handdator

Visa fullständig version : Motor felkod tappar effekt (laddtryck)



Kleivard
2011-02-19, 07:41
Hej, jag är en flång ny medlem. Har äntligen blivit ägare till min första mini. Det är en cooper s -07 r56. Nu har jag redan blivit lite ledsen i ena ögat. Bilen har gått 11400 mil, min fråga börjar med hur vida checkengine kontrollampan skall lysa vid start av motorn. Denna lyser alltid när jag startar i ca 3 SEK. Är det normalt? Fram tills igår har jag inte upplevt några problem i övrigt. Men nu har jag tappat massor med motor kraft, helt plötsligt. Det upplevs som turbon inte levererar laddtryck. Om man axar fullt på 2an, så runt 4000 varv känns det som motorn stryper laddtrycket helt. Har haft borta tilluftsslangen till turbon och kännt på turbinen som roterar helt obehindrat. Är det nån som vet vad det är frågan om? Ska jag till BMW och läsa av felkoder? Hjälp

Johan W
2011-02-19, 08:05
Jo check engingelampan lyser vid start, är det något värre fel så tänds antingen en gul lampa efter (CEL) eller så fortsätter lampan att lysa.
Men det låter ju helt klart som något är galet, men som sagt inga lampor som lyser konstant?

Kleivard
2011-02-19, 09:52
Nej inga lampor lyser konstant. Det känns som det har med laddtrycket att gör a. Som att det skulle läcka vid högt tryck, men har inte hört nått ljud som tyder på detta. Kan wastgaten läcka eller bli slapp, är den elektroniskt styrd? Det sitter nån sån grunka på turbon.

drpoe
2011-02-19, 11:16
Låter ju som att det skulle kunna vara wastegaten. Inte funderat på att sätta in en laddtrycksmätare i bilen?

Kleivard
2011-02-19, 13:47
Jäpp försökte ragga upp en mätare här idag, men det sket sig. Nu har jag dock lite mer kött på benen. För nu går bilen riktigt tills jag stängde av och startade igen då var det tillbaka. Så det är inget mekaniskt, kan det va wastgaten om den är elektroniskt styrd och det är glapp där? Om den är öppen i opåverkat läge och den inte får signal betyder det att den står öppen konstant.

country
2011-02-20, 14:55
Kan också vara luftslangarna ?
Kolla så det inte är nåra pysande ljud !

Country
PS
Fungerar dom så bry dig inte om rådet
DS

Emely&Robert
2011-02-22, 10:00
Vi drabbades av ett liknande missöde. Helt plötsligt blev det motorlampa och märklig gång. Visade sig vara en tryckslang som nästan hoppat av i samband med att kamkedjesträckaren bytts och nu bestämt sig för att ta klivet ut i friheten. Enkelt ordnat i vårt fall.

Kleivard
2011-02-22, 21:58
Tack för att ni har åsikter. Men om det är fel på tryckslangar borde det vara ett konstant problem, men idag har bilen gått klockrent tills precis innan jag kom hem.:confused: har haft den på verkstad idag men dom kunde inte säga varken bu eller bä. Då gick den givetvis som de ska, men den genererade felkod ang emmisionsvärden. Kunde tydlige vara vad som hellst. Suck, blir nog dyrt det här. Är det ingen annan som haft broblem att motorstyrningen stryper effekten?

jakley
2011-05-27, 22:10
Hej,
Visserligen är tråden några månader gammal.
Jag haren Clubman D 2010, med precis samma problem som beskrivs här. Jag har noll koll på hur mycket som skiljer sig mellan våra turbos, men jag har samma symtom, hur som helst.
Min historia:

Sedan ett tag (några månader) tillbaka började jag notera att det tog en liten stund extra ibland innan turbon "kickade in" (nån halv sekund max.), sedan kom turbon igång med ett litet ryck. Märkligt tänkte jag och höjde volymen på stereon.... För två veckor sedan råkade jag ut för exakt samma sak som Kleivard, men efter en halvtimmes körning tändes faktiskt motorlampan för mig. In på verkstaden. De hittar inget. de provkör, ingen lampa lyser och motorn går som den ska, såklart. Efter det fortsätter turbon vara lite sen ibland, men den går igång i alla fall.
Idag händer det igen. Ingen turbo. Inget felmeddelande lyser, men bilen toppar i detta "mode" 120km/h, sedan blir luft- och rullmotståndet för mycket. I minsta uppförsbacke är man nere i 80km/h på fyrans växel.... Kul. Hade lika gärna kunnat köra en Fiat panda...
Lite fler detaljer som kanske kan hjälpa (jag har 7 mil hem från jobbet, så jag hade tid att testa lite...):
Jag hör inga ovanliga ljud och saknar inte heller några vanliga ljud, mig veterligen.
Cruise kontrollen går inte att använda när detta händer. Den går att slå på så att den gröna hastighetslampan lyser, men jag kan inte "låsa den" i nån hastighet, vilket borde innebära att bilen hajar att nåt e fel, trots att den inte påpekar det, eller?.
det känns som att motorn är snäppet svagare med plattan i botten, än om jag lättar på gasen till där den "borde" vara i givna hastigheten.
På låga varvtal känns allt normalt.

Vore toppen om nån mer hade nån aning om vad det är som händer. Känns som att det skulle vara skönt att ha lite på fötterna nästa gång jag ringer verkstaden....

Jill
2011-12-10, 12:11
Kleivard & jakley .. Hur gick det för era bilar? Har dykt på samma problem och vet inte vart jag ska börja riktigt.

Horger
2012-09-23, 06:51
Har precis fått samma bekymmer! Ingen som sitter på en orsak?

KIT
2012-09-23, 22:48
Har haft ungefär samma och det var en elektronisk ventil i turbon som var ur funktion. Fixad, funkade en vecka nu paj igen :-(

Horger
2012-09-24, 15:21
En dyr reparation? :/

KIT
2012-09-24, 17:11
2000,- på Bavaria

Horger
2012-09-25, 02:59
Och andra gången var de bara att byta den igen, eller dolde de sej nåt annat fel?

Mange249
2012-09-25, 05:49
KIT: Vad var det som byttes? Magnetventil?

KIT
2012-09-25, 19:06
Väntar fortfarande på svar, antagligen sprucket grenrör också...kanske var magnetventilen...vet inte riktigt

Horger
2012-10-04, 17:58
Uppdatering: Hämtade precis tillbaka bilen från verkstan. Tydligen hade wastegaten kloggat igen när den stått still en tid. Behövde inte bytas, utan gjordes bara ren på nå vis. Nu funkar allt som de ska igen! :D