handdator

Visa fullständig version : Dos and don'ts - tips innan köp av sin första Mini



minime
2011-04-26, 14:24
Hej!
Jag står i begrepp att äntligen köpa min första Mini. Det är begagnat som gäller men jag blir vilsen bland annonserna och skulle verkligen uppskatta tips från er experter.
Är det någon årsmodell som man bör se upp med?
Hur många mil är ok att den har rullat?
Vad skall jag särskilt vara uppmärksam på? etc etc

Allt matnyttigt mottages tacksamt!

Mvh
minime

MadeleineO
2011-04-26, 14:57
Vad kul att du ska köpa en MINI. Jag köpte min i augusti förra året, och själv var jag inne på en som var ganska ny, hade låga mil och bra pris. Allt annat var bonus. Satt och surfade och läste en massa och kom fram till att jag ville ha en gen 2 - en R56 - dvs den modellen som kom i slutet 2006 (tror jag).Hittade min, 3 år gammal och med knappa 3500mil och bra pris på blocket och slog till direkt. När man läser runt så tycks MINIs drabbas en del av problem, det går kanske inte att komma ifrån. Jag tror det bästa är om du läser runt på detta och andra forum, i tekniktrådarna t ex. Surfa på en massa begagnade och åk och titta/provkör och bilda dig en uppfattning (själv blev jag förtjust vid första ögonkastet och hann bara provköra en).
Lycka till :)

Ace
2011-04-26, 20:29
Välkommen minime.
Vet inte alls vilken prisklass du tänkt dig men jag hade satsat på en MINI Cooper S av årsmodell -05 eller -06.
Leta upp en sådan begagnad med inte allt för många mil på mätaren. Du blir såld direkt, jag lovar!
Om någon annan har andra argument så fyll gärna på i tråden. Finns säkert en hel del diesel-förespråkare tex.
Den här kanske? Mycket utrustning så som Xenon-ljus, DSC, helskinn och Harman/Kardon-stereo.
Dock lite många mil men är det riktigt servad med stämplar i boken så är det säkert inga problem.
Priset kan diskuteras. :) Vad jag personligen tycker att man skall betala tar vi via PM.
http://www.blocket.se/halland/Mini_Cooper_S___Helskinn___32550731.htm?ca=15&w=2&last=1