handdator

Visa fullständig version : Någon som har Aftonbladet PLUS?



Luc!fear
2011-01-29, 16:23
Undra vad denna artikel (http://www.aftonbladet.se/bil/article8423997.ab?teaser=true) leder...

Gard
2011-01-30, 09:41
Går tyvärr inte att länka till den inloggade artikeln.
Men om du vill läsa så:

Smakar det så kostar det – men Mini Cooper och Audi A1 ger dig i alla fall nöje för pengarnaBilliga småbilar? Nej, Audi A1 och Mini är allt annat än billiga, men med små snåla dieselmotorer är de åtminstone billiga att köra.

Och tro inte att miljöklassade småbilar måste vara tråkiga. Det är lika roligt att ratta runt de här två bilarna i stan som på kurviga landsvägar. Men bara en av dem duger till annat än att bara vara busbil.

Det är kallt, halt och härligt i Stockholms innerstad. Stadsfolket håller sig nere i tunnlarna och det är betydligt lugnare på gatorna än det brukar vara. Oj, missade att svänga i korsningen, gör en snabb handbromsvändning och är snart på rätt spår igen. Med hjulen ute i hörnen på den lilla karossen och hård fjädring är Mini Cooper D rena gokarten. Det sladdar och det far men med gasen går det alltid att reda ut sladdarna. Det finns så klart ett antisladdsystem som snabbt stabiliserar bilen, om man inte vill sköta det själv, men det har jag stängt av.

Vid svampen på Stureplan kommer jag i kapp Benjamin i Audi A1. I Stockholmstrafiken utmärker sig A1 mer än Mini och inte bara för att den är klarröd. Här i innerstan är Mini lika vanlig som Porsche Cayenne (det betyder väldigt vanlig!) men A1 är så ny att de som vågat sig ut för att promenera faktiskt tittar på den, eller snarare sneglar på det där typiskt svenska sättet.

Minis former börjar bli trista
Formgivningen på Mini är en lyckad omgörning av den klassiska hundkojan men bredvid A1 känns det nästan som att den gjort sitt, den ser nästan lite fjantig ut.

Audi har struntat i retroformgivningen och hela bilen ser modern ut, inga konstiga utsvängningar och överdrivna detaljer. A1 ser ut som en Audi, fast mindre.

Om du vaknade upp bakom ratten i A1 skulle det ta en stund för din hjärna att förstå att du inte sitter i en A3, A4 eller A6. Interiören är typisk Audi, det är ergonomiskt, prydligt och strikt. Inte världens roligaste interiör kanske men det är snyggt och stiligt.

A1 hänger inte riktigt med
I Mini skulle en nyvaken femåring gissa rätt bilmärke innan han hunnit säga mamma. Mini ser helt klart annorlunda ut invändigt. Det är lite spretigt och barnsligt med små svårhanterliga vippströmbrytare och den gigantiska hastighetsmätaren i mitten men det går inte att sticka under stol med att det ser roligt och välgörande annorlunda ut!

I stadstrafiken har A1 svårt att hänga med Mini. Trots att lill-Audin är både körglad och smidig går det inte riktigt att jämföra den med Mini.

Taket kapar utrymme i A1
I Mini sker allting ögonblickligen, varje millimeter du rör gasen eller ratten förändrar någonting, det är en aktiv körning och från A till B inne i stan går det fort.

I Audi A1 är det inte lika intensivt, körningen blir mer avslappnad, men inte riktigt lika rolig.

När det blir dags att lasta in alla matkassar i bilen däremot är det betydligt roligare i A1 än i Mini, inte så konstigt egentligen eftersom A1 är några centimeter längre. Därför är det överraskande att baksätet i Mini är bättre. Det är egentligen inte rymligare för ben och fötter men taket i A1 lutar in och en person som är längre än 170 cm kan inte sitta normalt.

Ute på kurviga Roslagsvägar behåller Mini sin körglädje men A1 finner sig bättre till rätta och är inte längre lika lätt att köra ifrån.

Mini plågsamt stötig
Dieselmotorerna ger inte mer än 103 hästkrafter i A1 och 112 hästar i Mini men det är fullt tillräckligt för att sätta rejäl fart på de små bilarna. Ju längre vi tar oss från stan desto roligare är det att sitta i Audi A1. Långturer till släkten i Jämtland gör man ogärna i Mini. Visst, den går snålt och räckvidden är bra men den nervösa körkänslan som är så kul ett tag tillsammans med den hårda fjädringen blir en plåga i längden.

Audi A1 har inte bara mjukare fjädring den är också mycket tystare och det är inga problem att köra upp bränsletankens 45 liter i ett svep vilket betyder ungefär 100 mil utan behov att kliva ur bilen. En räckvidd Mini inte kommer i närheten av – hur snål den än är.


Audi A1 1,6 TDI
Grundpris: 185 000 kr.

Motor: 4-cyl diesel, 1 598 cm3, 103 hk vid 4 400 varv/min, vridmoment 250 Nm från 1 500–2 500 varv/min.

