handdator

Visa fullständig version : MINI Challengebil i USA - svenska framgångar i backtävlingar



Björn P
2011-05-02, 07:54
Jag fick kontakt med Per Olof Ezelius. En svensk som är boende i USA och stolt ägare till en R56 MINI Challengebil. Så här skriver Per Olof om historiken på sin bil:

"Jag berättar gärna om mina äventyr med MINI Challenge. Från att först sett den på Frankfurtmässan i september 2007, inköp, privatimport till USA, tävlingar som jag kört samt en jättekrasch under 2010. Helt åter uppbyggd under två intensiva veckor inkl resa till Tyskland för att köpa reservdelar. Den blev bättre än ny! Skulle gärna utmana Erik Jirhalls MINI på Bilsports superstage, men tyvärr befinner sig MINIn i USA."

Per Olof kör främst backtävlingar - en tävlingsform som i mina ögon får Nürburgring att framstå som ett varv på hyrkartbanan - och har skördat framgångar där. Jag bifogar rapporter från hans två senaste deltävlingar.

Se även denna direktlänk till youtube från ett av hans klättringsförsök. Hårigt värre:

http://www.youtube.com/watch?v=VvANdkADY2Y

Haugthon
2011-05-02, 08:41
OMG! Imponerande läsning...

Björn P
2011-05-03, 09:10
Fick ett nytt brev från vår vän i USA. Imponerande att ha spöat samtliga BMWs i detta BMW/MINI-banevent:

I had a great day at the BMW Performance Center last Sunday for the annual high-speed auto-x event using their 1.5 mile race course. This event is organized by the local BMW CCA Sandlapper club and BMW’s Performance Center near BMW’s factory at Greer, South Carolina. Being invited to use BMW’s own facility meant that this event were limited to BMW and MINI owners only.

This is a time trial. The object is to set the fastest time around the 1.5 mile track. A few cones were added to keep the speeds within reasonable limits.

We ended up with 3 MINIs and 47 BMWs plus a couple of M3 owned by BMW Performance Center driven by instructor Mike Renner and his team. The field included about 20 M3s, but none of them could keep up with the MINI perhaps for very good reasons given the preparedness of my MINI CHALLENGE car. My MINI repeated the Fastest Time of Day (FTD) from last year with the same finishing order for the top three positions. My MINI’s winning margin increased from last year’s 1.7 seconds to about 4 seconds this year. I finished with a time of 1.27.1xx and Mike Turner in his Euro spec M3 was second with 1.31.1xx and Mike Renner in the brand new factory owned M3 was third with 1.31.4xx. I topped out at about 80 mph( 130km/h) at two places.

http://www.sandlapperbmw.org/

I have uploaded my fastest lap on YouTube. I had forgotten to set the spot meter setting to compensate for the brighter outside so the track is hard to see at times.

http://www.youtube.com/watch?v=00_fjxIm_U8

Björn P
2011-05-03, 09:13
Efter att ha sett dessa filmer har jag insett att jag bromsar alldeles för ofta och för mycket.

Scitz0
2011-05-03, 09:33
Hehe... skiljer lite i grepp/väghållning på en standard MINI och en challenge också ;)

Fredrik
2011-05-03, 20:37
Kul Björn, håll kontakt med honom. Verkar vara en duktig förare och gör ju fin reklam för MINI över där 8)

dvorak
2011-05-03, 21:14
Grym bil!!

Ace
2011-05-03, 21:19
Kul bana han kör på. Men oj vilket grepp han har!