispinn-lampa INTE blinkade när du körde om på motorvägen?!
Har inte du en Antespinnlampa...? :roll:
Hur mår dina armar, förresten? Eller rättare sagt styrservon...


Hej å hå, nu är västkustfolket på hemmaplan igen, hemresan gick som en dans.
Tack Stockholm, Johan, Hans-G, Fredrik, en snubbe i en Suzuki och alla andra MINIstrar som va med denna händelserika helg ;)
Skönt att du och Marcus kom välbehållna hem och kan summera helgen hos oss här uppe på ett positivt sätt. Hoppas vi ses snart igen! :)

Fredrik
2011-05-15, 21:13
Jag som är en av forumets största begagnare av smileys kan väl enkelt summera besöket hos min gamle vän Johan Helenius på följande sätt: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:
Nej förresten, jag glömde nog ett par :drool: :drool: :drool:

Fantastiskt att se dessa rariteter som man annars bara kan få se samlade och inlåsta på bilmuséer eller möjligen på någon enstaka bilträff ute i vårt avlånga land. Vad sägs om följande ögongodis de MINIster som slöt upp matades med:
- Maserati Bora Le Mans
- Ferrari 365 BB x 2 :drool: - en av mina absoluta favvoFerror, 387 tillverkade
- Ferrari 512 BBi - en modernare version av Berlinetta Boxern
- Maserati Ghibli Spyder. Denna vann Johan första pris för bäst helrenoverade Maserati med i Båstad CCS bland ca 80 utställda Maserati!
- Lamborghini Miura S
- Lamborghini Uracco
- Lancia Delta HF Integrale. Endast 6000 mil på mätaren och till salu - bilen såg nästan ny ut. Fyrhjulsdrift och ca 220 häst verkar skoj :D
- Maserati Bora
- Jaguar E-Type Roadster x 2
- Jaguar E-Type
- Ferrari Testarossa
- Ferrari 456 GT
- Aston Martin DB5 (?)
- Lotus Europa
- Alfa Romeo 1750 (?)
- Corvette 1956/57
- Och några till.....:D

Efter suktande, suckande och drömmande vandrade vi upp till våra MINIs. Jag frågade om Johan ville ta en tur med min R56 S och det ville han. Han var faktiskt rätt imponerad av våra bilar efter att ha kört min bil och bedömde att vi med lätthet kan haka på snabbare bilar på kurviga vägar tack vare det fina chassiet och smidigheten i bilen. Kul att höra av en kille som är van att ratta lite mer avancerade och snabba vagnar!

Johan återgäldade provkörningen med att jag fick åka med en tur i hans Maserati Bora Le Mans, och det var en häftig upplevelse. Det tar tid att få upp den i temperatur, men efter en stund var vi ändå uppe på lite högre varv - Dessa klassiska rariteter är ju något annorlunda jämfört med en modern bil, det ÄR verkligen viktigt att få upp oljan i rätt arbetstemperatur och inte bara att sätta sig och gasa iväg i 180 direkt när man startar. Högt och vasst motorljud hör också till och inte som dagens tysta bilar man knappt hör när de kommer rullande.

Boran hade också visst baksug sade Johan, och efter en kort stund när han gasade på lite över fälten (men på vägen ;) ) så kände man en svag doft av olja och bensin. Stort tack Johan för att jag fick provåka detta mästerverk, kul att ha testat en Maserati också.

Bilder tog jag några stycken men jag får inte ur dem ur min iPhone så de får nog stanna där tills de behagar ploppa ut :mrgreen:

Gustav var duktig och både filmade och tog bilder så nååågot borde komma upp så småningom tycker jag.

Hedersomnämnande till Marcus (Dragon) och Katarina (Bang) som tagit sig hela vägen från Trollhättan upp till Stockholm för att bese dessa mästerverk, och skoj också att se Karinas nya Ice Blue R56 D.
Gustav är ju Gustav så det är inte mycket att orda om :woot: ;)
Herr Börnstedt har nog en framtid som revyartist tror jag, hoppas något klipp kommer upp :lol:
Hans ledde oss runt med den äran, även om det var extremt mycket kringelvridande här och var :)

Det är möjligt att vi kör en re-run på denna run nästa år, men det återkommer jag till längre fram om det blir av förutsatt det finns intresse.
Tack alla deltagare för visat intresse.

Gustav2000
2011-05-15, 22:19
Ett äventyr:
http://www.youtube.com/watch?v=OktV8-HtXNc

Gustav2000
2011-05-15, 22:24
bör ses i 720p!! så klicka på youtube ikonen i spelaren och ändra upplösning.

Erik Börnstedt
2011-05-15, 22:42
Du har talang med film Gustav!

Har du gjort något med grovmaterialet som du filmade också?

Glömde även tacka dig för den snabbaste resan på E18 jag upplevt :)

MVH Erik

Flameboy
2011-05-16, 00:08
Har inte du en Antespinnlampa...? :roll:
Hur mår dina armar, förresten? Eller rättare sagt styrservon...

