handdator

Visa fullständig version : Skillnad på R53 osv..?



lillBoije
2011-03-26, 10:26
Hallåj :)!

Är ny här på forumet, blev tipsad att denna sida fanns av en på rejs.nu där jag undrade lite saker om Mini Cooper.

hade den senaste veckan blivit riktigt sugen på en Mini Cooper S :D, ser ju riktigt tuffa ut och vad jag hört så verkar dom ha väldigt mycke körglädje :)!

Men ja, lite frågor, har suttit och gått igenom massa sidor här och fått lite tips på vad man ska kika på vid begköp osv. Men jag har inte riktigt fattat vad R53 osv är för modeller? Är det bara olika årsmodeller?

Vad ska man köpa för någon? Ska ha bilen till vardags isåf. Vill helst ha med Recaro stolarna men dom verkar inte växa på träd tyvärr :(.

Mvh/ Johan

LAH
2011-03-26, 18:35
Hallåj :)!

Är ny här på forumet, blev tipsad att denna sida fanns av en på rejs.nu där jag undrade lite saker om Mini Cooper.

hade den senaste veckan blivit riktigt sugen på en Mini Cooper S :D, ser ju riktigt tuffa ut och vad jag hört så verkar dom ha väldigt mycke körglädje :)!

Men ja, lite frågor, har suttit och gått igenom massa sidor här och fått lite tips på vad man ska kika på vid begköp osv. Men jag har inte riktigt fattat vad R53 osv är för modeller? Är det bara olika årsmodeller?

Vad ska man köpa för någon? Ska ha bilen till vardags isåf. Vill helst ha med Recaro stolarna men dom verkar inte växa på träd tyvärr :(.

Mvh/ Johan

http://www.miniclub.se/showthread.php?4555-MINI-FAQ-R50-R52-R53-R55-and-R56

lillBoije
2011-03-26, 19:13
Tack för länken!

Såg nu att den fanns ju precis ovanför min tråd efter jag postat det :S!

Men är det någon som vet varför många trådar jag läser ser ut såhär i texten?


Original bakbromsar skiljer förutom gällande modellerna R56 och R53 GP.
R53 GP har samma upphängning bak som R56.

Original frambromsar skiljer något, men kan flyttas utan problem mellan modellerna R50/52/53/R56.
Bromsslangar och bromsbelägg är vad som skiljer.
Givet motsvarande fälgar används (ET och dimension).

Massa konstiga tecken?

Mvh/ Johan

LAH
2011-03-26, 19:19
Tack för länken!

Såg nu att den fanns ju precis ovanför min tråd efter jag postat det :S!

Men är det någon som vet varför många trådar jag läser ser ut såhär i texten?


Original bakbromsar skiljer förutom gällande modellerna R56 och R53 GP.
R53 GP har samma upphängning bak som R56.

Original frambromsar skiljer något, men kan flyttas utan problem mellan modellerna R50/52/53/R56.
Bromsslangar och bromsbelägg är vad som skiljer.
Givet motsvarande fälgar används (ET och dimension).

Massa konstiga tecken?

Mvh/ Johan

ingen aning faktiskt. Men vilken årsmodell är du mest inne på? Vill du ha R53 med kompressor eller är du inne på r56-07 och framåt med turbo istället?

Dom ser ju lite olika ut i karossen också. Jag tycker att R53:an känns lite råare än r56:an men det är ju en smaksak vad man vill ha för någon. Testa båda modellerna så att du vet vilken som känns bäst. Sen är det ju såklart en fråga om vilken budget man har också..

Johan W
2011-03-26, 20:26
Tack för länken!

Såg nu att den fanns ju precis ovanför min tråd efter jag postat det :S!

Men är det någon som vet varför många trådar jag läser ser ut såhär i texten?


Original bakbromsar skiljer förutom gällande modellerna R56 och R53 GP.
R53 GP har samma upphängning bak som R56.

Original frambromsar skiljer något, men kan flyttas utan problem mellan modellerna R50/52/53/R56.
Bromsslangar och bromsbelägg är vad som skiljer.
Givet motsvarande fälgar används (ET och dimension).

Massa konstiga tecken?

Mvh/ Johan

Vi gjorde en forumuppgradering nyligen, det är spår efter den som gör att det ser ut som det gör i vissa trådar

lillBoije
2011-03-27, 09:19
ingen aning faktiskt. Men vilken årsmodell är du mest inne på? Vill du ha R53 med kompressor eller är du inne på r56-07 och framåt med turbo istället?

Dom ser ju lite olika ut i karossen också. Jag tycker att R53:an känns lite råare än r56:an men det är ju en smaksak vad man vill ha för någon. Testa båda modellerna så att du vet vilken som känns bäst. Sen är det ju såklart en fråga om vilken budget man har också..

Hmm ja du jag vet inte riktigt det lutar väl åt den tidigare modellen då budgeten inte är så jätte hög nu när det är lägenhetsköp på gång. Men är det någon jätte stor skillnad på dom? Lixom man går väl inte å köper sej något "mycke sämre" om man tar den tidigare modellen :)?

Okej tack johan då vet jag, så att det inte var min dator som var knas :)

Mvh/ Johan

LAH
2011-03-27, 17:49
Hmm ja du jag vet inte riktigt det lutar väl åt den tidigare modellen då budgeten inte är så jätte hög nu när det är lägenhetsköp på gång. Men är det någon jätte stor skillnad på dom? Lixom man går väl inte å köper sej något "mycke sämre" om man tar den tidigare modellen :)?

Okej tack johan då vet jag, så att det inte var min dator som var knas :)

Mvh/ Johan

Nej verkligen inte. En Mini är ju alltid en Mini :) Skillanden på R53 årsmod. 02-04 är att den har 163 hästar medans R53 05-06 har 170. På den faceliften vet jag inte om det är någon större skillnad förutom att motorn fått sig ett litet lyft. Annars så är det ju samma bil. Sen tror jag inte att man märker någon markant skillnad på dom när man kör heller för den delen.

Bara du hittar en som känns passande och fin så kommer du nog bli sjukt nöjd! Känns inte som att någon ny Mini-ägare kan bli missnöjd, fysiskt omöjligt :)!!

Dragon
2011-04-04, 08:49
testar en teori...inget inlägg att bry sig om ;)