handdator

Visa fullständig version : Slår i bromsskivor på Mini Clubman D -2010



mr_rockster
2011-03-02, 09:06
Tjenare!

Har en Clubman D 2010 som gått precis över 3000 mil och det har börjat slå i bromsskivorna som fan... Är detta ngt vanligt fel på de eller är jag rätt så ensam om det?

Antar att bromsar inte går på "fri service" grejjen? Eller på någon garanti?

MVH

Johan

Hobbe
2011-03-02, 11:21
Kolla så att fälgarna sitter fast :D
Den enda gången det har slagit i bromsskivor på min bil var när ena framhjulet hängde på sista bultgängan.

MrCooper
2011-03-02, 11:41
Jepp, bra tips. Hade precis samma fenomen min Volvo. Jag hade inte rätt bultar till de fälgarna, annan vinkel (hade eftermarknasfälgar med originalbultar), vilket gjorde att de lossnade. Bytte till andra bultar och sedan satt allt som det skulle.

Dragon
2011-03-02, 11:44
Som Hobbe och Noel säger, kolla så grejerna sitter fast...har varit med om något liknande men som Hobbe säger berodde det på att 3 av 5 bultar saknades ;)

har kört någon bil med riktigt skeva skivor på vilket resulterade i att det slog oxå...men det var längesen och bilen i fråga var en ford :p

Hagatorpet
2011-03-02, 12:20
På frugans Dodge blev skivorna skeva, upptäktes när bilen var 2 år och 3 dagar
3 dagar efter att garantin gått ut, bara att köpa nya
det borde gå på garanti kolla med dom du köpte bilen av
men vänta inte, det kanske bara är 1 års garanti på skivorna på mini

Hobbe
2011-03-02, 13:02
Hagamannen,

Finns det någon vettig anledning varför din fruga ska tvingas köra något undermåligt medan du fräser fram både bekvämt och prestigemässigt i en MINI?

Hagatorpet
2011-03-02, 13:10
Hagamannen,

Finns det någon vettig anledning varför din fruga ska tvingas köra något undermåligt medan du fräser fram både bekvämt och prestigemässigt i en MINI?
den var billigare :)

mr_rockster
2011-03-03, 14:13
Jag har kollat så att hjulen sitter ordentligt, det är inte det som är felet. Får ringa BMW och kolla om det kan vara någon garanti på sådant.

Hobbe
2011-03-03, 14:46
Om det är ett fabrikationsfel så lär det säkert kunna fixas med garantin då din bil är en 10:a om det är MINI-originalskivor och svensksåld bil.
Härleds det däremot till normalt "wear & tear" så är det bara att plocka upp plånboken.

Bäst att låta din BMW/MINI-återförsäljare ta sig en titt.


PS
Personliga affärer tas alltid lämpligast via PM.

mr_rockster
2011-03-04, 08:17
Tjenare!

Jepps. 4000 mil, max två år så gick det på garantin ;). Idag var rutorna nere på minin när jag kom ut, grrr... Kanske blir till att göra två flugor på smällen...

MVH

Johan


Om det är ett fabrikationsfel så lär det säkert kunna fixas med garantin då din bil är en 10:a om det är MINI-originalskivor och svensksåld bil.
Härleds det däremot till normalt "wear & tear" så är det bara att plocka upp plånboken.

Bäst att låta din BMW/MINI-återförsäljare ta sig en titt.


PS
Personliga affärer tas alltid lämpligast via PM.

dvorak
2011-03-04, 09:10
Idag var rutorna nere på minin när jag kom ut, grrr...

Haha, den fina har jag också råkat ut för. När det var snöstorm :D