handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper D hög bränsleförbrukning!?



NVR
2011-02-19, 01:31
hej,
hjälp,
är de någon som kan svara på varför min Mini Cooper D -2008- slösar så mkt? Jag kör 450-480km på en full tank?! MAX 500 nångång. De kan INTE stämma enligt vad de står i instuktionsboken. Jag försöker köra så snålt som möjligt :(

mvh

Johan W
2011-02-19, 06:50
Låter helt klart skumt, kommer drygt 500km på en tank vilket betyder drygt 1l/mil och det är en JCW (med rätt mycket stadskörning)
Känns ju som du borde komma minst 200-300km till på en tank.

Vad är det för körmönster, landsväg? stadskörning? mkt korta turer?
Hur långt har den gått osv?

login
2011-02-19, 07:13
Låter väldigt skumt. Vi kommer nästan 900km landsväg på en tank i våran clubman D. Drar väl lite mer ny på vintern iofs. Men nästan 0,4-0,5 l/milen.

MrCooper
2011-02-19, 08:35
Har du räknat på hur mycket det blir per mil?
Clubman D rymmer bara 40 liter och om du tankar när den hamnar på reserven så borde det bli ca 0,6 - 0,65 l / mil.
Min drar 0,6 nu på vintern när det har varit minusgrader ute. Motorn har svårt att komma upp i rätt arbetstemperatur när det är kallt. Om du inte kör så långa sträckor så är det inte konstigt.

Så hur långa sträckor kör och vad är det för typ av körning, stad, blandad eller landsväg?

Hagatorpet
2011-02-19, 09:45
om det är med kallstarter och korta körningar så är det nog inte så konstigt
Min har legat på ca 0,52 L/mil nu i vinter
men då står den i varmgarage = inga kallstarter

NVR
2011-02-19, 09:49
De är mest stadskörning. Men de blir 3-4 mil om dagen. Men även när jag kört långa sträckor som tex från lund till köpenhamn o tillbaka där jag bara haft den i 6ans vxl o hållt mellan 110-130km/h så har de inte hjälpt särskillt mkt, de blir ändån runt 500km!? Bilen har gått 9800mil. Däcken är pumpade till 2,6-7 bar så den rullar enklare. Jag växlar som indikatorn visar. Tanken rymmer 38 liter.
BMW vill ha 1100kr ca för att kolla med datorn om de finns nått fel, men ifall de inte visar nått så ska dom ta extra betalt för att hitta felet utan att åtgärda. Sedan för att fixa de tar dom extra igen.

NVR
2011-02-19, 09:49
Bilen står även i varmtgarage.

Hagatorpet
2011-02-19, 10:02
Jag tycker att du skall vänta till våren med att köra den till verkstad
om det bara är bränsleförbrukningen (inga lampor som lyser orange eller rött)

Prova med att när motorn är varm
kör på motorväg eller liknande där du inte behöver växla fart håll 80-90 km/tim
nollställ bränsleförbrukningen i färdatorn och kör några km
kolla vad den drar då

När bränsleförbrukningen mäts från fabrik
har jag för mig att dom fåller 80 km/tim i jämn fart

MrCooper
2011-03-04, 23:07
Hur går det för dig? Nu börjar det bli lite varmare.

Nina
2011-03-05, 14:12
Sommartid kom jag ungefär 60+ mil på en tank även om mätaren sa att jag skulle komma upp till 81 mil på tanken på min Cooper D. Vintertid låg bilen runt 50-55 mil när den tände första lampan att det är snart dags att tanka upp bilen, jag kunde köra flera mil till men oftast tankade jag upp den då. På landsväg låg den på ungefär 0,39 liter milen, stadskörning runt 0,52-0,54 l/mil. Jag brukade också slå i en skvätt dieseltillsats vid varannan tankning. Inbillar mig att det underhåller bränslesystemet.

Jag tycker din bil verkar dra lite väl mycket bränsle, be att verksta'n kollar upp det. Spridarna kanske behöver en översyn? Pumpen kanske behöver också kollas upp liksom partikelfiltret men då borde den lukta lite mer om det är partikelfiltret.

Dragon
2011-03-05, 16:29
Jag har legat mellan 850-900km på en tank hela vintern, han drar 0,47 l/mil enligt färddatorn. Pendlar visserligen 15 långa mil/dag och mestadels landsvägskörning men också en hel del köande och stadskörning, brukar väl ligga mellan 30-120km/h som standard och dom enda gångerna han drar mer är när jag själv inte kan låta bli att köra lite inspirerat vilket blir svårare och svårare nu när det börjar bli torrt på vägarna :p

Brukar tanka när det är en eller ingen markering kvar på mätaren...jag kommer väl runt 17-18mil på reserven...

roadsternilsson
2011-03-19, 09:49
Hej! Här är länk till den körcykel som används inom EU för emissioner och bränsleförbrukning: http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.html
Notera de små hacken i kurvan. Det är där växlingar skall ske. Oavsett om det är en Ford Ka eller en Porsche 911 GT3 skall tvåan i vid samma hastighet. Undantaget är bilar med automatlåda som får växla som de vill. I de fall automatlådebilar är snålare hänger det till största delen ihop med tidigare uppväxlingar. Växlingspunkterna skiljer sig något för sex-växlade bilar.

www.spritmonitor.de är också en kul sida för att jämföra förbrukning hos olika bilar på.

Min erfarenhet är att Kojan är känslig för hastighet. Landsvägs- och motorvägslunk går att fixa på 0,4 l/mil (verklig förbrukning, inte färddator) eller mindre om man håller hastighetsbegränsningarna och inte bromsar bort en massa energi. Trissar man upp tempot till 140 km/h drar den istället strax över 0,6 l/mil. Just nu säger färddatorn att snittfarten sedan förra tankningen är 113 km/h och snittförbrukningen 0,60 l/mil :-)

BMW:s felsökning går ut på att läsa ut felkoder, så den ger jag inte mycket för.

Hagatorpet
2011-03-19, 14:09
Hur går det för dig NVR