handdator

Visa fullständig version : Modell/registreringsdiskussion



MadeleineO
2011-02-27, 10:09
Det har flyttat in en ny MINI i ett närliggande kvarter, svart Cooper S med vita stripes och vita sidospeglar, mycket fin.
En sen 2010:a, enligt bilregistret (praktisk app i mobilen för att kolla detaljer om en specifik bil). Alla andra MINIs jag slagit upp brukar heta Mini Mini Cooper som fabrikat oavsett om det är D, S eller vanlig. Den här hade Mini Ukl-L som fabrikat, är det en ny beteckning?

Gustav2000
2011-02-27, 10:37
Min heter också ukl-L. Vet inte varför. I de pappren som jag fick från fabriken så hette den så.

MadeleineO
2011-02-27, 11:36
När jag tänker efter så hade jag nog bara slagit upp vanliga Coopers, Clubmans och några D. Det är säkert så att de lite snabbare varianterna heter UKL-L.

ola
2011-02-27, 18:46
När jag tänker efter så hade jag nog bara slagit upp vanliga Coopers, Clubmans och några D. Det är säkert så att de lite snabbare varianterna heter UKL-L.

min heter mini mini jcw , men det där med ukl är säkert att den är reggad i uk från första början såsom gustavs bil..

Fredrik
2011-02-27, 20:08
När jag tänker efter så hade jag nog bara slagit upp vanliga Coopers, Clubmans och några D. Det är säkert så att de lite snabbare varianterna heter UKL-L.


min heter mini mini jcw , men det där med ukl är säkert att den är reggad i uk från första början såsom gustavs bil..

Möjligt att det beror på det Ola påstår, min heter i alle fall Mini Mini Cooper S i registeringen.

PurpelHaze
2011-02-27, 22:07
För att röra till det mer så kan jag nämna att min svensksålda Clubman S -10 har Fabrikat: MINI UKL-K :-) finns säkert en enkel förklaring till dessa olika "fabrikat"

PS! Som ett inlägg i originaltråden kan jag nämna att jag mötte en svart S på Föreningsgatan i Malmö i lördags och vi vinkade så glatt till varann! :-) plus en hel drös med Minis överallt som vanligt när man är i Malmö!

Stephand
2011-03-01, 09:49
För att röra till det mer så kan jag nämna att min svensksålda Clubman S -10 har Fabrikat: MINI UKL-K :-) finns säkert en enkel förklaring till dessa olika "fabrikat"


Och min heter som fabrikat: "mini" och modell: "JOHN COOPER WORKS", tror det är helt upp till den som förreggar att döpa bilen med tanke på att Mini tom är stavat med små bokstäver.

Johan W
2011-03-01, 09:55
Fabrikat: MINI
Modell: MINI JCW CLUBMAN
Intressant

ola
2011-03-01, 12:23
min heter MINIMINI JCW CLUBMAN bokstavsgrannt! utan mellanslag..

Dragon
2011-03-01, 13:30
Clabbe har fått - Fabrikat: MINI MINI COOPER D CLUBM - modell står det inget om :p

PS! nån moderator kan kanske ta och flytta på alla inlägg om modell och fabrikat till en egen tråd? Kände att jag ville skriva mer men vill inte gå för OT ;)

Gustav2000
2011-03-01, 13:54
Jag håller på att utreda varför det står UKL-L istället för John Cooper Works i mina papper från trafikregistret. Ska se till att det står rätt.

Gustav2000
2011-03-01, 14:39
Vill bara klargöra varför det står UKL-L: Det står i certificate of conformity (COC) dokumentet från tillverkaren under "0.2 Type". Bilprovningen i Sverige tror att det är modellen. Men vi vet att de borde kollat under "D.3 Modell" från registreringsbeviset (i mitt fall England). Där står det JOHN COOPER WORKS.

Johan W
2011-03-01, 14:45
Sådär, splitta upp diskussionen från MINI-spotting till ett eget ämne istället :)

stroy
2011-03-01, 15:11
Vill bara klargöra varför det står UKL-L: Det står i certificate of conformity (COC) dokumentet från tillverkaren under "0.2 Type". Bilprovningen i Sverige tror att det är modellen. Men vi vet att de borde kollat under "D.3 Modell" från registreringsbeviset (i mitt fall England). Där står det JOHN COOPER WORKS.

Kollade på min MFF-bil som för övrigt levereras.. IMORGON:. tjohooo!!
Jag har också UKL-L. Om det nu är så att det här är ett fel som görs hos bilprovningen så borde vi ju som minimalister fixa till det. Var precis på väg att skicka något till någon myndighet när det slog mig..
vad står då UKL-L för? Någon som vet det?