Armarna mår fint, men handleds-spricka och muskelservo är ingen toppenkombo...:wheelchair: Ska ta tag i hela den huvudvärken imorrn. Antespinn har jag, precis som Ante-virus... På tal om Ante-Christ :evil::

Tack Gustav för rolig film...igen! Men det finns ju så mycket mera material! Synd bara att du inte kan göra fler inlägg. Du har ju nått det perfekta antalet! :galen:metal:

Jag åkte precis framför Marcus och Katarina, och jag har fortfarande en slow-motionfilm sedd igenom backspegen i hjärnan... Tror det lät såhär i min bil: "Wow!...Oj oj oj... Nej... Fan!" Sladden var epic! Att den slutade i ett redigt tillbakaslag var det tråkiga, och det var riktigt skönt när bilen kom upp så gott som ny ur diket, med helt oskadda resenärer i. Kommer minnas den länge.

Björn P
2011-05-16, 07:31
Ha ha! Skön film Gustav!

Gustav2000
2011-05-16, 08:03
Du har talang med film Gustav!

Har du gjort något med grovmaterialet som du filmade också?

Glömde även tacka dig för den snabbaste resan på E18 jag upplevt :)

MVH Erik

Tack, det kommer fler klipp i kväll!



Tack Gustav för rolig film...igen! Men det finns ju så mycket mera material! Synd bara att du inte kan göra fler inlägg. Du har ju nått det perfekta antalet! :galen:metal:


Tack, the number of the beast!!!!


Ha ha! Skön film Gustav!

Tack Björn, synd att du inte ar med. Snart kommer en film som visa medlemmarna mer och inte bara en vinkling.

Dragon
2011-05-16, 10:54
bör ses i 720p!! så klicka på youtube ikonen i spelaren och ändra upplösning.

Du e grym Gustav, suveränt bra film :D "moviestar ohhh moviestaaar, i think we are..." ;) keep e'm coming!


Jag åkte precis framför Marcus och Katarina, och jag har fortfarande en slow-motionfilm sedd igenom backspegen i hjärnan... Tror det lät såhär i min bil: "Wow!...Oj oj oj... Nej... Fan!" Sladden var epic! Att den slutade i ett redigt tillbakaslag var det tråkiga, och det var riktigt skönt när bilen kom upp så gott som ny ur diket, med helt oskadda resenärer i. Kommer minnas den länge.

Joo det kändes som det skulle gå vägen först men under de sekunder det handla om så förstod jag att det skulle barka i diket, tappade ju greppet totalt först å sen gräskant på det var ingen suverän kombination. Hade vägen vart liiiite bredare så hade det nog gått vägen istället för av :p men då hade det nog inte varit lika roligt att köra, lyckades som tur var att undvika diket på andra sidan för då hade vi nog faen voltat. :eek:


Jag som låg bakom och såg det hela måste säga att det var en väldigt fin sladd genom hela kurvan synd bara att dem hade planterat diken på båda sidor om vägen...Men som tur är så såg det värre ut än det blev (hoppas Jag )... Ser väldigt fram emot filmen SPECIELLT när Erik säljer in sin bil på norrköpingmål...

Credd till Hans G för hans nya sätt att byta fil på mycket roligare än det gamla sättet

Jo det var till att börja med en helt ok sladd, jefla diken helt klart men skum tur att jag "väljer" att köra ner på i stort sett enda stället som inte innebar stenar, kvistar, stora hål m.m. Det såg iaf mycket värre ut än var det var, efter tvätten och kontrollen på OK så hade plastlisten gått tillbaka av sig självt och det andra gick att tvätta bort samt att klicka tillbaka, lite smårepor i fälgen och 2st plastclips är allt som hände :):):)

måste oxå ge Hans-G credd för filbytesvarianten, mycket roligare helt klart! ;)

Måste även tacka allihop för all hjälp, ni är otroliga människor...faen va najs alltså!:beerchug: :happy: Det blir all-inclusive grillkväll för allihop när jag och Bangen skaffar hus!

Speciellt tack oxå till Fredrik för hjälpen att hitta en bra OK mack efter avåkningen men jag vill oxå tacka Johan och Hans samt alla som var med för en riktigt trevlig dag det hänger vi gärna på igen! Fast med sommardäck/fälg och utan dikeskörning då ;)

PS! Ja...jag har nu köpt en trisslott :p

lite bilder efter tvätt och justering:

8118 8114 8119 8117 8116 8115

Lite välbehövd sömn i det bra hörnet i hotell garaget fick han oxå ;)

8121 8113

Fredrik
2011-05-16, 17:58
Fantastisk film Gustav, härlig känsla och eftertexterna är värda ett eget kapitel - lysande helt enkelt 8) 8) 8) :D

Gustav2000
2011-05-16, 21:30
Nu till extramaterialet. Kanske inte lika fin produktion men ändå...



http://www.youtube.com/watch?v=02oE1rwNXQs

Gustav2000
2011-05-16, 21:35
Jag kan fan inte sluta garva!!! Erik är bara för bra!

ipp
2011-05-16, 22:13
Haha! Ni verkar ha haft det riktigt ball!

