handdator

Visa fullständig version : Pressrelease om vårens nyheter



GustavO
2011-02-02, 11:20
Nu har en pressrelease kommit som presenterar alla nyheter som MINI kommer med under våren. För de som trodde att SD-motorn blir årets enda nyhet så blir det omtenta för det bjuds även på JCW pack och tuning kit samt lite nya designpaket. Mycket nytt och kul väntar alltså runt hörnet! :)

AMS-artikel (http://www.automotorsport.se/news/22206/mini-cooper-sd--mera-dieselpower/)
Pressrelase (http://www.automotorsport.se/bigpix/2011/MINI_Cooper_SD_Clubman_Hampton_JCW-Package_EN.pdf)

stroy
2011-02-02, 11:38
Intressant!
Jag, som den idiot jag tydligen är, glömde/missade att kryssa i sportknappsalternativet i beställningen på den MFF-färgade (läs lazer-blue) MCS'n som förhoppningsvis byggs just nu. Men en räddning fanns ju att läsa i pressmeddelandet:

"Exclusive to the MINI Cooper S: John Cooper Works Tuning Kit.
The selection of John Cooper Works retrofit options will also welcome some
attractive new additions in spring 2011. Customers keen to sample the sporting
driving experience in the MINI Cooper S, MINI Cooper S Clubman or MINI
Cooper S Convertible in an even more focused form will be able to order their
cars with the John Cooper Works Tuning Kit. Performance-optimised engine
management and a specifically designed air filter system enable the twin-scroll
turbo engine to develop even greater power. Indeed, the maximum output of the
four-cylinder unit rises another 12 kW to 147 kW/200 hp at 5,700 rpm. Plus, the
driver can call on maximum torque of 250 Nm (184 lb-ft) between 1,250 and
5,000 rpm when some seriously forceful acceleration is required – and this can
be raised to as much as 270 Nm (199 lb-ft) between 1,800 and 5,000 rpm
courtesy of the Overboost function. All of which means that the MINI Cooper S
can sprint from 0 to 100 km/h (62 mph) in just 6.8 seconds and record a top
speed of 234 km/h (145 mph). "


Det borde få mig att glömma den där förbenade knappen, för det här kitet lär ju vara jättebilligt :-)

Scitz0
2011-02-02, 11:49
Om det blir som till tidigare modell(r56) så lär det hamna på ca 20kkr.

Stephand
2011-02-02, 12:17
Stör mig lite på att alla biltilverkare släpper optiken på sina värre versioner till snikvarianterna menar nu inte trimsatserna utan just "optiken" tex BMW har M3 optik till sina små bröder samma med Volvo och deras R versioner, Saab sålde sin Turbo X som en exklusiv modell och vips en tid senare så kunde du köpa utsendet till 150 hk bio-power.

Blir ju lite som att man alltid letar detaljer för att skilja en äkta mot en fake, och nu samma visa även på mini.

Erik Börnstedt
2011-02-02, 12:20
Kul att det äntligen blir officielt :)

Dock hade jag inte sett 18" Svarta fälgar med röd kant!!!!
Så jäkla snyggt :)


MVH Erik

Stephand
2011-02-02, 12:31
Kul att det äntligen blir officielt :)

Dock hade jag inte sett 18" Svarta fälgar med röd kant!!!!
Så jäkla snyggt :)


MVH Erik

Och när du vet priset på dom så kan du alltid PM a mig ett super-duper erbjudande till mig;) skulle sitta som en smäck på min röda.

GustavO
2011-02-02, 12:32
Ja, det finns som sagt mycket smaskigt.

Som OCMF (Official ClubMan Fan) gillar jag ju skarpt Hamden-versionen av allas vår kombi. En sådan med SD-snurra i så hade jag nog varit lycklig till nästa jul! :)

@Stephand: förmodligen kom MINI på samma tankar som många andra biltillverkare: "Hmmm... skulle vi inte kunna tjäna pengar på det här..." :down

MrCooper
2011-02-02, 12:33
Mycket kul på G. En tvåliters Diesel är lovande.

ipp
2011-02-02, 13:03
Lustigt att en Cooper D Automat får en nertrimmad version av SD-motorn på 110hk. Det borde betyda att den enkelt kan bli rätt mycket starkare...

Luc!fear
2011-02-03, 06:46
Kul att det äntligen blir officielt :)

Dock hade jag inte sett 18" Svarta fälgar med röd kant!!!!
Så jäkla snyggt :)


MVH Erik
Kommer man att kunna få MINI Cooper Countryman SD´n som JCW-fabrikstrimad med twinturbo likt BMW X1 23d på 204hk & 400Nm?