/1-day-left

Gustav2000
2011-03-01, 15:25
Sådär, splitta upp diskussionen från MINI-spotting till ett eget ämne istället :)

http://www.miniclub.se/showthread.php?10148-registrering-UKL-L&p=128537#post128537

Gustav2000
2011-03-01, 15:41
Kollade på min MFF-bil som för övrigt levereras.. IMORGON:. tjohooo!!
Jag har också UKL-L. Om det nu är så att det här är ett fel som görs hos bilprovningen så borde vi ju som minimalister fixa till det. Var precis på väg att skicka något till någon myndighet när det slog mig..
vad står då UKL-L för? Någon som vet det?

/1-day-left
Fan vad roligt! Grattis!!

Ace
2011-03-01, 18:15
Min heter MINI Mini Coper S! Dom missade ett o när dom reggade den. :) (Den är privatimporterad)

Hans-G
2011-03-01, 18:35
Det där med "Mini Mini" är ju ett intressant fenomen i alla papper.
En annan intressant fråga i sammanhanget är om det är viktigt att det står rätt färg i registreringspappren...?
Min Midnight Black-MINI Mini Cooper S Cabriolet står som blå i registret. Kanske man borde ändra på?

MadeleineO
2011-03-01, 19:30
Ah, det här blev intressant uppföljning på den lilla betraktelsen :)
Intressant att man tycks fylla i lite hursomhelst. Jag är också nyfiken på vad UKL-L står för egentligen.

Hobbe
2011-03-01, 20:34
Drumroll please...

Enligt regbeviset: Mini Mini Cooper S Amper

Jag kör alltså en Mini Mini.
Som kallas Amper.

I verkligheten kör jag en MINI Cooper S John Cooper Works GP (slå den långa modellbeteckningen den som kan).
MINI Sveriges gamla pressbil så det bör inte ha varit en glad amatör som gissat vad det är för någon bil när den registrerades.

Gustav2000
2011-03-01, 21:10
Ah, det här blev intressant uppföljning på den lilla betraktelsen :)
Intressant att man tycks fylla i lite hursomhelst. Jag är också nyfiken på vad UKL-L står för egentligen.

Jag drar ner till Munchen! Köpte biljetter nyss. De ska få svara på lite frågor.
http://maps.google.se/maps/place?cid...n=0,0&t=h&z=16
Sticker över påsk!

Hagatorpet
2011-03-02, 10:37
Jag kör alltså en Mini Mini.
Som kallas Amper.

Amper = Bitter/Sur :D

MadeleineO
2011-03-02, 20:13
Jag drar ner till Munchen! Köpte biljetter nyss. De ska få svara på lite frågor.
http://maps.google.se/maps/place?cid...n=0,0&t=h&z=16
Sticker över påsk!

Bra att du tar frågan på allvar :)

Själv kör jag inte helt otippat en Mini Mini Cooper i färgen Lgrå.

Nina
2011-03-03, 05:05
Det står på min:
Fabrikat: MINI UKL-L
Färg: SVART

och längre ner även:
Handelsbeteckning: JOHN COOPER WORKS

Vad UKL-L står för vet jag inte, det står dock MINI bredvid och inget annat suspekt märke som tur är *pust, pust*. :)

PurpelHaze
2011-03-03, 09:54
7336 På tal om registreringsbevis i allmänhet, någon som kan förklara effekten på min gamle Traja? :D

Nina
2011-03-03, 10:22
7336 På tal om registreringsbevis i allmänhet, någon som kan förklara effekten på min gamle Traja? :D

Wow, vilken raket du har! :D

Hagatorpet
2011-03-03, 10:50
7336 På tal om registreringsbevis i allmänhet, någon som kan förklara effekten på min gamle Traja? :D

säkert inget fel
Myndigheter har ju alltid rätt, vad har du för försäkrigskostnad för den? :D

PurpelHaze
2011-03-03, 11:08
Felet uppstod när den regbesiktigades på det goda 80-talet, då var det kul men när försäkringsbolagen skulle börja med HK per kilo då blev det svettigt :-) Efter samtal med bilregistret som den goda myndighet den är hävdade att dessa uppgifter har vi fått från Bilprovningen och då stämmer det minsann!!?? Förstod att det var döfött att bråka vidare med damen i fråga. Kontakta försäkringsbolaget som skrattade och sa att det fixar sig. Och mycket riktigt så damp det ner ett nytt reg-bevis som idag är blankt :-) Så idag ligger kostnaden på sisådär 300 helår helförsäk!!

Nina
2011-03-03, 13:49
Förresten var det ju tur att de inte råkade sätta ett kommatecken mellan 7 och 62 så det hade stått 7,62 kW, hade varit svårt att få rätt kW i pappren... ;-)

PurpelHaze
2011-03-03, 23:12
Förresten var det ju tur att de inte råkade sätta ett kommatecken mellan 7 och 62 så det hade stått 7,62 kW, hade varit svårt att få rätt kW i pappren... ;-)

Men kanske lite närmare sanningen :-)

Vasastan
2011-03-12, 21:54
Vår Mini är registrerad som svart men den är mörkgrön :-(.