handdator

Visa fullständig version : Köp av Mini Cooper S



Richard_S
2011-03-19, 18:40
Hej Minifolket:)

Jag är ny här på forumet och skall införskaffa mig en Mini Cooper S till våren/sommaren.
Var och provkörde en cooper S härom dan och vart helt förälskad:D vilken bil alltså.
Skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på vid köpet.

Med vänliga hälsningar

Richard

ola
2011-03-19, 18:44
R53 eller R55/56 ?

Richard_S
2011-03-19, 18:50
Då jag inte är så insatt i vad R53 eller R55/56 betyder, så får du jättegärna förklara skillnaden:D, eller om jag kan läsa om det.

Kollade upp dom olika modellerna, och den som jag är intresserad av är R53:an

Ace
2011-03-19, 20:21
Köp en -05 eller nyare om du vill ha en som har 7hk (170hk) mer och är face-liftad.
Har iofs själv en -04 men då utrustningen föll mig i smaken så köpte jag den.
Panorama-tak, Chili-paket, H/K-stereo, xenonljus, helskinn är utrustning som jag kan rekommendera.

Richard_S
2011-03-19, 20:52
Ok, tackar för tipset. Pratat tidigare med Bavaria Bmw i stockholm och dom rekomenderade i stort sett samma utrustning.

LAH
2011-03-20, 21:45
Köp en -05 eller nyare om du vill ha en som har 7hk (170hk) mer och är face-liftad.
Har iofs själv en -04 men då utrustningen föll mig i smaken så köpte jag den.
Panorama-tak, Chili-paket, H/K-stereo, xenonljus, helskinn är utrustning som jag kan rekommendera.

Panorama-taket gör att bilen känns mycket rymligare, klockrent enligt mig!

Annars är det väl bara att kolla upp de grejer som man "alltid gör", att service är korrekt gjort är ju till stor fördel iaf. När jag köpte min noterade jag att det var väldigt vanligt med många ägare på bilen, vet inte om det kan vara något negativt, känns ju dock alltid skönt att känna till bilens historia. Just för mini cooper brukar en del prata om rassel från instrumentbrädan, inget jag råkat utför själv men du kan ju lyssna efter det. Du kommer inte ångra dig!

Lycka till med köpet mannen!

yonasu
2011-03-20, 23:05
Varje gång jag sätter mig och drömmer ihop en bil på konfiguratorn så får den alltid allt.. hur kan man välja bort parkerings-sensor? connected? full läder? jcw?
går ju inte...

Hagatorpet
2011-03-21, 07:11
Varje gång jag sätter mig och drömmer ihop en bil på konfiguratorn så får den alltid allt.. hur kan man välja bort parkerings-sensor? connected? full läder? jcw?
går ju inte...
Det är när man skall betala, man börjar räkna bort :)

Richard_S
2011-03-21, 18:14
Panorama-taket gör att bilen känns mycket rymligare, klockrent enligt mig!

Annars är det väl bara att kolla upp de grejer som man "alltid gör", att service är korrekt gjort är ju till stor fördel iaf. När jag köpte min noterade jag att det var väldigt vanligt med många ägare på bilen, vet inte om det kan vara något negativt, känns ju dock alltid skönt att känna till bilens historia. Just för mini cooper brukar en del prata om rassel från instrumentbrädan, inget jag råkat utför själv men du kan ju lyssna efter det. Du kommer inte ångra dig!

Lycka till med köpet mannen!

Provsatt i en works med panorama-tak och kan faktiskt hålla med dig, känns betydligt mycket rymligare än den som jag provkörde som inte hade det. Så panorama-tak blir det, utan tvekan:D.

MrCooper
2011-03-21, 21:30
Tycker att Panoramataket rockar och har haft det på båda mina bilar. Annars har Ace listat det viktigaste, två andra saker som höjer komforten är farthållare och mittarmsstöd, där det senare går att eftermontera.

P.S. Har jag sagt att Panoramataket rockar?? :)

LAH
2011-03-21, 21:35
Tycker att Panoramataket rockar och har haft det på båda mina bilar. Annars har Ace listat det viktigaste, två andra saker som höjer komforten är farthållare och mittarmsstöd, där det senare går att eftermontera.

P.S. Har jag sagt att Panoramataket rockar?? :)

Vet du vad det kostar att montera ett mittarmstöd?

Gustav2000
2011-03-21, 22:06
Jag har armstöd och det är mest i vägen. Bl.a. när kryckan skall ryckas. Jag har mitt uppfällt mest hela tiden. Det enda jag har det till är att ha solglasögon i.

Ragnar
2011-03-22, 11:12
Vet du vad det kostar att montera ett mittarmstöd?

Även bara prisuppgift på armstöd + monteringskit är intressant! Går ju åt en ny mittkonsol mm på R53.

MrCooper
2011-03-22, 12:00
Vet du vad det kostar att montera ett mittarmstöd?

För den som inte har tummen mitt i handen:

R53:
http://www.newministuff.com/new/shop.php?action=productshow&id=260

R56:
http://www.newministuff.com/new/shop.php?action=productshow&id=708