PS
Jag har nyss lagt bort mina orginalfälgar för omlackering i svart med röd kant...
DS :D

Stephand
2011-02-03, 12:47
Lustigt att en Cooper D Automat får en nertrimmad version av SD-motorn på 110hk. Det borde betyda att den enkelt kan bli rätt mycket starkare...

Den enda anledningen jag ser till varför dom väljer att göra så är att automatlådan är den svaga länken, att trimma den känns som en dålig idé.

ipp
2011-02-03, 12:57
Den enda anledningen jag ser till varför dom väljer att göra så är att automatlådan är den svaga länken, att trimma den känns som en dålig idé.

Jo men SD:n har (kan ha) ju 143 hk och automat. Frågan är om det är samma låda eller ej.

Panerai
2011-02-03, 12:57
Den enda anledningen jag ser till varför dom väljer att göra så är att automatlådan är den svaga länken, att trimma den känns som en dålig idé.

Men Cooper SD automat får väl samma låda?

Stephand
2011-02-03, 14:03
Är det samma drivlina med enbart annan motorstyrning ?

Panerai
2011-02-03, 14:16
Är det samma drivlina med enbart annan motorstyrning ?

Ingen aning, hade inte varit första gången i bilhistorieböckerna dock.

Titta på Saab 9-3 1.8T och 2.0T

Bmw och deras oljebrännare - En av anledningarna till att vissa människor dessutom tror att alla bilar får 50hk av en chippning. Då de från början haft en Ner-justerad bil.

Är allt samma så är det inte direkt märkligt om det blir en "Wow effekt" när SD får kanske 20-30hk av ett chip och D får "Extrema" 20-30hk + de Hk som skiljer (20hk drygt?)

Nina
2011-02-03, 14:35
Stör mig lite på att alla biltilverkare släpper optiken på sina värre versioner till snikvarianterna menar nu inte trimsatserna utan just "optiken" tex BMW har M3 optik till sina små bröder samma med Volvo och deras R versioner, Saab sålde sin Turbo X som en exklusiv modell och vips en tid senare så kunde du köpa utsendet till 150 hk bio-power.

Blir ju lite som att man alltid letar detaljer för att skilja en äkta mot en fake, och nu samma visa även på mini.

Håller med, kommer vi få se wanna-be's på vägarna?

Panerai
2011-02-03, 14:45
Håller med, kommer vi få se wanna-be's på vägarna?

Jag är redan halvt där, S-front och snart åker S-gumpen på med tillhörande avgas. Mohaha.

Däremot lämnar jag huven, tanklocket samt vingen standard.

Nina
2011-02-03, 15:06
Jag är redan halvt där, S-front och snart åker S-gumpen på med tillhörande avgas. Mohaha.

Däremot lämnar jag huven, tanklocket samt vingen standard.

Ha ha ha, undrar om jag ska klä om min till en Mini One eller nåt? Borde bli den enda i Sverige som går som tusan…? ;)

powernap
2011-02-03, 15:39
Ha ha ha, undrar om jag ska klä om min till en Mini One eller nåt? Borde bli den enda i Sverige som går som tusan…? ;)

Omvänt tänk är oftast riktigt buskul :-)

Fredrik
2011-02-03, 15:46
Omvänt tänk är oftast riktigt buskul :-)

Jonas, här nedan ett tips på hur du kan maskera din Coupé :)

Fredrik040
2011-02-03, 15:58
Hmm kanske skulle kolla på en ny istället.

Panerai
2011-02-03, 16:02
En Works som såg ut som en One hade varit hur ball somhelst - men sjukt mkt fulare.

Jag tycker att det är okej med "optik" sålänge det inte flippar ut.

Såg en sak på ett annat forum för en massa år sen på en Bmw 318 E36 som hade Alla (läs Alla) saker som rent utseendemässigt skiljer en M3 från en vanlig E36.

T.om instegslister etc.

Men motorn var samma lilla 22 000 mila motor.

Jag kommer behålla mitt Cooper D emblem där bak, det kommer bli störtkul när någon bilkunnig går förbi och inte riktigt får ihopa det.

Att däremot tabort sitt S från baken på en Cooper S är sjukt ball, speciellt vid rödljus när någon tror att det bara är en Cooper och sen blir de smekta :)