handdator

Visa fullständig version : Test av Cooper SD



Cullin
2011-05-07, 22:50
Har fått låna en Cooper S Diesel Cab -11 och imorgon blir det test av Clubman S Hampton.

Jag är faktiskt imponerad av den nya dieselmotorn. Bra vrid från början och den fortsätter vara pigg hela vägen. Helt klart ett hett alternativ mot bensinaren. När vi snackar förbrukning är det ju såklart fantastiskt att en så pass rolig bil kan dra så lite. Givetvis får man väga in de pengarna de kostar mer att införskaffa Cooper SD jämfört med Cooper S.

Efter en antal Mini så har man blivit ganska kräsen på vissa detaljer, tillval och material. Att man gått från de silvriga inredningsdetaljerna är ett stort plus. Det nya systemet med navigation/visual boost känns bra och ger helheten ett lyft. De svarta strålkastarna är sjukt snygga och väl värda 1000:- mer.

Jag som nu kör en nyare Z4 saknar dock lite av komfort samt inställningsmöjligheter på stolarna. hade uppskattat om man kunde fått lite bättre lutning på stolen samt bättre svankstöd. Men Coopern väger upp avsaknaden av komfort med att den är så förbannat rolig och lättkörd i stadstrafik.

Tidigare Cooperfrälst - fortfarande lika frälst... Inte omöjligt att det läggs en beställning inom kort.

Ska bli spännande att testa nya Cooper S-motorn imorgon på 184 hk.

/ Cullin

Cullin
2011-05-09, 08:23
Har även fått testa en Clubman S Hampton med 184 hk-motoron och måste säga att den är riktigt skarp. Svarar lite tidigare än förra Cooper S-motorn och känns jämnstark och behaglig hela vägen.

Hampton paketet är läcker som tusan och ni som beställt denna kommer ej vara missnöjda. Sjukt snygg inredning med "GP-grå" mätarravlor och vansinnigt snygga stolar med röda sömmar. Nu är jag inget stort fan av Clubman-modellen personligen men förstår att det lockar en del med ett bättre benutrymme i baksätet, samt bättre lastmöjligheter.

Tidigare har jag upplvet mina bilar som ganska stötiga och det måste ha blivit en förbättring. Denna Clubman kändes väldigt bekväm, även kupén kändes tystare.

Skönt att utvecklingen går framåt!

yonasu
2011-05-09, 12:24
Så.. vad blir det? :)

Cullin
2011-05-09, 15:48
Jadu...bra fråga. Får fundera på det. Fördelar och nackdelar med båda tycker jag! Oavsett, mycket bra bilar.

Emely&Robert
2011-05-09, 19:01
Jasså, det har företagits en tur till godisbutiken ;-)

Svårt att låta bli antar jag.

Cullin
2011-05-10, 11:31
Så sant... Elin längtar efter Röd Cooper...Z4:an är lite brutal för hennes smak...

GustavO
2011-05-10, 12:24
Så sant... Elin längtar efter Röd Cooper...Z4:an är lite brutal för hennes smak...


WAF (Wife Acceptance Factor) är en vida känd och mycket viktig faktor vad gäller dessa grejer.
Men det känns som ett ohyggligt i-landsproblem du just nu våndas över. Lyckost! :)

Cullin
2011-05-10, 14:00
Visst är det så Gustav, du känner till det där:)

Ja det är rent ut sagt förjävla jobbigt att inte veta vilken typ av bränsle man ska köra på:)

Erik Börnstedt
2011-05-28, 10:55
Får ta och dela med mig lite av det jag kört.
Har kört alla modeller till och från, nu senaste tiden har jag haft 2 st Cooper D som tjänstebil. (112hk och 270nm)
Tycker detta räcker gott och väl, trevlig bil på alla sätt och vis.

Men äntligen igår fick jag ut min egna SD R56.
Spontana intryck är ännu mer kraft och vrid, tightare i chassie (visst jag har sportchassie), tighta lägen i låden och bla bla.
Hela bilen är tight.
Den känns precis som en R56 S, och är då fan inte mycket efter i prestanda.
Har fått testa lite mot kollegans R56S, och det hänger på bra.

Sen är det inte sämre att den går som miljöbil och drar c.a 0,43l/milen.
Har kört mycket olika miljöbilar tidigare, men aldrig någon som är så här rolig och snabb.

/Erik MINI Solna

Cullin
2011-05-28, 13:16
Intressant - sportmiljöbil , hade nog behövt prova en hatchback. Den jag testade var en cabbe och det blir ju genast lite mer högljutt för öronen och det sänkte nog mitt intryck.

Erik Börnstedt
2011-05-28, 13:46
I cabben gör tyvärr tygtaket mycket ljud, när cabben inte är nedfälld.

Så testa en med tak, så kommer du märka stor skillnad.

Sen klart som fan köper man en cab för att köra just nedcabbat :)
haha

MVH Erik