handdator

Visa fullständig version : Köpråd Clubman



CRY
2011-04-05, 19:16
Hej!

Funderar på att köpa en begagnad Clubman D och ha som andrabil i familjen, några frågor:

Någon som har erfarenhet av att ha barnstolar i den, jag har två barn 1 och 3 år som fortfarande sitter i bakåtvända stolar. Är det helt kört eller har någon lite tips? 3 åringen sitter snart framåtvänd...

Är det kamrem eller kedja på dessa? Någon service som är extra dyr som dyker upp runt 10 000 mil?

Andra problem eller brister man skall se upp med?

Kongo
2011-04-05, 19:33
Hej!

Funderar på att köpa en begagnad Clubman D och ha som andrabil i familjen, några frågor:

Någon som har erfarenhet av att ha barnstolar i den, jag har två barn 1 och 3 år som fortfarande sitter i bakåtvända stolar. Är det helt kört eller har någon lite tips? 3 åringen sitter snart framåtvänd...

Är det kamrem eller kedja på dessa? Någon service som är extra dyr som dyker upp runt 10 000 mil?

Andra problem eller brister man skall se upp med?

Kamrem utan fast bytesintervall.
Galvsläpp på backluckorna
Äter krängningshämmarstag om man kör aktivt ialf ;)
Att vattenpumpen läcker lite verkar inte vara helt ovanligt(?)

CRY
2011-04-05, 20:13
Kamrem utan fast bytesintervall.
Galvsläpp på backluckorna
Äter krängningshämmarstag om man kör aktivt ialf ;)
Att vattenpumpen läcker lite verkar inte vara helt ovanligt(?)

Hej, tack för ditt svar.
"Kamrem utan bytesintervall" låter lite lurigt, anses inte remmen behöva bytas någon gång, eller hur skall man tolka det hela? Trodde att kamrem skall bytas förr eller senare.

Johan W
2011-04-05, 20:29
Har en Besafe Easykid X2 som jag haft både fram och bak i min Clubman (haft den som enda familjebil i drygt ett år)
Clubman är fullt jämförbar med t.ex. BMW 3-serie när det gäller coupéutrymme, mao går det att använda framstolen om man har barnstol bak.
Har också testat två barnstolar i vilket gick bra (easy sleep fram).
Har en 2-åring :)

Kongo
2011-04-05, 21:15
Hej, tack för ditt svar.
"Kamrem utan bytesintervall" låter lite lurigt, anses inte remmen behöva bytas någon gång, eller hur skall man tolka det hela? Trodde att kamrem skall bytas förr eller senare.

Är du en kvinna? ;) Det stog utan fast bytesintervall. Den ska alltså inte bytas vid något visst miltal men någon gång

Kongo
2011-04-05, 21:17
Har en Besafe Easykid X2 som jag haft både fram och bak i min Clubman (haft den som enda familjebil i drygt ett år)
Clubman är fullt jämförbar med t.ex. BMW 3-serie när det gäller coupéutrymme, mao går det att använda framstolen om man har barnstol bak.
Har också testat två barnstolar i vilket gick bra (easy sleep fram).
Har en 2-åring :)

Tröttnade inte du lite på att tetrispacka och köpte en skoda också?

Johan W
2011-04-05, 21:22
Huvudanledningen till skodan var nog att det blev för mycket mil i jobbet = för dyrt, blev en bit över 3000mil med JCWn på ett år :( Åkte på parkeringsskada = 7000:- i självrisk m.m.)
Skodan kostar 1000:- / månad ink allt c:a och ja den är bättre lämpad som familjebil men Minin funkar :)

Gustav2000
2011-04-05, 21:56
Är du en kvinna? Det stog utan fast bytesintervall.

hahahaha, fan vad skit du kan få för det. Men hur kul som helst.. no offence CRY.