Gustav2000
2011-05-16, 22:46
Du e grym Gustav, suveränt bra film :D "moviestar ohhh moviestaaar, i think we are..." ;) keep e'm coming!



Joo det kändes som det skulle gå vägen först men under de sekunder det handla om så förstod jag att det skulle barka i diket, tappade ju greppet totalt först å sen gräskant på det var ingen suverän kombination. Hade vägen vart liiiite bredare så hade det nog gått vägen istället för av :p men då hade det nog inte varit lika roligt att köra, lyckades som tur var att undvika diket på andra sidan för då hade vi nog faen voltat. :eek:



Jo det var till att börja med en helt ok sladd, jefla diken helt klart men skum tur att jag "väljer" att köra ner på i stort sett enda stället som inte innebar stenar, kvistar, stora hål m.m. Det såg iaf mycket värre ut än var det var, efter tvätten och kontrollen på OK så hade plastlisten gått tillbaka av sig självt och det andra gick att tvätta bort samt att klicka tillbaka, lite smårepor i fälgen och 2st plastclips är allt som hände :):):)

måste oxå ge Hans-G credd för filbytesvarianten, mycket roligare helt klart! ;)

Måste även tacka allihop för all hjälp, ni är otroliga människor...faen va najs alltså!:beerchug: :happy: Det blir all-inclusive grillkväll för allihop när jag och Bangen skaffar hus!

Speciellt tack oxå till Fredrik för hjälpen att hitta en bra OK mack efter avåkningen men jag vill oxå tacka Johan och Hans samt alla som var med för en riktigt trevlig dag det hänger vi gärna på igen! Fast med sommardäck/fälg och utan dikeskörning då ;)

PS! Ja...jag har nu köpt en trisslott :p

lite bilder efter tvätt och justering:

8118 8114 8119 8117 8116 8115

Lite välbehövd sömn i det bra hörnet i hotell garaget fick han oxå ;)

8121 8113

Härligt att det gick bra med bilen! Och tack.

Fredrik
2011-05-17, 06:49
Gustav är härmed utsedd till NMCS hovreporter, och nu vet alla att Erik B. verkligen har en framtid som revyartist :D

Kanonfilm Gustav, och nu vet vi att man måste inte vara galen för att vara en MINIst, men det hjälper :banana:

Dragon
2011-05-17, 06:55
Nu till extramaterialet. Kanske inte lika fin produktion men ändå...

Suveränt, en kanonfilm det med :D ;)


och nu vet vi att man måste inte vara galen för att vara en MINIst, men det hjälper :banana:

du har sååå rätt :D :D :D

dvorak
2011-05-17, 07:56
Fin maserati, man får lite habegär när man hör motorljudet :)

Gustav2000
2011-05-17, 08:39
Gustav är härmed utsedd till NMCS hovreporter, och nu vet alla att Erik B. verkligen har en framtid som revyartist :D

Kanonfilm Gustav, och nu vet vi att man måste inte vara galen för att vara en MINIst, men det hjälper :banana:

Erik ska ju vara hovreporter jag är ju hovfotograf. ;)

Erik Börnstedt
2011-05-17, 10:08
Om nu hovfotograf och hovreporter fortsätter, så kan vi göra detta till en "programpunkt" i framtiden :)

MVH Erik

Dragon
2011-05-17, 10:26
Om nu hovfotograf och hovreporter fortsätter, så kan vi göra detta till en "programpunkt" i framtiden :)

MVH Erik

Det tycker jag låter som en utmärkt ide :D

Fredrik
2011-05-17, 10:57
Helt rätt - Gustavs titel är numera hovfotograf samtidigt som Erik tar tjänsten som hovreporter med rätt att roa :D

Björn P
2011-05-17, 11:53
Det tycker jag låter som en utmärkt ide :D

+1 på den. Sjukt kul!

Karina
2011-05-17, 21:54
Erik ska ju vara hovreporter jag är ju hovfotograf. ;)

Ni är för grymma båda två! Я плакал :happy:

Gustav2000
2011-05-17, 23:05
+1 på den. Sjukt kul!

Nu fattar jag vad du menar med +1...

Hagatorpet
2011-05-18, 08:18
Nu fattar jag vad du menar med +1...
:confused: Någon kanske kan PM till mig och förklara
man vill ju inte verka dum :o

Björn P
2011-05-18, 08:21
+1 = Jag håller med det som sagts.

Det kan vara svårt med matte ibland. ;)

Hagatorpet
2011-05-18, 08:26
:banana::nana::hihi: jag fattar
Man är ju inte så högt utbildad, men den var ju lätt :D