handdator

Visa fullständig version : MINI i topp...



Scitz0
2011-04-28, 21:41
Såg detta idag till min förvåning, http://www.aftonbladet.se/bil/article12945131.ab
MINI är den pålitligaste minibilen :D

Hobbe
2011-04-28, 23:05
Om MINI är högst upp på den listan så stackars satar som kör andra bilmärken för vi vet alla vad MINI-kvalité innebär :D

Hans-G
2011-04-28, 23:08
Förvånad? :confused:

Har man som jag kört totalt nio säsonger (april-okt/nov) med fyra olika MINI, cirka 8 800 mil totalt, utan att ha fått stopp eller stora problem en enda gång (fast det var ju nära soppatorsk i Harwich i maj 2009, förstås), ja, då blir man inte förvånad. :) (Räknar bort halkolyckan som ledde till totalhaveri. Det var banne mig inte bilens fel iaf...)

Hobbe
2011-04-28, 23:12
Det kan ha varit så också att dina tidigare MINI:sar har varit R50/52/53 :D

Hans-G
2011-04-28, 23:25
R50 > R53 > R52 > R57. Inga problem med någon. Man kanske måste köra GP för att känna den hatkärlek till sin bil som du gör? :D

Hobbe
2011-04-29, 00:07
Det behövs inte då min gamla R53 spinner som en katt (ta i trä...), men du kan ju ta och läsa lite trådar på forumet så hittas säkert svaret på frågan varför MINI-kvalité inte uppfattas som något positivt.
Personligen så har jag varit en lyckligt lottad ägare av två R53, men jag tar illa vid mig när jag hör/läser vad mindre lyckligt lottade bilägare uttrycker.

Eftersom R50/52/53 uppfattades som OK trots kända fel så kunde man ha hoppats att ersättarna R55/56 skulle ge sina ägare en något högre kvalitétsupplevelse än föregångarna.
Tyvärr verkar inte så vara fallet.
Titta på senaste erkända kvalitétsundersökningen baserat på 2010 som publicerats i USA (länk har jag postat på forumet).
MINI är absolut sist, dvs har flest rapporterade fel per bil.
Så illa var det aldrig för R50/52/53.
Utvecklingen går med andra håll inte i rätt riktning.

Jag hoppas att detta förklarar min nuvarande inställning till MINI-kvalité.

Att den av Scitzo rapporterade tyska undersökningen visar att MINI är "best in class" tar jag med stora nypor salt. Därav min uttryckta ironi.

Visst finns det "bias" vad det gäller tyska bilar i amerikansk undersökning vs tysk undersökning.
Det finns ju vissa särintressen här.

Oavsett vad, det är upp till MINI att bevisa.
Ännu mer så när ersättarna till R55/56 kommer 2012.

Dålig kvalité - eller upplevd dålig kvalité - kostar pengar och "lost sales".
Jag hoppas verkligen som bla BMW-entusiast att MINI inte för evigt blir stämplad som ett bilmärke med upplevd dålig kvalité utan som det premiummärke BMW säger att MINI är i framtiden.
"Image is everything" nämligen när det gäller bilar, och då inkluderas inte enbart en "gullig" retrodesign i detta myntade uttryck.
Ett exempel på detta är tex att Mercedes inte längre i allas ögon uppfattas som en premiumbil utan en rosthög. Detta pga att vissa modeller rostade mer än förväntat. Därmed inte sagt att alla Mercedesmodeller, speciellt nya, är rosthögar, men att ändra konsumenters attityder tar mycket lång tid, och kostar i bland mer än vad det anses vara värt.

Så avslutningvis, visst finns det felfria R55/56, och har du en felfri R55/56 så ge dig själv en klapp på axeln, samt tacka högre makter för det kunde bevisligen ha varit annorlunda.

Själv väntar jag med nervös spänning på 2012.
Kommer jag att köpa första årsmodellerna av ersättarna till R55/56?
Vis av erfarenhet: Aldrig i livet.
Kommer jag att köpa en ny MINI något senare? Fullt möjligt.
Kommer jag att någonsin köpa en ny MINI om MINI-kvalitén fortfarande ifrågasätts?
Inte ens tänka tanken så länge jag befinner mig på detta lilla klot i världsrymden.
Fast det är ju bara jag. Vad andra tycker är en annan femma.

Hagatorpet
2011-04-29, 08:22
Det var ett långt och tråkigt inlägg att läsa
måste säga att jag är helnöjd med min Mini
Tråkigt att visa motoralterrnativ har problem
men det är långt ifrån bara Mini som har dessa problem
Största problemet med Mini, som jag ser det är Priset (det är en dyr liten bil)
men det är en av de roligaste bilar jag haft.
Skulle inte tveka att köpa en ny eller beg. Mini idag, om jag skulle byta bil