Förbrukning: 0,39 l/mil.

CO2: 103 g/km.

Acceleration: 0–100 km/tim på 10,5 s.

Toppfart: 190 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 395/174/142 cm.

Tjänstevikt: 1 265 kg.





BETYG
Äga

Dyr att köpa men desto billigare att köra och äga den.


Köra

Smidig att köra och väldigt underhållande men samtidigt trygg.


Komfort

Förvånansvärt fin komfort, inga problem att åka på långresa.


Utrymme

Hyggligt bagageutrymme och det finns plats för fyra vuxna, i baksätet får du däremot inte vara för lång.


Säkerhet

Fem plus i Euro Ncaps krockprover, men en liten bil är inte lika säker som en stor.


Känsla

Audi har fått lilla A1 att kännas som en stor bil.



TOTALT: 20


HELHET

Snål, snabb och kul att köra. Och dessutom riktigt komfortabel!

Mini Cooper D
Grundpris: 188 900 kr

Motor: 4-cyl diesel, 1 598 cm3, 112 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 270 Nm från 1 600–2 250 varv/min.

Förbrukning: 0,38 l/mil.

CO2: 99 g/km.

Acceleration: 0–100 km/tim på 9,7 s.

Toppfart: 197 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 372/168/141 cm.

Tjänstevikt: 1 165 kg






BETYG
Äga

Bra andrahandsvärde, billig att köra men dyr att köpa.


Köra

Mini lyder minsta vink är både lättkörd och väldigt rolig.


Komfort

Körglädjen förstör komforten och Mini är skumpig och stötig.


Utrymme

Bagageutrymmet är litet men i baksätet sitter två vuxna riktigt hyggligt.


Säkerhet

Bra krocksäkerhet för sin storlek.


Känsla

Kanske lite väl mycket retro men bra kvalitetskänsla.



TOTALT: 18


HELHET

Med vettiga vinterdäck på en krokig snöig väg är Mini otroligt rolig, transporten dit och hem igen däremot är inte lika kul.

Hagatorpet
2011-01-30, 10:29
Vem fan vill ha en Audi?

Gustav2000
2011-01-30, 11:31
:happy:Tack för artikeln.
Jag, vem fan vill ha en Audi?

Luc!fear
2011-01-30, 12:13
Att MINIn är lite stötig har väl ingen dött av?
Nej, jag kommer att köpa MINI nästa gång också...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Arnel
2011-01-30, 23:07
Mini plågsamt stötig, helt ärligt vad är det för nötter som jobbar på aftonbladet? Vad trodde han att han skulle åka en V70 eller en stadsjeep, Mini är ju som en gokart och en gokart är stötig uschhhh jag älskar Mini för mycket för att läsa sånt här skit!

Dragon
2011-01-31, 07:04
Mini plågsamt stötig, helt ärligt vad är det för nötter som jobbar på aftonbladet? Vad trodde han att han skulle åka en V70 eller en stadsjeep, Mini är ju som en gokart och en gokart är stötig uschhhh jag älskar Mini för mycket för att läsa sånt här skit!

instämmer fullständigt!

Gustav2000
2011-01-31, 19:17
Mini plågsamt stötig, helt ärligt vad är det för nötter som jobbar på aftonbladet? Vad trodde han att han skulle åka en V70 eller en stadsjeep, Mini är ju som en gokart och en gokart är stötig uschhhh jag älskar Mini för mycket för att läsa sånt här skit!

... Aftonbladet... Suck. Men Auto motor och sport är inte bättre. De gav JCW en trea i betyg.

ola
2011-01-31, 20:11
ja det verkar inte riktigt som motorjournalister vet vad de är de ska betygsätta och med vilken bil de ska jämföra , det tror väl f-n att en mini är stötigare än en audi , vad trodde dom? Renault 4L var inte så stötig så den kanske hade fått bra betyg...

Arnel
2011-02-01, 01:19
Jag vet iallafall att jag är jävligt nöjd med min bil den är snygg snabb liten o smidigt och den roligaste bilen jag någonsin kört! Sen att folk har klagat på strul med kamkedjan jag tror att alla märken har sina sjukdomar!

Wazp
2011-02-01, 06:40
Finns det något test där Minin inte fått spö...

krage
2011-02-01, 11:59
HELHET

Med vettiga vinterdäck på en krokig snöig väg är Mini otroligt rolig, transporten dit och hem igen däremot är inte lika kul.

------------------------------------------------------------

Här i innerstan är Mini lika vanlig som Porsche Cayenne (det betyder väldigt vanlig!)
I-landsproblem ! I varjefall inget problem utanför -08 området.

men A1 är så ny att de som vågat sig ut för att promenera faktiskt tittar på den, eller snarare sneglar på det där typiskt svenska sättet.
Skämtare ! Mera designbefriade bilar får man leta efter.:o

Minis former börjar bli trista
Tja, jag har t.o.m träffat folk som tycker AUDI är snygga !