MrCooper
2011-04-05, 22:02
Jag har haft Clubmanen som familjebil i ett år nu. köpte den samma månad som mina tvillingar fyllde tre men vi satte dem framåtvända. Kan inte uttala mig om hur det funkar med bakåtvänd.
Vi har även takbox så vi har fått plats med packningen när åkte till Sälen (hyrde skidor).

Kongo
2011-04-06, 06:17
hahahaha, fan vad skit du kan få för det. Men hur kul som helst.. no offence CRY.

Jag räknar benhårt med att han har humor men jag har misstagit mig förr (har klarat mig från stryk än så länga :D)

Jag ser större problem med den kvinnliga delen kan bli upprörd ;)

Haugthon
2011-04-06, 06:56
Får väl säga att det är dags att snäppa upp den här tråden lite... :cop:

CRY
2011-04-06, 07:24
Hej! Enligt BMW/MINI skall remmen bytas i närheten av 22000 mil.

MrCooper
2011-04-06, 18:42
Vad vill du veta? :confused:

CRY
2011-04-07, 20:18
Vad vill du veta? :confused:

Det jag är osäker på är om det blir för trångt med 2st bakåt vända stolar, en fram i passagerarsätet och den andra bakom i baksätet. En lösning kan vara att ha den bakre stolen i mitten bak istället. Det ska ju liksom funka till vardags när man lämnar och hämtar skitiga och trötta ungar på dagis, då får det inte vara för krångligt....dock kommer min pojke snart sitta i en framåt vänd stol och då antar jag att det kommer att fungera utan problem. Det bästa är väl att prova...

MrCooper
2011-04-07, 21:51
I och med att vi har tvillingar avvaktade vi med att köpa tills vi kunde vända dem. Vi hade redan bakåtvända Britax stolar som tog väldigt mycket plats, kändes inte aktuellt med Clubman då.
Som du själv säger, det bästa är nog att prova.

Det gnälls mycket i England om att Clubdörren är på "fel" sida för dem i o m att den är bakom föraren. Men om man skall ha bakåtvänd stol i framsätet så funkar det bättre för bältet sitter i den dörren. Dvs att man går ut och in på förarsidan där det finns en Clubdörr istället för att jobba sig in där det inte finns en. Vet inte om det finns stolar som man kan sätta fast utan att använda bältet i framsätet, men annars är det jobbigt tror jag.

CRY
2011-04-08, 19:20
Noel, du har helt rätt, det blir tyvärr svårt, med tanke på att bältet sitter i den bakre dörren, synd...

MaryJay
2011-04-21, 09:01
Är du en kvinna? ;) Det stog utan fast bytesintervall. Den ska alltså inte bytas vid något visst miltal men någon gång

Menar du att kvinnor inte kan läsa eller att de inte vet hur en bil fungerar? Jag tror bestämt jag ska dra dig HÅRT i örat nästa gång!!

CRY
2011-05-31, 06:38
Hej, en annan brukisbil är inhandlad så denna tråden kan stängas....

MrCooper
2011-05-31, 07:10
Vad blev det för bil då??? :down

Haugthon
2011-05-31, 07:13
Vad blev det för bil då??? :down

En Audi A2...

:soffa: Sorry CRY, jag va tvungen ;)

CRY
2011-05-31, 11:54
En Audi A2...

:soffa: Sorry CRY, jag va tvungen ;)

Lite jobbigt är det allt, men en nöjd fru är inte fel det heller :-)

Men som sagt, det finns ett nybyggt fint garage som behöver fyllas med något skoj....får se vad det kan bli. Du kan ju alltid parkera hos mig, men då MÅSTE nycklarna lämnas....

Haugthon
2011-05-31, 14:22
Haha så pass... ;)

Hagatorpet
2011-05-31, 15:04
Lite jobbigt är det allt, men en nöjd fru är inte fel det heller :-)

Men som sagt, det finns ett nybyggt fint garage som behöver fyllas med något skoj....får se vad det kan bli. Du kan ju alltid parkera hos mig, men då MÅSTE nycklarna lämnas....

Det där med nöjd fru är lite överreklamerat
det märker man ju inte av när man är ute och kör :)