handdator

Visa fullständig version : Airbags lampan lyser



miffaren
2011-02-14, 09:04
Har haft min Cooper S 07a inne två gånger för att airbag lampan lyser ! Nu andra gången plocka dem ut passagera stolen och kolla alla kontakterna sen körde jag två dagar så lös den igen ! Det är när jag flyttar sätet som lampan börjar lysa ! Någon som vet vad fan det kan vara som är fel ?????

dvorak
2011-02-14, 09:56
Det låter som att någon kabel är skadad eller en kontakt som glappar. Varje gång kretsen bryts så börjas lampan lysa. Enda sättet att släcka den är att åka in till verkstaden.

miffaren
2011-02-14, 10:48
Dem hade plockat isär alla kontakterna nu andra gången men inte sett några brott blåst med tryckluft sen satt ihop dem och kört sätet fram och tillbaka men då hände inget ! I dag åkte en jobbar kompis med mig jag förde fram sätet och han hoppa in där bak då plinga det till igen !!

dvorak
2011-02-14, 11:06
Problemet kan även ligga i stolen kan jag tänka mig. Kolla kablaget även där.

Tråkigt med elfel, kan vara svårt att felsöka.

Scitz0
2011-02-14, 12:59
Jag är ganska säker på att det finns en givare på glidskenan. Airbagen utlöses nämligen med olika krutladdningar beroende på hur nära ratten man sitter. Kanske denna givare som utlöser larmet med tanke på att det händer när du flyttar stolen. Andra saker som påverkar airbagen är bältesspännaren och sidokrockkudden i stolen. Kan ju vara glapp i kablar/kontakter till dessa.

miffaren
2011-02-14, 13:18
Jag får lämna in den igen och tippsa dom om detta ! Tack för hjälpen !!

Scitz0
2011-02-14, 13:32
Kan tillägga att jag inte är någon tekniker på något sätt ;) ... bara vad jag läst mig till vid tidigare tillfälle.

Ashra
2011-02-14, 14:16
Finns en till chans. Mini cooper s har batteriet bak. därför sitter det en liten sprängladdning bak vid batteriet som kall kapa kabeln vid eventuellt krock. Tappar den kontakten med boxen så börjar lampan lysa och resettar man så kan den ha kontakt ett tag och sedan lyser lampan upp igen.

miffaren
2011-02-14, 16:55
Jag har batteriet fram ! Det är en 07a !

Kjell
2011-02-15, 09:40
Hade en 2001:a Cooper tidigare. Med vackert lysande airbaglampa. I 6000 mil. Märkesverkstaden ville byta elektronik för åtskilliga tusen för att hitta felet. Men vid inbyte
av bilen hos en annan märkeshandlare var inte lysande airbaglampa något som påverkade inbytespriset negativt. Tydligen billigt att åtgärda för den egna verkstaden!