Om du vaknade upp bakom ratten i A1 skulle det ta en stund för din hjärna att förstå att du inte sitter i en A3, A4 eller A6. Interiören är typisk Audi, det är ergonomiskt, prydligt och strikt. Inte världens roligaste interiör kanske men det är snyggt och stiligt.
Kunde inte sagt det bättre själv,utom det sista kanske.

Mini plågsamt stötig
Det är väl en liten överdrift. Vägkänsla är väl ett bättre ord.
Åkte på sjuttiotalet runt Sinaiöknen i en "gammal" MINI, där kunde man snacka "stötig".

Långturer till släkten i Jämtland gör man ogärna i Mini.
Varför inte? Själv kan jag en Daimler'n istället.

bränsletankens 45 liter i ett svep vilket betyder ungefär 100 mil utan behov att kliva ur bilen. En räckvidd Mini inte kommer i närheten av – hur snål den än är
Där har artikelförfattare en poäng. Jag har också undrat varför dieselmodellerna har mindre bränsletank än "S" modellerna.
Dessa 15 L extra hade tagit upp drygt 30 mil till.

Hur som helst så verkar motorjournalister ha en förkärlek till
Tyska bilar och dessa, kanske med viss rätt, komma ganska högt i diverse tester.

Men som sagt ovan,
vem vill köra en AUDI;)

MiniJohan
2011-02-01, 13:51
Långturer till släkten i Jämtland gör man ogärna i Mini.


Undrar varför de skriver så?! Jag körde 08 <-> Jämtland totalt 5 gånger förra året i R53:an, tycker långfärdskomforten är bra. Trots mina 1,85 cm! Dock bara för två personer, ska man använda baksätet också kan jag tänka mig att det inte är så bekvämt...

Gustav2000
2011-02-01, 14:02
Undrar varför de skriver så?! Jag körde 08 <-> Jämtland totalt 5 gånger förra året i R53:an, tycker långfärdskomforten är bra. Trots mina 1,85 cm! Dock bara för två personer, ska man använda baksätet också kan jag tänka mig att det inte är så bekvämt...

långfärdskomforten är grym. Jag körde från Monaco i sträck. Det gick ju hur bra som helst!

krage
2011-02-01, 20:22
Undrar varför de skriver så?! Jag körde 08 <-> Jämtland totalt 5 gånger förra året i R53:an, tycker långfärdskomforten är bra. Trots mina 1,85 cm! Dock bara för två personer, ska man använda baksätet också kan jag tänka mig att det inte är så bekvämt...

Det går säker att åka jorden runt i MINI om man vill.:D
Själv kommer vi åka till Dalarna några gånger i sommar (från Ystad),
någon gång i MINI blir det men vi är nog bara två personer då.

Bang
2011-02-02, 07:53
Kan bara instämma i att MINI är helt underbar att åka långturer med.
Vi tog Sheldon förra året på två stycken roadtrips. Trollhättan-EuroDisney ToR & Trollhättan-Prag ToR. Helt underbart!

Ser fram emot MU i augusti i sydfrankrike. Men då får Sheldon stanna hemma å Clabbe ska få visa vad han går för. ;)

ipp
2011-02-02, 09:39
Vilken värdelös artikel. Känns som att artikelförfattaren var klar med hur artikeln skulle falla ut innan han testade bilarna.

Jag har själv testat A1:an, tyckte den kändes välbyggd, men inte alls så överväldigad av inredningen som AF var. Dessutom gav den en mycket mer klaustrofobisk känsla än vad MINI:n gör. Nä, inget för mig, det är riktigt nära att jag lägger en beställning på en Cooper S nu... :)

yonasu
2011-02-02, 09:58
Vilken värdelös artikel. Känns som att artikelförfattaren var klar med hur artikeln skulle falla ut innan han testade bilarna.

Jag har själv testat A1:an, tyckte den kändes välbyggd, men inte alls så överväldigad av inredningen som AF var. Dessutom gav den en mycket mer klaustrofobisk känsla än vad MINI:n gör. Nä, inget för mig, det är riktigt nära att jag lägger en beställning på en Cooper S nu... :)

Det är bara att göra! Själv väntar jag på bättre tider och att coupen ska komma :D

och sommaren, guh ja

MadeleineO
2011-02-02, 11:35
Minis former börjar bli trista
Formgivningen på Mini är en lyckad omgörning av den klassiska hundkojan men bredvid A1 känns det nästan som att den gjort sitt, den ser nästan lite fjantig ut.

Audi har struntat i retroformgivningen och hela bilen ser modern ut, inga konstiga utsvängningar och överdrivna detaljer. A1 ser ut som en Audi,...



Oj, håller verkligen inte med om att MINIs former skulle vara trista, och gjort sitt. Audis former och Audis generellt är väl å andra sidan rätt själlösa. De har ju sina "aggressiva ögon" och loggan fram, typ. Sen har väl Audi lyckats bra att gå från en bil i ett lägre segment till att lite ta BMWs forna position på ett antal år. Finns väl liksom ingen spännande historik att knyta an till i designen, så givetvis ingen retrodesign på A1:an.