handdator

Visa fullständig version : Barnstol bak i en R53 alt R56?



Mats
2011-03-07, 20:24
Hej, har varit sugen ett tag på att införskaffa en Cooper S eller Works som andra (bus) bil. I första hand en sen R53 Cooper S eller Works årsmodell 05-06 eventuellt en tidig Cooper S R56. Undrar över några pratiska saker, går det att få in en bakåtvänd barnstol i baksätet, samt att kunna sitta framför hyffsat ändå?

Mats
2011-03-14, 09:46
Hmm, inga som kör småbarn i Mini? :confused: ;) De flesta jag har kollat på saknar avstängningsbar airbag fram, därav frågan ...

arcamone
2011-03-14, 09:55
Hej,
har bara kört med babyskydd som tar hyfsat stor plats, går dock ok att sitta fram. Ett bekymmer kanske är att baksätet är kraftigt skålat och därmed svårt att justera in stolen rätt? Lite meck lär det vara att tråckla in ungen från andra sidan och kommma på plats, men rent utrymmesmässigt tror jag det går. Enligt Nappen är ju R53 rena familjebilen! Det måste finnas någon Minist i närheten som kan låna ut sin bil till ett stoltest, ställ upp nu Västerås :-p

/David

GustavO
2011-03-14, 10:01
De flesta jag har kollat på saknar avstängningsbar airbag fram, därav frågan ...

Det jag vet i ämnet är att på R56 så har det varit (och jag tror det fortfarande är så) en option om man vill ha avstängningsbar airbag. Det kostade 400:- så det är surt om man har glömt att beställa det men jag tror att de flesta har valt det. Så om du riktar blicken mot en R56 så kommer du att hitta betydligt fler möjliga exemplar.

Gott om utrymme är ju inte R56:ans starkaste feature ;) men visst måste det gå att få in en bilbarnstol. Clubmannen bjuder ju på fler centimetrar men med bibehållen körglädje så det kanske kan vara ett alternativ?

powernap
2011-03-14, 12:32
Jajamensan, en familjeräser utan dess like R53!!!

Jag - Fru - 10-åring - Spädbarn i bakvänd stol i baksätet + packning (dock fick barnvagnen åka annan bil)...funkar kalas

Johan W
2011-03-14, 15:34
Clubman fungerar utmärkt med bakåtvänd barnstol, coupéutrymmet är jämförbart med t.ex. BMW 3-serie på längden
Har kört min Clubman som enda familjebil i över ett år, åkte bl.a. på tältsemester med barnvagn o allt :)

Fredrik
2011-03-14, 15:54
Jag hämtar grabbarna (6 och 10 ) på dagis och skola några dagar i veckan och det går utmärkt i en MINI R56 S.
Tidigare hade vi bakvänd stol i baksätet för den yngsta sonen, och visst fick man vara ormmänniska men vill man då kan man och kan man då bör man och bör man då ska man :D
R56 är dessutom något lite större i baksätet än R50/R53 och framstolens konstruktion när man vippar fram stolen är av betydligt bättre kvalitet på R56 än R50 /R53 (jag har tidigare haft R50 så jag vet vad jag talar om).

Roligare familjebil finns inte 8)

Mats
2011-03-14, 16:23
Ok, låter bra. Borde inte vara problem med lite dagishämtningar då. Ska ta och prova själv lite längre fram i tiden

Ace
2011-03-14, 16:37
Dagishämtning helt OK. Men någon längre sträcka med frugan fram hade jag inte rekommnderat.

Mattajas
2011-03-14, 17:22
Clubman fungerar utmärkt med bakåtvänd barnstol, coupéutrymmet är jämförbart med t.ex. BMW 3-serie på längden
Har kört min Clubman som enda familjebil i över ett år, åkte bl.a. på tältsemester med barnvagn o allt :)

Håller med Johan W. Clubman funkar perfekt som enda familjebil med ett barn. Nu har vi två barn och byter upp oss till Countryman. Anledningen är främst att få två extra dörrar. Det blir lite opraktiskt med två barnstolar och 2,5 dörrar tycker vi.
Vi kommer att sakna den "riktiga" Minikänslan men Countryman S är iallafall inte en Volvo :-)